Majątek prywatny można wykorzystać w firmie

Osoby prowadzące działalność gospodarczą często wykorzystują na potrzeby firmy składniki majątku nabyte wcześniej na cele prywatne. Przepisy nie zabraniają wprowadzania do majątku firmy składników majątku nabytych i użytkowanych uprzednio do celów prywatnych - np. mieszkania czy samochodu.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą często wykorzystują na potrzeby firmy składniki majątku nabyte wcześniej na cele prywatne. Przepisy nie zabraniają wprowadzania do majątku firmy składników majątku nabytych i użytkowanych uprzednio do celów prywatnych - np. mieszkania czy samochodu.

W jaki sposób optymalnie wykorzystać majątek prywatny do prowadzenia działalności gospodarczej? Definicja kosztów uzyskania przychodów zawarta w ustawie o PIT nie wyklucza możliwości uznania za koszty podatkowe wydatków ponoszonych przed rozpoczęciem działalności - zatem zanim firma zacznie działać, można ponosić koszty mające na celu uzyskanie przychodu z działalności prowadzonej w okresie późniejszym. Podatnik sam decyduje o zaliczeniu składników stanowiących jego majątek prywatny do środków trwałych lub wyposażenia.

Niezbędny jest odpowiedni dokument

W celu udokumentowania przekazania środka trwałego na potrzeby prowadzonej działalności podatnik zobowiązany jest sporządzić odpowiedni dokument. Powinien on zawierać dane potwierdzające fakt dokonania takiej operacji i określać: datę jej dokonania, rodzaj przekazywanego środka trwałego, dane niezbędne do wprowadzenia środka trwałego do ewidencji i prawidłowego ustalenia odpisów amortyzacyjnych (m.in. wartość początkową).

Reklama

Proporcjonalna amortyzacja

W przypadku wykorzystywania tylko części nieruchomości na potrzeby wykonywanej działalności można dokonywać odpisów amortyzacyjnych w wysokości ustalonej od wartości początkowej nieruchomości, odpowiadającej stosunkowi powierzchni użytkowej wykorzystywanej na potrzeby działalności do ogólnej powierzchni użytkowej tej nieruchomości. Podatnicy mogą ustalić wartość początkową budynków lub lokali mieszkalnych - wynajmowanych, wydzierżawianych albo używanych przez właściciela na cele prowadzonej przez niego działalności gospodarczej - przyjmując w każdym roku podatkowym wartość stanowiącą iloczyn metrów kwadratowych wynajmowanej, wydzierżawianej lub używanej przez właściciela powierzchni użytkowej nieruchomości i kwoty 988 zł (przy czym za powierzchnię użytkową uważa się powierzchnię przyjętą dla celów podatku od nieruchomości).

Kredyt zmniejszy podatek

W przypadku zakupu mieszkania do celów zarówno mieszkaniowych, jak i prowadzenia działalności gospodarczej, istnieje możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu kosztów odsetek od kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup nieruchomości w proporcji, w jakiej mieszkanie wykorzystywane jest do prowadzenia działalności gospodarczej.

Kosztem mogą być także wydatki poniesione na zakup mebli biurowych czy mebli wypoczynkowych wykorzystywanych do przyjmowania klientów.

Magdalena Flis, doradca podatkowy Tax Care

Współpraca: Agata Szymborska-Sutton, Tax Care

Sprawdź wskaźniki dla firm na stronach Biznes INTERIA.PL

Tax Care S.A.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »