Integracja pracowników
Wydatki związane ze zorganizowaniem imprezy integracyjnej dla pracowników i członków zarządu Spółki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Taką informację o zakresie stosowania prawa podatkowego przedstawiła Izba Skarbowa w Zielonej Górze (sygn. I-1/423/6/05).
W opinii Dyrektora Izby do kosztów uzyskania przychodów zasadniczo są zaliczane te wydatki, których poniesienie jest związane z uzyskaniem przychodu, w tym tzw. koszty pracownicze. Pojęcie to obejmuje przede wszystkim wynagrodzenie zasadnicze, jak też wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. W ramach tych wydatków nie mieszczą się jednak wydatki poniesione na zorganizowanie spotkania integracyjnego. Zdaniem Dyrektora wydatki poniesione na imprezy integracyjne nie zostały wprawdzie wymienione w katalogu kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, ale zarazem nie jest możliwe wykazanie związku przyczynowo- skutkowego pomiędzy takim wydatkiem, a osiągniętymi przychodami.
Wydatki związane ze zorganizowaniem imprezy integracyjnej dla pracowników i członków zarządu nie mogą być również uznane za koszty związane z reprezentacją i reklamą. Dyrektor Izby powołał się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt SA/Bk 7/01), w którym orzeczono, iż wydatki poniesione na organizację majówek, imprez karnawałowych dla pracowników itp. nie stanowią wydatków związanych z reprezentacją i reklamą i nie mogą być one uznane za koszt uzyskania przychodów.
Zatem tego typu wydatki nie mogą zostać wliczone w koszt uzyskania przychodu, gdyż nie mają one bezpośredniego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie nie ma lub nie może mieć bezpośredniego wpływu na wielkość osiągniętego przychodu.