Firmy dbają o pracowników, bo im się to opłaca

W jaki sposób firmy dbają o swoich pracowników, budują ich lojalność, zwiększają efektywność pracy i dają możliwości zatrudnionym na rozwój i karierę zawodową? Okazuje się, że w tym zakresie podejście może być różne - chociaż odnośnie do jednego - czołowi pracodawcy w Polsce mówią jednogłośnie: Bez dobrych warunków pracy trudno budować trwałe relacje z pracownikiem.

Trendy na rynku wyznaczają nowe standardy odnośnie do warunków pracy. Pracodawca chce pozyskać pracowników i utrzymać ich u siebie już nie tylko oferując atrakcyjne warunki płacowe, ale także gwarantując wysoki poziom warunków pracy i dbając o rozwój zawodowy swoich podopiecznych. W opinii ekspertów warunki pracy w Polsce rosną z każdym rokiem.

- Ostatnich kilka lat przyniosło spore zmiany w zakresie poprawy warunków pracy. Zwłaszcza w takich branżach jak IT, media, finanse. Z jednej strony to efekt nowych możliwości i usług kierowanych przez różne podmioty do pracodawców (firmy oferujące karty rabatowe, ubezpieczenia, dostawę świeżych owoców), z drugiej działań zagranicznych korporacji, które zaczęły adaptować w Polsce standardy zachodnich krajów (a za tym poszła też poprawa warunków pracy w rodzimych firmach), z trzeciej wzrost świadomości pracodawców w zakresie konieczności budowania wewnętrznie silnej organizacji i traktowania zasobów ludzkich jako kapitału, a nie kosztu - komentuje dla Interii Michał Filipkiewicz z portalu Praca.pl.

Reklama

Kultura, komunikacja, badanie zaangażowania pracowników, społeczna odpowiedzialność biznesu, czy nawet takie kwestie jak employee exit management lub wsparcie procesów firmy przez nowoczesne technologie - to tylko wybrane segmenty, które są dzisiaj rozwijane w firmach i świadczą o poprawie warunków pracy.

- Trendy na rynku pracy zmieniają się i obecnie coraz większy wpływ mają na to oczekiwania pracowników w stosunku do pracodawców. Wiąże się to m.in. z obecną sytuacją na rynku pracy - ofert jest coraz więcej, co oznacza, że o najlepszych specjalistów to pracodawcy zaczynają zabiegać. Troskę o dobre samopoczucie pracowników widać na przykładzie oferowanych im przez pracodawców benefitów. Z danych Pracuj.pl wynika, że już 55 proc. pracowników w Polsce otrzymuje od swojego pracodawcy, co najmniej jeden benefit - komentuje dla Interii Anna Częścik z Pracuj.pl.

Dbają o pracownika, bo im się to opłaca

Coraz częściej zatem firmy chwalą się szerokim zakresem oferowanych benefitów, poprawą praktyk związanych z zatrudnieniem, tworzą jasną i zrozumiałą ścieżkę kariery.

- Przyciągniecie odpowiedniego pracownika to tylko jedna z wielu korzyści, które osiąga firma dbająca o wysoki standard zatrudnienia. Firma już na wstępnym etapie rekrutacji wskazuje jasno na wszelkie korzyści, które płyną z nawiązania współpracy. Dzisiaj coraz częściej szukający pracy zwracają uwagę na benefity pozafinansowe, czyli jakie szkolenia może pracodawca zaoferować (w tym także międzynarodowe), jakie są możliwości na awans i rozwój, jak wygląda rotacja stanowisk, etc. - komentuje dla Interii Dorota Łubek z Top Employers Institute.

Poprawa warunków pracy dzisiaj to nie moda, ale konieczność. Pracownika nie można już zatrzymać wyłącznie wysokością pensji. Świadomy pracownik zwraca uwagę na inne czynniki, w tym możliwości rozwoju i awansu. Nie mniej istotne kwestie to także elastyczność zatrudnienia i czasu pracy, co daje możliwość osiągnięcia równowagi między życiem zawodowym i prywatnym.

- Trendy zmieniają się w zależności od branży i pokolenia pracowników. Kilkanaście lat temu, kiedy trzonem firm byli Millenialsi, poprawa warunków pracy opierała się na zwiększeniu bezpieczeństwa pracy (umowa o pracę), bonach towarowych, które wykorzystać mogli pracownicy "na dorobku" czy ubezpieczeniach zdrowotnych. Później przyszła moda na kolorowe, wygodnie i nierzadko zwariowane biura i trend dbania o zdrowie. Najpierw poprzez dopłaty do zajęć sportowych aż po zajęcia z dietetykiem czy dopłaty do rzucania palenia. Dla najmłodszego pokolenia na rynku pracy ważna jest teraz elastyczność pracy, gadżety elektroniczne i możliwość realizowania swoich pasji życiowych (czyli ważna staje się odległość do biura z domu czy wspieranie przez firmę indywidualnych pomysłów rozwojowych) - zauważa Filipkiewicz.

