Dyskonty podnoszą płace
Od kwietnia Biedronka, największa sieć dyskontowa podnosi płace średnio o 16 proc. ( do 1,4 tys. zł brutto). Powodem są zmiany na rynku pracy i fakt, że sieciom handlowym coraz trudniej o pracowników.
Jeronimo Martins Dystrybucja SA jest właścicielem największej w Polsce sieci sklepów detalicznych BIEDRONKA, liczącej ponad 900 placówek. Sklepy znajdują się zarówno w dużych, jak i małych miastach, oferując, wysokiej jakości artykuły spożywcze oraz produkty chemii gospodarczej, codziennie w niskich cenach.
Firma zatrudnia ponad 15 000 pracowników. Od 1995 r. JMD zainwestowała w Polsce blisko 2 mld zł. Marka Biedronka jest jedną z najpopularniejszych i najcenniejszych polskich marek. W 2004 r. jako jedyna wśród sieci sklepów detalicznych w Polsce, uhonorowana została prestiżowym wyróżnieniem Superbrands oraz zajęła czwarte miejsce w opublikowanym w kwietniu 2005 r. przez "Rzeczpospolitą" rankingu "
Kontrole w dyskontach
Placówki handlowe są pod szczególnym nadzorem Państwowej Inspekcji Pracy. W 2005 roku inspektorzy przeprowadzili 52 kontrole w supermarketach należących do 25 sieci handlowych. Ponadto sieci Biedronka, KAUFLAND czy LEADER PRICE poddane były oddzielnej kompleksowej kontroli PIP.
W ponad połowie skontrolowanych placówek ujawniono nieprawidłowości dotyczące przepisów o czasie pracy, dotyczyły one w większości nierzetelnej ewidencji czasu pracy. Konsekwencją złego prowadzenia ewidencji czasu pracy były naruszenia przepisów dotyczące zasad wypłacania wynagrodzenia za nadgodziny. Z danych PIP wynika, że pracownicy hipermarketów mają znaczne zaległości urlopowe. Pracownicy sieci handlowych w walce o poprawę swoich warunków pracy są skazani tylko na PIP. Nie mogą w tym zakresie korzystać z pomocy związków zawodowych.