eCard traci przychody
Zawieszenie działalności operacyjnej przez Air Polonię oznacza dla eCardu utratę jednego z głównych źródeł przychodów. Dlatego firma będzie potrzebować więcej czasu, by osiągnąć stabilność finansową.
Firma eCard zajmuje się autoryzacją transakcji zawieranych kartami przez internet. Jednym z głównych klientów spółki była Air Polonia. Linia sprzedawała bilety tylko przez internet. Współpraca z nią zapewniała eCardowi, według naszych informacji, do 30% przychodów. - Przyznaję, że Air Polonia była jednym z naszych najważniejszych klientów - powiedział Ireneusz Kucharski, wiceprezes eCardu. - Dlatego zawieszenie działalności oznacza dla nas utratę jednego z głównych źródeł wpływów - dodał.
Skutki mogą być dla eCardu bolesne. Spółka od początku działalności (2000 r.) przynosi swoim udziałowcom: BRE Bankowi (akcjonariusz większościowy), ComputerLandowi i BZ WBK, spore straty. Po I półroczu tego roku firma miała 3,5 mln zł przychodów i 1,5 mln zł straty netto. Ma ujemne kapitały własne (-2,8 mln zł). Sytuacja ulega jednak stopniowej poprawie, bo eCard rozlicza coraz więcej transakcji.
W efekcie w czerwcu br. po raz pierwszy w swojej historii firma osiągnęła dodatni wynik finansowy. Czerwcowy wskaźnik EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) przekroczył 100 tys. zł. Na plusie w tej pozycji zakończył się także wrzesień. Październik był pod kreską. - Nasze przychody są jeszcze nieustabilizowane - tłumaczył I. Kucharski. Utrata głównego klienta może jednak zburzyć harmonogram wychodzenia eCardu na prostą.
- Współpracujemy z wieloma innymi firmami: Lotem, księgarnią Merlin.pl, hipermarketami. Negocjujemy też kilka ciekawych umów. Myślę, że w 2-3 miesiące zdołamy odbudować nasz portfel i osiągnąć porównywalne przychody jak przed zawieszeniem działalności przez Air Polonię - zapewnił I. Kucharski.
Lepsze wyniki
W III kw. br. obroty eCardu z tytułu autoryzowanych i rozliczonych transakcji internetowych wyniosły ponad 52 mln zł. To oznacza, że były niemal pięciokrotnie wyższe niż w analogicznym okresie w 2003 r. W tym czasie eCard rozliczył 124 tys. transakcji - to wzrost o 259% w porównaniu z III kwartałem 2003 r. Średnia wartość transakcji wzrosła niemal dwukrotnie i wyniosła 420 zł.