Najlepsi w zakresie poprawy warunków pracy mogą liczyć, że na jedno miejsce aplikować będzie wielu chętnych, a firma dzięki temu zyska możliwość wyboru spośród najlepszych. Pozwala to nie tylko na zbudowanie silnego zespołu ludzi, którzy będą czerpać z pracy przyjemność, ale również na wyższą efektywności i budowę przewagi konkurencyjnej.

Dobre warunki, czyli...?

Wyróżnić można dwa czynniki motywacyjne (za teorią Herzberga) - tzw. czynniki higieny pracy (czyli np. odpowiednia temperatura, oświetlenie, bezpieczeństwo pracy, również wynagrodzenie) i czynniki motywacyjne - wyzwanie, uznanie, rozwój, możliwość awansu. Jeśli pracodawca nie zapewni odpowiednich czynników higieny - zwraca uwagę Filipkiewicz - to pracownik jest niezadowolony (a co a tym idzie, nielojalny i nieefektywny). - Obecnie pracodawcy mocno skupiają się na czynnikach higieny - wygodne krzesła, karty na fitness, ubezpieczenie. Nadal nieco brakuje zadbania o poczucie satysfakcji z pracy, rozwoju i wyzwań. To, co my - pracownicy - niekiedy nazywamy poczuciem sensu tego co się robi, atmosferą i wartościami firmy - dodaje.

Pracownicy zadowoleni z warunków pracy są lojalni wobec pracodawcy, a tym samym mniej chętni do jego zmiany. Są również lepiej zmotywowani, dzięki czemu pracują bardziej efektywnie. - Dlatego też środki finansowe poniesione na stworzenie odpowiednich warunków pracy zwracają się w postaci realnie zmniejszonych kosztów rekrutacji i wyszkolenia nowych pracowników - tłumaczy Izabela Budzyńska, ekspert serwisu MonsterPolska.pl.

- W Polsce działa coraz więcej firm dojrzałych, o stabilnej sytuacji na rynku. To one coraz częściej kładą nacisk na rozwój talentów, poszukiwanie, identyfikację i zatrzymanie pracownika w firmie. Firmy coraz częściej podkreślają, że rozwój talentów w Polsce jest dla nich biznesowym priorytetem - dodaje Łubek.

Jeśli warunki pracy są dobre, to pracownicy nie mają na co narzekać. Czy to wystarcza by byli w pełni lojalni i efektywni? - Niekoniecznie. Poza warunkami, ludzie potrzebują też poczucia sensu, przywództwa, wizji rozwoju. Dobre warunki pracy na pewno zapewniają wysoką lojalność pracowników -przynajmniej do pewnego poziomu. W mniejszym stopniu pracownik będzie skłonny zmienić pracę na taką, w której warunki pracy będą gorsze a benefitów będzie mniej. Niekiedy konsekwencje poprawy warunków pracy nie są też takie oczywiste - przykładowo: dobrej jakości, wygodne krzesła, korzystny mikroklimat i karta na siłownię to mniejsza ilość absencji chorobowych. Poprawa warunków pracy to również większa szansa na przyciągnięcie do firmy talentów (o ile te warunki się komunikuje) - ocenia Filipkiewicz.

Wielokrotnie w ostatnim czasie podkreślano, że w Polsce po wielu latach zaczyna się tworzyć rynek pracownika. To zatrudniony ma dyktować warunki na rynku pracy, a między pracodawcami rozpocznie się walka o najlepszych.

Problem tłumaczy Izabela Budzyńska, ekspert serwisu MonsterPolska.pl, która w rozmowie z Interią mówi, że firmy obecnie, żeby utrzymać pracowników i pozyskać nowych, wkładają więcej wysiłku w stworzenie dobrych warunków pracy. - Dzieje się tak, ponieważ teraz ważne są nie tylko zarobki, ale szeroko pojęta sfera socjalna. Wszystkie działania podnoszące komfort pracy budują markę pracodawcy. Zmiany zostały niejako wymuszone przez rynek, który w ostatnich latach znów zaczyna być rynkiem pracownika - dodaje.

- Już mówimy o rynku pracownika w niektórych branżach. Działania pracodawców są dostosowane do tego, co oczekuje od nich rynek. W oparciu o to, można przypuszczać, że poprawa warunków pracy w Polsce będzie kontynuowana - konstatuje Łubek.

