Jaki leasing w Unii
Wraz z wejściem Polski do Unii pojawi się wiele zmian w zakresie podatku VAT. Najistotniejsze kwestie z tego zakresu regulowane są przez VI Dyrektywę UE.
Zgodnie z dyrektywą przekazanie towaru na podstawie umowy najmu i leasingu na czas oznaczony lub sprzedaży na warunkach odroczonej płatności stanowi sprzedaż towarów, jeżeli umowa przewiduje, że własność tych towarów, najpóźniej po zapłaceniu ostatniej raty przejdzie na klienta.
W przypadku podpisywania umowy leasingowej z zagranicą klienci będą mieli do czynienia z dwoma czynnościami opodatkowanymi - wewnątrzwspólnotową dostawą towarów obciążoną 0-proc. stawką VAT w państwie wysyłki, oraz wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów w kraju, do którego towar jest wysyłany - tutaj VAT naliczany jest według lokalnych regulacji ( 22 proc. w Polsce). Inaczej rzecz wygląda w przypadku leasingu operacyjnego środków transportu, gdzie ten opodatkowany jest w kraju leasingodawcy. Zawarcie umowy leasingu operacyjnego z firmą zagraniczną będzie opodatkowane według stawki VAT właściwej dla kraju, w którym leasingodawca prowadzi działalność. Wniosek może okazać się następujący: części firm zwolnionych od podatku VAT w Polsce będzie bardziej opłacało się leasingować środki transportu w krajach, o niższym podatku VAT.
Dodatkowo reguły mogą być istotne dla firm leasingujących floty aut osobowych. VAT na płaconych ratach leasingowych nie podlega obecnie odliczeniu. W Niemczech jest w całość lub częściowo odliczany, a władze skarbowe w praktyce zwracają obcym firmom niemiecki VAT obciążający leasing aut osobowych.
Żródło: "Puls Biznesu" nr 115