Już dziś pomyśl o obniżeniu ostatniej zaliczki!

Przepisy dotyczące opłacania zaliczek na podatek dochodowy powodują, że przedsiębiorcy w grudniu zasadniczo powinni na ten cel zabezpieczyć znaczne kwoty pieniędzy. W tym miesiącu bowiem przedsiębiorca wpłaca fiskusowi dwie zaliczki - za listopad i grudzień. Przy czym ta ostatnia wpłacana jest w wysokości należnej za listopad, stąd w praktyce do 20 grudnia podatnicy wpłacają zaliczkę wyliczoną od dochodu uzyskanego w listopadzie, tyle że w podwójnej wysokości.

Nic więc dziwnego, że w listopadzie aktywizują siły w poszukiwaniu możliwości zminimalizowania finansowego wymiaru tego obowiązku. W tym celu tak kształtują w listopadzie koszty, aby zaliczka od dochodu wyliczonego za ten miesiąc była jak najniższa. Jak można obniżyć listopadowo-grudniowe zaliczki? Sposobów jest kilka.

Integracja i prezenty dla pracowników

W związku ze Świętami Bożego Narodzenia oraz zakończeniem roku pracodawcy przekazują pracownikom bony, paczki, prezenty, organizują firmowe spotkania podsumowujące mijający rok. Może warto pomyśleć, pod kątem ostatniej zaliczki, o przesunięciu w czasie już na listopad pewnych zdarzeń i wydatków.

Reklama

Weźmy pod uwagę zorganizowanie w listopadzie rocznego spotkania integracyjnego. W przypadku sfinansowania takiej imprezy środkami obrotowymi, wydatki na ten cel mogą zostać przez przedsiębiorcę zaliczone do kosztów podatkowych. Stanie się tak pod warunkiem, że priorytetem na takim spotkaniu będzie cel motywacyjno-integracyjny pracowników, a nie jedynie konsumpcja lub przebywanie w swojej obecności. Wówczas do kosztów listopada pracodawca zaliczy wydatki zarówno na poczęstunek, część rozrywkową oraz nagrody wręczane zwyczajowo wyróżniającym się pracownikom.

W listopadzie przedsiębiorca może również przyznać swoim pracownikom z okazji zbliżających się świąt bony towarowe lub paczki. Jeżeli sfinansuje je środkami obrotowymi, wówczas zaliczając te wydatki w koszty musi uwzględnić przepis art. 23 ust. 1 pkt 42 ustawy o pdof. Wynika z niego, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w ustawie o ZFŚS, czyli działalność polegającą na świadczeniu różnego rodzaju pomocy w zależności od sytuacji danego pracownika. Załóżmy, że pracodawca nie zróżnicuje świadczeń pracowniczych sfinansowanych ze środków obrotowych ze względu na sytuację życiową, rodzinną czy materialną pracowników. Wówczas wydatki na ten cel, jako poniesione na rzecz pracowników, a niestanowiące działalności socjalnej, będą, podobnie jak wynagrodzenia, podlegały zaliczeniu do kosztów podatkowych.

Kto skorzysta na amortyzacji?

Inny sposób to nabywanie do firmy składników majątku. Jeżeli wartość takiego składnika zmieści się w kwocie 3.500 zł, wówczas podatnik może zadecydować czy zaliczy go bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, czy rozliczy w kosztach jednorazowym odpisem amortyzacyjnym. W tym drugim przypadku musi jednak pamiętać o wprowadzeniu składnika majątku do ewidencji środków trwałych.

Obniżenie listopadowo-grudniowej zaliczki przy wykorzystaniu sposobu "na środki trwałe" może mieć szczególne znaczenie dla podmiotów uprawnionych do tzw. jednorazowej amortyzacji. Tę preferencję podatkową ustawodawca zarezerwował dla przedsiębiorców, którzy mogą być uznani za małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność gospodarczą. Mają oni prawo zaliczyć bezpośrednio w koszty wydatki na nabycie środków trwałych do wysokości nieprzekraczającej równowartości 50.000 euro w jednym roku podatkowym (w 2008 r. jest to kwota 188.000 zł).

Przy ustalaniu tego limitu nie wlicza się jednorazowych odpisów od składników majątku, których wartość nie przekracza 3.500 zł.

Co istotne z uwagi na listopadową zaliczkę, jednorazowego odpisu podatnicy mogą dokonać już w miesiącu, w którym środki trwałe podlegające tej preferencyjnej amortyzacji, zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Amortyzacja ta dotyczy jednak tylko środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 KŚT, z wyłączeniem samochodów osobowych. Warto wspomnieć, że w następnym roku podatkowym, po zastosowaniu jednorazowego odpisu, podatnicy dokonują odpisów amortyzacyjnych (w części nieobjętej tym odpisem) według metody liniowej lub degresywnej. Suma odpisów amortyzacyjnych nie może przekroczyć wartości początkowej tych środków trwałych.

Krótkoterminowy "kredyt" od fiskusa

Nie ulega wątpliwości, że znaczącą pozycję w kosztach firm o profilu handlowym oraz produkcyjnym prowadzących księgi przychodów i rozchodów, stanowią m.in. towary handlowe oraz materiały podstawowe i pomocnicze. Nabywając w listopadzie towary czy też materiały o dużej wartości, przedsiębiorca może te koszty zdecydowanie zwiększyć. W ten sposób zupełnie legalnie przez jakiś czas, aż do rozliczenia rocznego, "pokredytuje" się pieniędzmi należnymi fiskusowi.

Jak to działa?

Dla celów obliczania zaliczki, dochodem z działalności gospodarczej u osób opodatkowanych na zasadach ogólnych (według skali i podatkiem liniowym) w danym miesiącu jest różnica pomiędzy przychodem osiągniętym z tej działalności a kosztami jego uzyskania. Duży przyrost kosztów w listopadzie w stosunku do przychodów uzyskanych w tym okresie niewątpliwie będzie miał wpływ na wysokość zaliczki wpłacanej w miesiącu grudniu.

Możliwość obniżenia zaliczki przeważnie nie będzie jednak miała wpływu na obniżenie podatku w rozliczeniu rocznym. Przy obliczaniu dochodu rocznego, przedsiębiorca opodatkowany na zasadach ogólnych, i to zarówno "liniowiec" jak i opodatkowany według skali podatkowej, musi uwzględnić tzw. różnicę remanentową. Oznacza to, że ma obowiązek powiększenia kosztów podatkowych o wartość spisu z natury sporządzonego na początek roku podatkowego i pomniejszenia ich o wartość takiego spisu sporządzonego na koniec tego roku. Spisem z natury obejmuje się m.in. towary i materiały. Jeżeli przedsiębiorca zakupi je w listopadzie z myślą o pomniejszeniu omawianej zaliczki, istnieje duże prawdopodobieństwo, że znaczna ich część zostanie objęta remanentem na koniec roku. Będzie to oznaczało, że ostatecznym kosztem podatkowym mają one szansę stać się najprędzej w następnym roku podatkowym.

Podstawa prawna: ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).

autor: Agata Cieśla

Gazeta Podatkowa Nr 507 z dnia 2008-11-17

Dowiedz się więcej na temat: przedsiębiorca | wydatki | podatnicy | towary | zaliczki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »