Eksporterze! Proszę wystąpić o paszport
Rządowa agencja będzie szukać firm, które mogą eksportować, wesprze je i pomoże wejść na nowe rynki. Ma na to prawie 1,5 mld zł. Ważnym elementem polityki proeksportowej będzie portal www.eksporter.pl, obecnie prowadzony przez Ministerstwo Gospodarki.
Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ) przygotowuje się do nowego zadania: promocji eksportu.
- W ramach programu Innowacyjna Gospodarka znajdzie się działanie "Paszport do eksportu". To wzorowany na doświadczeniach brytyjskich projekt polegający na wyszukiwaniu firm, które mają potencjał eksportowy, ale nie myślały o wyjściu z produktami poza kraj. Takim podmiotom oferowalibyśmy szkolenia, pomoc w nawiązaniu kontaktów biznesowych i zdobycie kontraktów - zapowiada Andrzej Kanthak, prezes PAIIZ.
Program mógłby ruszyć w przyszłym roku i być wspierany z funduszy unijnych. W latach 2007-13 przeznaczone jest na niego 380 mln EUR (około 1,5 mld zł).
Portal odnowiony
Ważnym elementem polityki proeksportowej będzie portal www.eksporter.pl, obecnie prowadzony przez Ministerstwo Gospodarki. PAIIZ już wkrótce zacznie współpracować przy prowadzeniu portalu, ale docelowo chce go przejąć i zupełnie przebudować. W latach 2007-13 na ten cel rząd chce przeznaczyć 11,5 mln EUR.
- Chciałbym udrożnić przepływ informacji z rynków zagranicznych i spowodować, by portal był bardziej interaktywny. Zagraniczne oddziały agencji dostarczałyby informacji aktualnych lub wyprzedzających. Na przykład, mogłaby się pojawić informacja, że za trzy miesiące gdzieś na świecie ogłoszony zostanie przetarg. Zainteresowana tym polska firma mogłaby zwrócić się z prośbą o dalsze informacje - wyjaśnia Andrzej Kanthak.
Agencja ma mieć około 40 zagranicznych oddziałów przekształconych z wydziałów przy ambasadach.
Na wszelki wypadek
PAIIZ przygotowuje się także do innych zadań przewidzianych w projekcie ustawy, jak wdrażanie środków unijnych przeznaczonych na wsparcie inwestycji, współpraca regionalnych centrów obsługi inwestora oraz przygotowanie terenów inwestycyjnych. Na wspieranie inwestycji ma w latach 2007-13 wydać 1,4 mld EUR.
Sęk w tym, że póki co ustawa o Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji, następcy PAIIZ jest w pracach podkomisji sejmowej i coraz mniej osób wierzy, że uda się ustawę przygotować w tym roku. Bez ustawy agencji może być trudno realizować wszystkie projekty, choć nie jest to niemożliwe.
Nowe pomysły
Tymczasem właśnie brak wyspecjalizowanej agencji promującej eksport jest jedyną różnicą między Polską a innymi krajami - twierdzą autorzy raportu "Metody i instrumenty wspierania rozwoju eksportu w świetle doświadczeń międzynarodowych" przygotowanego przez Instytut Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego na zlecenie Klubu Eksportera. Z badania IKCHZ wynika jednak, że polscy eksporterzy niespecjalnie korzystają z dostępnych dziś instrumentów promocyjnych: 30 proc. eksporterów korzysta z dofinansowania udziału w targach i wystawach za granicą, a pozostałe formy wsparcia wykorzystuje kilka procent badanych firm. Dlaczego? 35 proc. firm twierdzi, że te rozwiązania są nieistotne z punktu widzenia interesów firmy, a 28 proc. o nich nie słyszało. W ocenie skuteczności instrumentów promocji eksportu przeważają opinie negatywne, szczególnie co do działalności polskich placówek ekonomiczno-handlowych za granicą, regionalnych ośrodków rozwoju i promocji eksportu czy portalu promocji eksportu. IKCHZ proponuje więc, jak wspomóc eksporterów i program ?Paszport do eksportu? jest jednym z sugerowanych rozwiązań (więcej w ramce).
Małgorzata Grzegorczyk