Jasne przepisy w prawie podatkowym
W oczach przedsiębiorców polski system podatkowy uznawany jest za skomplikowany.
Wystarczy wymienić same tylko rodzaje podatków opłacanych przez przedsiębiorców (podatek dochodowy, podatek VAT, podatek od czynności cywilnoprawnych, podatek od nieruchomości, podatek od spadków i darowizn, podatek od środków transportowych, inne - w sumie 9 rodzajów podatków bezpośrednich i 3 rodzaje podatków pośrednich).
Brak jednolitej wykładni prawa i tzw. "luki prawne" nie ułatwiają ich stosowania. Jasność przepisów podatkowych w Polsce pozostawia zatem wiele do życzenia. W większości przypadków okazuje się, iż kolejne nowelizacje, zamiast dokonać przejrzystości przepisów, jeszcze bardziej je komplikują, w efekcie podatnik dokonując rozliczeń publiczno-prawnych musi korzystać z "bubli legislacyjnych", a poglądy swe weryfikować korzystając z usług wyspecjalizowanych firm doradczych, konsultingowych, prawnych.
Luki prawne są najczęstszą przyczyną nadużyć. Granica pomiędzy optymalizacją podatkową a obejściem prawa podatkowego jest cienka i niewyraźna. Przedsiębiorcy zwracają uwagę, iż brak jednolitej wykładni prawa podatkowego przyczynia się do powstawania niejasności. Problem ten potęguje egzekwowanie przez organy skarbowe maksymy - nieznajomość prawa nie zwalnia z jego przestrzegania, - przy równoczesnym braku jednoznacznego stanowiska, pozwalającego na właściwą interpretację przepisów, w sprawach spornych (przykładowo: sprzeczne interpretacje prawa podatkowego).
Brak spójności przepisów prawa przyczynia się do niejednolitej wykładni prawa. Podatnik w owym przypadku nie może przyjąć dowolnego, słusznego, w jego opinii, rozwiązania. Sytuacje tę komplikuje stan, w którym interpretacje prawa podatkowego sprzeczne są z wyrokami sądowymi.
Zagadnienia najbardziej istotne pod kątem częstotliwości zapytań, niejasno określone w przepisach prawa, wyjaśnia na swojej stronie internetowej Krajowa Informacja Podatkowa (KIP). KIP stanowi system informacyjny, którego celem jest rozwiązywanie wątpliwości z zakresu prawa podatkowego i procedur stosowanych przez administrację skarbową. Materiały przygotowane przez KIP nie stanowią oficjalnej wykładni prawa podatkowego, jak przykładowo wiążące interpretacje przepisów. Brak jest zależności pomiędzy informacjami udzielonymi przez KIP a zastosowaniem tych przepisów przez organy podatkowe. Z tego też względu informacjami publikowanymi przez KIP można posłużyć się jedynie w pomocniczym zakresie.
Patrycja Mikuła