W Polsce też mamy liderów

Który pracodawca w Polsce jest godny zaufania, dba o swoich pracowników i wyznacza nowe standardy w tym zakresie? Co roku Top Employers Institute publikuje listę najlepszych pracodawców w Polsce. - Badamy dziewięć tematów. Zaczynamy od strategii rozwoju talentów i zarządzania zasobami ludzkimi. Następnie przyglądamy się procesom wdrażania nowych pracowników, szkoleniom i rozwojowi zatrudnionych osób. Ważne są także kwestie tj. wynagrodzenia i ich transparentność, tzn. czy pracownicy rozumieją politykę płacową w danej firmie i jakie świadczenia są w ofercie firmy. Na koniec oceniamy możliwości rozwoju kariery, szkolenie liderów, dostępność programów rozwoju umiejętności przywódczych, zarządzanie wynikami oraz szeroki temat kultury, gdzie patrzymy na aspekty takie jak np. różnorodność czy działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu - tłumaczy Łubek.

Niedawno poznaliśmy tegorocznych laureatów rankingu. Wśród licznej grupy nagrodzonych znajdują się firmy działające w różnych branżach i sektorach.

W branży bankowej certyfikat otrzymali mBank, BGŻ BNP Paribas, Citi Handlowy, ING Banku Śląskim oraz w Raiffeisen Polbank. Nagrodę dostał także Provident, który działa w sektorze pozabankowym.

Z branży spożywczej to m.in. Lidl, Tchibo, Mleczarnia Turek, Heineken oraz PepsiCo Poland.

Wyróżnienie odebrali także przedstawiciele rynku tytoniowego, w tym: Philip Morris International, British American Tobacco Polska Trading, Imperial Tobacco Polska, JTI Polska.

Wymieniać można by jeszcze długo. Wyróżnionych zostało prawie 40 spółek. Warto wspomnieć jeszcze o tych największych, jak np. PZU, Orlen, T-Mobile, Good Year i Capgemini.

Trendy demograficzne wymuszają na pracodawcach zmianę podejścia

Jak dbanie o warunki pracy wyglądają z perspektywy pracodawcy? Zapytaliśmy o to Zbigniewa Hojkę, członek zarządu, dyrektor ds. zasobów ludzkich w Provident Polska. Bartosz Bednarz: Co rozumiemy przez dobre warunki pracy i dbanie o pracownika? Zbigniew Hojka, Provident Polska: - Dobre warunki pracy to takie, które sprawiają, że chce się przychodzić do pracy. Na atrakcyjne warunki składa się: jasna i otwarta komunikacja, słuchanie pracowników, pytanie o ich zdanie - (regularne badania zaangażowania); jasne zasady od rozpoczęcia procesu rekrutacji, wdrożenie, rozwój oraz rzetelna ocena wyników pracy. - Dobre warunki pracy, to także zapewnienie opieki medycznej pracownikom i ich rodzinom, możliwości korzystania z obiektów sportowych po preferencyjnych cenach. Dlaczego firmom opłaca się dbać o pracownika? - Pracownik, który wie że firmie na nim zależy jest jej najlepszym ambasadorem. Zmotywowany pracownik może "góry przenosić" , jeśli tylko ma jasno wyznaczone cele i oczekiwania co do jego roli. Ma to swoje odzwierciedlenie w wynikach badania zaangażowania, które regularnie przeprowadzamy oraz w procesach certyfikacji prowadzonych przez niezależne organizacje badawcze, które weryfikują i oceniają najważniejsze obszary HR. Jesteśmy czterokrotnym laureatem konkursu Top Employer . Jak Państwo oceniacie ogólne warunki pracy firm działających w Polsce - co się w tym zakresie zmienia na przestrzeni ostatnich lat? - Biorąc pod uwagę trendy demograficzne należy być otwartym na różnorodnych pracowników np. +50 czy absolwentów i na efektywne zarządzanie zróżnicowanym zespołem. - Tylko firmy, które mają długofalową politykę personalną, a jednocześnie potrafią dostosować się do zachodzących na rynku zmian cieszą się opinią dobrego pracodawcy i pozyskują najlepszych kandydatów. - Na pewno pracodawcy, którzy chcą pozyskiwać najlepszych muszą trzymać najwyższe standardy w zakresie tego co oferują, przy czym nie chodzi tutaj tylko o warunki finansowe ale szeroko rozumianą politykę HR, kulturę organizacyjną, atmosferę i warunki pracy. Patrząc długoterminowo na trendy demograficzne będzie zwiększała się proporcja pracowników w wieku 50+, stąd też firmy powinny być bardziej otwarte na osoby doświadczone.

Bartosz Bednarz

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: firmy | pracownicy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »