Jak zmniejszać ryzyko w biznesie
Ryzyko podpisania umowy z nieuczciwym kontrahentem, które wiąże się z brakiem zapłaty za towary czy usługi jest coraz większe. Sygnałami takiej nieuczciwości może być: brak siedziby lub jej nieadekwatność do realizowanego obrotu, nadmierne uwiarygadnianie czy podkreślanie skali prowadzonych interesów. Dlatego przedsiębiorca powinien sam zatroszczyć się o informacje na temat kontrahenta.
Informacje takie można poszukać samemu, lecz może to być czasochłonne i drogie. Miejsca gdzie przedsiębiorca ma możliwość uzyskania podstawowych danych na jego temat to Krajowy Rejestr Sądowy, Urząd Podatkowy, ZUS, inni kontrahenci, a także sama firma przyszłego wspólnika.
Dane takie można też uzyskać z firm szukających informacji na zlecenie (wywiadowni gospodarczych, detektywów). Otrzymujemy wtedy szybkie i konkretne informacje, a koszty tego zależą od dostępności uzyskanych informacji. Jednak najlepsze rozwiązanie to systemy mieszane, gdzie własne informacje poparte są raportem wywiadowni.
Metody jakie najczęściej stosuje nieuczciwy przedsiębiorca to: wpłacenie niewielkiej część wartości dużego zamówienia przy pierwszej dostawie oraz zapewnienie o kolejnych zakupach w przyszłości.
Kontrahenta takiego można ?wybadać? przez obniżenie ceny pod warunkiem zapłaty gotówką. Brak zainteresowania taką propozycją może być powodem do niepokoju.
Ryzyka podpisania kontraktu z nieuczciwym przedsiębiorcą do końca nie da się wykluczyć, lecz ważne jest,by wyeliminować je na tyle na ile to możliwe.