Jak założyć profil zaufany na ePUAP?

Można już zakładać profile zaufane na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Profil ten umożliwi załatwianie wielu spraw drogą elektroniczną bez potrzeby posiadania podpisu elektronicznego z kwalifikowanym certyfikatem. Będzie mógł być wykorzystany np. do rejestracji własnej firmy. Od 1 czerwca br. działa też ulepszona wersja platformy ePUAP, która została wyposażona w nowe, przydatne dla przedsiębiorców i obywateli, narzędzia.


Co oferuje ePUAP?

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP), to najprościej mówiąc system informatyczny, dzięki któremu obywatele i przedsiębiorcy mogą załatwiać sprawy urzędowe za pośrednictwem Internetu. Portal zapewnia sprawną komunikację pomiędzy:

  • obywatelami a administracją,
     
  • przedsiębiorcami a administracją,
     
  • instytucjami administracji publicznej.

Reklama

Podmioty publiczne, w tym organy administracji publicznej, wykorzystując platformę ePUAP, mogą udostępniać swoje usługi przez Internet, bez potrzeby budowania własnego systemu informatycznego. Służy temu przede wszystkim Elektroniczna Skrzynka Podawcza (ESP), która umożliwia im przyjmowanie wniosków od obywateli i przedsiębiorców w postaci elektronicznej. Tym samym podmioty te realizują obowiązki wynikające z ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Ponadto ePUAP dysponuje Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów, czyli bazą skupiającą w jednym miejscu wszystkie obowiązujące w administracji wzory i formularze dokumentów elektronicznych.

System ePUAP umożliwia również wymianę dokumentów elektronicznych pomiędzy instytucjami publicznymi i obywatelami z uwzględnieniem wymagań otwartości, bezpieczeństwa, neutralności technologicznej oraz wymagań procedur urzędowych, a także pomiędzy samymi instytucjami.


Trzeba założyć konto

Aby móc korzystać ze wszystkich usług oferowanych przez platformę ePUAP, należy dokonać rejestracji i założyć konto. Dokonując rejestracji, użytkownik zobowiązany jest zaznaczyć "rodzaj organizacji", tj. określić czy jest osobą fizyczną, prawną etc. Rejestracja w systemie będzie następować na podstawie wybranego i zaakceptowanego identyfikatora użytkownika (login), a także identyfikatora podmiotu. Uwierzytelnianie dostępu do systemu ePUAP możliwe jest na dwa sposoby, tzn. z wykorzystaniem nazwy użytkownika i hasła oraz z wykorzystaniem nazwy użytkownika oraz certyfikatu kwalifikowanego. Wybraną opcję użytkownik zaznacza w momencie rejestracji.


Dwa sposoby założenia profilu zaufanego

Od 9 czerwca br. można złożyć wniosek o uzyskanie profilu zaufanego. Profil zaufany jest bezpłatną metodą potwierdzania tożsamości obywatela w systemach elektronicznej administracji. Jest to odpowiednik bezpiecznego podpisu elektronicznego, weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym. Umożliwia więc załatwianie spraw drogą elektroniczną również tym osobom, które nie posiadają bezpiecznego podpisu elektronicznego. Jak czytamy na stronie ePUAP: "Profil zaufany działa jak odręczny podpis i jest odpowiednikiem bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym. Obywatel loguje się na www.epuap.gov.pl, wybiera usługę, którą chce zrealizować, wypełnia wniosek, podpisuje go profilem zaufanym a następnie wniosek wysyła do urzędu".

Istnieją dwa sposoby uzyskania profilu zaufanego. Pierwszy polega na założeniu konta na platformie (w sposób, który został opisany wcześniej) oraz na wypełnieniu wniosku o założenie profilu zaufanego. Po wysłaniu wniosku o profil zaufany, należy udać się do wybranego przez siebie punktu potwierdzającego (celem potwierdzenia tożsamości) z dowodem osobistym lub paszportem w terminie 14 dni od daty wysłania wniosku. Wizyta w urzędzie jest jednorazowa. Rejestr punktów potwierdzających znajduje się na stronie ePUAP w zakładce Rejestr PP, są to m.in. urzędy skarbowe.

Z drugiego sposobu mogą korzystać obywatele i przedsiębiorcy, którzy posiadają bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany ważnym certyfikatem kwalifikowanym. Wówczas wypełniając wniosek o założenie profilu zaufanego - sami, za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego z ważnym certyfikatem kwalifikowanym, potwierdzają swoje dane. Nie muszą więc udawać się do punktu potwierdzeń.

Okres ważności profilu zaufanego użytkownika jest ograniczony i wynosi 3 lata. Każdy użytkownik ma możliwość przedłużenia jego ważności o kolejny okres.


Platforma ePUAP dostępna jest pod adresem: www.epuap.gov.pl.


Podpisywanie dokumentów

Przedsiębiorca po wyszukaniu interesującej go usługi i wypełnieniu danego formularza, tworzy dokument, który przed jego wysłaniem może podpisać wykorzystując do tego swój profil zaufany. Jeżeli dany formularz został poprawnie wypełniony i zaadresowany, przedsiębiorca wybiera sposób podpisania dokumentu za pomocą profilu zaufanego. Następnie wybiera profil zaufany klikając odnośnik "użyj tego profilu do podpisu". Użytkownik otrzymuje kod potwierdzający, który zobowiązany jest wpisać w podane na stronie pole. Prawidłowe podpisanie dokumentu zostaje potwierdzone komunikatem o statusie podpisu ("prawidłowy").


Wyszukiwanie spraw do załatwienia

Użytkownicy systemu mają kilka możliwości znalezienia interesującej ich sprawy i sposobu jej załatwienia. Przede wszystkim można skorzystać z "katalogu zdarzeń życiowych" zawierającego sprawy posegregowane według konkretnych sytuacji życiowych, których dotyczą. Jeśli użytkownik zna dokładną nazwę sprawy, może ją znaleźć na alfabetycznej liście spraw lub wpisać jej nazwę w pole wyszukiwania na górze głównej strony ePUAP. Można również znaleźć sprawę w katalogu tematycznym spraw lub według podziału terytorialnego.

Katalog spraw, jakie można załatwić przez ePUAP

  • Praca i zatrudnienie, np. poszukiwanie pracy
     
  • Przedsiębiorczość, np. uzyskanie dofinansowania z UE, uzyskiwanie zezwoleń i koncesji
     
  • Motoryzacja i prawo jazdy, np. uzyskiwanie pozwoleń, zezwoleń i licencji, rejestracja pojazdu
     
  • Podatki, opłaty i cła, np. rozliczenie podatku dochodowego od osób fizycznych
     
  • Inne sprawy urzędowe - korespondencja z urzędem, np. odwołania i zażalenia


autor: Marta Stefanowicz - Wasilewska
Gazeta Podatkowa nr 52 (780) z dnia 2011-06-30

GOFIN podpowiada

Dowiedz się więcej na temat: biurokracja | administracja | profil zaufany | urzędy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »