Jak dotrzeć nie tylko do sąsiadów? Podstawy reklamy w internecie dla małych firm

Założyłeś małą firmę i zastanawiasz się, jak ją wypromować? Internet to bez wątpienia świetne miejsce. Jak dotrzeć do możliwie największej liczby potencjalnych klientów? Skutecznych sposobów jest całkiem sporo.

Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc

Jeśli rozpoczynasz swoją przygodę z biznesem i dopiero stawiasz pierwsze kroki, zapewne dysponujesz ograniczonym budżetem. Z tego powodu dobrym pomysłem będzie samodzielne prowadzenie działań marketingowych. Media społecznościowe (jak Facebook, Instagram czy Twitter), strona internetowa dla firmy, blog, poczta w domenie, pozycjonowanie, wizytówka Google’a - opcji jest wiele i tylko od ciebie zależy, z których skorzystasz. Oczywiście możesz zdecydować się na profesjonalne wsparcie agencji lub specjalisty, ale ich zatrudnienie wiąże się z dodatkowymi wydatkami. Zwiększenie sprzedaży i budowa świadomości marki? Możesz to zrobić samodzielnie! Tym bardziej że reklama w sieci może być tania, a nawet darmowa. Trzeba tylko wiedzieć, z jakich rozwiązań korzystać. 

Reklama

Od czego zacząć, czyli zaplanuj kampanię reklamową

Jedną z najważniejszych kwestii w przypadku reklamy w sieci pozostaje dobór odpowiednich działań i ich zaplanowanie. Na początku odpowiedz sobie na kilka pytań: 

  • Co chcesz osiągnąć? (np. pozyskanie klientów, sprzedaż, zwiększenie ruchu na stronie) 
  • Do kogo kierujesz swoje działania? 
  • Z jakich działań promocyjnych korzysta konkurencja?
  • Co chcesz przekazać? 

Cele prowadzonych w sieci kampanii mogą być różne. Jeśli jednak jesteś początkującym przedsiębiorcą, kluczowym aspektem będzie zwiększenie sprzedaży oferowanych produktów bądź usług, dotarcie do większej liczby klientów oraz zbudowanie rozpoznawalności marki. 

Postaw również na dokładną analizę potencjalnych klientów i ich potrzeb. To kluczowa kwestia, ponieważ inaczej dociera się do młodych ludzi z większych miast, a inaczej starszych z mniejszych miejscowości. 

Jeżeli dopiero rozpoczynasz przygodę z internetową reklamą i nie masz jeszcze doświadczenia, to najprostszym sposobem na ocenienie skuteczności konkretnych działań będzie przyjrzenie się bezpośredniej konkurencji. Dokładnie obejrzyj i przeanalizuj ich strony www, social media oraz obecność w internetowych wyszukiwarkach. 

Reklama w internecie dla małych firm a narzędzia

Skuteczne kampanie reklamowe zawsze prowadzone są na wielu kanałach. Decydując się na jeden z nich - zmniejszysz swoje szanse na dotarcie do potencjalnych klientów. Choć wybór dostępnych opcji może cię początkowo przytłoczyć, w rzeczywistości to prostsze niż może się wydawać. 

Nie rezygnuj z reklamy, ponieważ w pierwszej kolejności musisz sprawić, by stworzona przez ciebie firma stała się rozpoznawalna. Zacznij od darmowych lub tanich rozwiązań. 

  • Social media. To podstawowa w dzisiejszym świecie metoda, z której nie powinieneś rezygnować. Facebook, Instagram, Twitter - własne konto warto mieć wszędzie. Dlaczego? Ponieważ to reklama z jednej strony zupełnie darmowa, z drugiej - przynosząca wymierne efekty. Ważne jest jednak to, aby trafnie dopasować konkretne kanały społecznościowe do profilu swojej działalności (np. jeśli twoimi klientami będą głównie ludzie młodzi, nie zapomnij o TikToku). Mimo że prowadzenie własnego fanpage'a to konieczność i nie sposób od tego uciec, warto pozostawać aktywnym i komentować również posty innych, choćby w osiedlowych czy dzielnicowych grupach. W ten sposób zyskasz możliwość zapisania się w pamięci mieszkańców, zdobędziesz dodatkowe lajki, które przełożą się na popularność twoich kanałów czy wreszcie zapewnisz sobie zasięg najwyższej jakości - ludzi z najbliższej okolicy. To szczególnie ważne zwłaszcza w przypadku, gdy pracujesz np. w branży moto i prowadzisz auto serwis, zakład blacharsko-lakierniczy czy serwis opon. W osiedlowych grupach użytkownicy często pytają się o tego typu usługi, ponieważ nie chcą tracić czasu na dalekie dojazdy. To idealna okazja, aby zareagować pod takim postem i w ten sposób zupełnie za darmo pozyskać klienta. 
  • Własna strona www. Wizytówka firmy i miejsce, w którym każdy zainteresowany twoimi usługami czy produktami powinien znaleźć wszystkie potrzebne informacje. Mimo iż może się wydawać, że posiadanie strony internetowej to spory koszt - wcale tak być nie musi. W Interia Pakiet dla Firm stronę www założysz samodzielnie w dosłownie kilka minut. Wystarczy, że wybierzesz jeden z ponad kilkudziesięciu szablonów, wpiszesz tekst i opublikujesz. Prosta strona internetowa dla firmy w dużo większym stopniu niż choćby darmowa wizytówka Google’a buduje wrażenie, że twoja firma jest w pełni profesjonalna i godna zaufania. To także świetne miejsce na zamieszczenie swojego portfolio, szczegółowego cennika, oferowanych usług czy asortymentu.
  • Poczta w domenie. W jaki sposób skutecznie wykorzystać pocztę w domenie? Dobrym pomysłem na początku działalności z pewnością będzie e-mail marketing, czyli regularne wysyłanie wiadomości mailowych na skrzynki subskrybentów. W ten sposób zyskasz stały kontakt ze swoimi klientami, darmową promocję produktów oraz usług czy możliwość informowania o różnego rodzaju rabatach. Pamiętaj też, że własna domena skutecznie buduje wrażenie profesjonalnego działania, podnosi prestiż oraz nie pozostawia złudzeń, że działasz w pełni legalnie. Konto e-mail bez reklam oraz własna domena wchodzą w skład Interia Pakiet dla Firm. Co więcej, to obecnie najtańsza na rynku opcja, łącząca pocztę i stronę www - przez pierwszy rok zapłacisz jedynie 9 zł. 

  • Blog tematyczny. To kolejny świetny sposób na darmowy marketing internetowy dla małych firm. W jaki sposób go prowadzić? Najlepszym pomysłem będzie tworzenie różnorodnych treści, które z jednej strony będą powiązane z prowadzonym przez ciebie biznesem, z drugiej - pozostaną przydatne i pomocne. Dzięki temu zbudujesz swój wizerunek eksperta, zwiększysz możliwość pozyskania nowych klientów poprzez umieszczane linki do swojej strony www oraz wesprzesz pozycjonowanie. Prowadzenie bloga tematycznego to świetne narzędzie zwłaszcza dla małych sklepów internetowych. Z jednej strony zyskujesz większą wiarygodność w oczach klientów, z drugiej - twój sklep będzie wyświetlał się na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania Google. 

Reklama ma różne cele - od budowania świadomości istnienia twojej firmy, poprzez zdobycie większej liczby klientów, tworzenie i zaspakajanie popytu, a kończąc na lepszych wynikach sprzedażowych. Po czym poznać, że reklama jest skuteczna? Po zwrocie z inwestycji. Innymi słowy, czy zarobiliśmy więcej pieniędzy niż wydaliśmy. Jaką więc formę reklamy ostatecznie wybrać? Odpowiedź na to pytanie w dużej mierze zależy od rodzaju prowadzonej przez ciebie działalności i profilu firmy. Niemniej zawsze warto wdrożyć więcej niż jedno dostępne rozwiązanie (a najlepiej 2-3) i starać się maksymalnie wykorzystać ich potencjał.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Jeśli chcesz zainwestować w płatną reklamę, musisz przede wszystkim określić, jaki budżet chcesz przeznaczyć i co chcesz z tej kampanii uzyskać (np. 15 nowych zleceń, sprzedaż 30 określonych produktów itp.) Np. nawet jeśli aktywność w social mediach nie zagwarantuje ci większych zarobków (choć jest na to szansa!), to z pewnością przełoży się na rozpoznawalność. Niezależnie od tego, na jaką formę reklamy się zdecydujesz, strona www i poczta w domenie to absolutna podstawa promocji w sieci. Jeśli chcesz, aby potencjalni klienci traktowali twoją firmę poważnie i nie odchodzili do konkurencji, warto o nie zadbać. 

Zobacz również: 

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »