Leasing w Polsce - komentarz do wyników I półrocza
Łączna wartość netto środków trwałych (z wyłączeniem nieruchomości) przekazanych w leasing w I półroczu 2004 roku wyniosła 5,66 mld zł. Szacunkowa, całkowita wartość netto ruchomych środków trwałych wyleasingowanych przez wszystkie działające na rynku firmy wyniosła w tym okresie ok. 5,9 mld zł (w zeszłym roku 4,1 mld zł).
Na tej podstawie można szacować, że rynek leasingowy wzrósł w analogicznym okresie w stosunku do roku poprzedniego prawie o 44% - niebagatelny wzrost wskazuje, że leasing jest dynamicznie rozwijającym się narzędziem finansowym. Jego popularność rokrocznie wzrasta, wraz ze świadomością prawną przedsiębiorców, którzy dostrzegają w leasingu nie tylko narzędzie służące do minimalizacji obciążeń fiskalnych, ale także instrument finansowy, wykorzystywany do prowadzenia inwestycji.
Specyfiką naszego rynku leasingowego jest wysoka koncentracja transakcji w sektorze leasingu pojazdów, który generuje prawie 72% całego rynku.
Jednak należy spodziewać się, że stan ten ulegnie zmianom w związku ze zmianami przepisów regulujących właśnie leasing pojazdów z tzw. kratką. Faktyczne podwyższenie ładowności pojazdów, których leasing uprawnia do "odliczenia" pełnego podatku od towarów i usług zawartego w cenie pojazdu oraz paliwie, zmniejszy z czasem udział takich transakcji w ogóle transakcji leasingowych.
Można spodziewać się, że klienci będą coraz częściej korzystali z klasycznych ofert leasingowych (Leasing Odnawialny), a także z tej formy finansowania skierowanej do klientów indywidualnych nie prowadzących działalności gospodarczej.
Na uwagę zasługuje wzrost wykorzystania leasingu do finansowania sprzętu biurowego, w tym komputerów. Sektor ten stanowi obecnie 2,6% ogółu wartości zawartych umów leasingowych.
Podsumowując obecny stan rynku leasingowego w Polsce należy stwierdzić, że cała branża rozwija się doskonale. Swoją pozycję konsekwentnie wzmacniają firmy z zapleczem bankowym, niekwestionowanym liderem rynku jest Europejski Fundusz Leasingowy.
Opracowanie zestawień i komentarzy do uzyskanych danych na podstawie informacji przekazanych przez 34 firmy leasingowe. Jednak dane przekazywane przez leasingodawców nie są jednolite w formacie. W konsekwencji może się zdarzyć, że jedne dane w jednej firmie reprezentują dany sektor a u innego inny, szczególnie nieczytelne jest to w zakresie danych o leasingu pojazdów. Gdyż część leasingodawców dzieli pojazdy na osobowe i ciężarowe, a inni na osobowe, dostawcze, ciężarowe, specjalne, etc. Dlatego trudno jest jednoznacznie szacować udziały niektórych firm w poszczególnych segmentach.