Jak rozwijać MŚP?
MSP to według ustawowej definicji przedsiębiorstwa zatrudniające do 250 pracowników. W ostatnim dziesięcioleciu ten sektor należy do najbardziej dynamicznie rozwijającego się; ma ogromny udział w PKB i daje zatrudnienie wielu osobom.
Jednak o ile wielkie przedsiębiorstwa mogą liczyć na taryfę ulgową (np. PKP, kopalnie - w sprawie podatków i składek na ZUS), to małe i średnie przedsiębiorstwa tylko w hasłach wspierane są przez rząd.
Jednakże największą przeszkodą dla MSP są problemy z egzekwowaniem swoich należności. Wiele dobrych firm upadło lub zostało zlikwidowanych przez właścicieli z powodu utraty płynności finansowej - nie wystarczyły już dobre produkty lub usługi. Równie ważny jest dostęp do kapitału, który oliwi trybiki biznesu.
Wśród najpopularniejszych narzędzi, które mogą wykorzystywać przedsiębiorcy dla poprawy finansów firmy jest kredyt kupiecki. W wielu państwach unijnych (Wielka Brytania, Włochy) jest on równie popularny jak kredyty bankowe.
Idealnym produktem finansowym dla małych i średnich przedsiębiorstw jest leasing. Przymiotem leasingu jest to, że nie wymaga od przedsiębiorcy zaangażowania wysokiego kapitału, nie obniża zdolności kredytowej, a w konsekwencji zwiększa płynność i możliwości finansowe przedsiębiorstwa.
Dużo mniej popularną formą finansowania jest faktoring, czyli przejęcie nieprzeterminowanych wierzytelności przedsiębiorstw. Jest on korzystny przy dużej produkcji, kiedy producent czeka długi czas na płatności od odbiorców. Faktoring może doskonale współgrać z kredytem kupieckim. Producent udziela kredytu kupieckiego odbiorcom, a sam sprzedaje te należności firmie faktoringowej, żeby wcześniej otrzymać gotówkę. Dodatkowo przedsiębiorca unika problemów związanych z odzyskiwaniem należności.
Jednak równie ważna jak zwiększenie płynności finansowej jest dbałość o zdroworozsądkowe prowadzenie biznesu, pielęgnacja dotychczasowych dobrych kontaktów z partnerami, solidne badanie nowych kontrahentów, zabezpieczanie umów. Tomasz Horoszkiewicz