Według badania przeprowadzonego przez inFakt ich postawy wobec JPK są mocno spolaryzowane: 44 proc. ankietowanych księgowych ocenia ten obowiązek zdecydowanie pozytywnie, a 35 proc. - zdecydowanie źle.
Księgowi przepytani przez inFakt (oferującą nowoczesne rozwiązania księgowe), którzy oceniali JPK zdecydowanie pozytywnie, najczęściej postrzegają nowy obowiązek jako "przydatne narzędzie do przeprowadzenia kontroli". Wielu księgowych postrzega JPK jako narzędzie, które skłoni ich klientów do większej regularności w dostarczaniu im faktur.
Przytoczmy jedną z opinii księgowych o JPK: "To przede wszystkim duże ułatwienie dla organów podatkowych. Szybsze, sprawniejsze kontrolowanie i wyłapywanie błędów. Dla księgowych i działów IT to co prawda więcej pracy, ale również można tu dostrzec korzyści. Kontrole powinny być mniej uciążliwe."
Spośród przebadanych przez inFakt księgowych 8 proc. wskazało, że JPK to dobre rozwiązanie, ale jednak ma związane z nim pewne obawy, głównie z tempem wprowadzonych zmian. Stwierdzają też, że będzie to trudny obowiązek, ale pozwoli na obniżenie liczby kontroli w firmach. Podobnie 8 proc. badanych ocenia nowe obowiązki neutralnie lub nie ma jeszcze o nich zdania. Jedna z opinii brzmi: "Dobre rozwiązanie, ale wprowadzone na szybko bez odpowiedniego przygotowania i uściślenia przepisów."
Z kolei dla 5 proc. badanych JPK to po prostu kolejny obowiązek, z którym nie ma co dyskutować - skoro jest, należy się z niego wywiązywać.
Wśród księgowych, którzy oceniają obowiązek JPK zdecydowanie negatywnie, pojawiają się podobne głosy, jak wśród przedsiębiorców. Księgowi widzą JPK przede wszystkim jako dodatkowy obowiązek, który dotknie przede wszystkim ich samych. Podkreślają również, że ich zdaniem JPK nie jest potrzebne dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.(js)
Komentarz: Magda Sławińska-Rzemek, doradca podatkowy inFakt
Księgowi podchodzą do JPK ze sporym dystansem, są przyzwyczajeni do zmian podatkowych i coraz to nowych obowiązków sprawozdawczych nakładanych na podatników. W czasie konsultacji oraz spotkań z księgowymi najczęstsze ich obawy dotyczyły tego, jak przekonać klientów rozliczających się kwartalnie, aby przekazywali dokumenty co miesiąc oraz to, jak wiele będzie innych obowiązków związanych z JPK np. udzielania wyjaśnień w razie wątpliwości po stronie organu podatkowego, czy też składanie korekty JPK.