Modlin nową mekką tanich linii?

Udziałowcy podpisali umowy o inwestycjach na nowym lotnisku w Modlinie. I choć projekt nabiera tempa, to i tak spóźni się minimum o rok.

Wczoraj Agencja Mienia Wojskowego (AMW) i Państwowe Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze (PPL) podpisały trzy umowy przybliżające budowę modlińskiego lotniska. - Przede wszystkim uzgodniliśmy kwestie własności ziemi. Na lotnisko przeznaczono 300 ha. Obecnie PPL kupiło 1 proc. gruntu, docelowo ma wejść w posiadanie 49 proc. - wyjaśnia Marek Sidor, prezes spółki Port Lotniczy Modlin (PLM).

Ustalono także warunki inwestycyjne całego przedsięwzięcia. - Na remont infrastruktury PPL przeznaczy 80 mln zł. Za te pieniądze ma być wyremontowana płyta postojowa, drogi kołowania i pas startowy - mówi Marek Sidor.

Reklama

Aby sfinansować te inwestycje, PPL sięgnie po kredyt. Ustaliła się definitywnie ostateczna struktura własnościowa lotniska. - W 49 proc. należeć będzie ono do PPL, w 25 proc. do AMW, w 25 proc. do województwa mazowieckiego, a w 1 proc. do gminy Nowy Dwór Mazowiecki - tłumaczy prezes spółki.

Potrzebny pas i terminal

Teraz czas na przetargi na wykonanie prac. - Urząd Zamówień Publicznych nie zgodził się na skróconą procedurę przetargową, staramy się jeszcze odwołać od tej decyzji. Jeśli zostanie podtrzymana, remonty będzie można zacząć na początku lata 2006 r., przy skróconej ścieżce - jeszcze tej jesieni - mówi Marek Sidor.

Sam remont ma, według prezesa, trwać około pięciu tygodni. Ze względu na położenie - w pobliżu rzek - nad lotniskiem często panują mgły, obiekt wymaga więc zaawansowanego systemu nawigacyjnego. - Ministerstwo Infrastruktury jest gotowe partycypować w kosztach i zadeklarowało 12 mln zł, pozostałe 40 mln będzie pochodziło z kasy PPL - tłumaczy Marek Sidor.

Pozostaje jeszcze kwestia terminalu. - To będzie lekka konstrukcja do wykonania w ciągu kilku tygodni. Jej koszt szacujemy poniżej 4 mln EUR (16,2 mln zł), więc procedury przetargowe nie będą konieczne. Projekt obiektu już istnieje, trzeba tylko uzyskać zezwolenia budowlane - wyjaśnia prezes PLM.

Dołoży się samorząd

Swój udział w inwestycji będzie miał też samorząd. - Na nas spadają zadania związane z doprowadzeniem mediów. Chcemy to finansować ze środków budżetowych, korzystając z 60 mln rezerwy budżetowej, obiecanej przez ministra Kurylczyka - mówi Jacek Kowalski, burmistrz Nowego Dworu Mazowieckiego.

Lotnisko ma mieć także połączenie kolejowe. Trzeba jednak przygotować tory. Na razie właścicielem linii bocznicowej do Modlina jest AMW. Kto z zaangażowanych w organizację lotniska ją przejmie - Podobno jest to tylko kwestia umowy.

- Szacunkowy koszt modernizacji odcinka 5,5 km torów do lotniska wynosi 10-40 mln zł. Wersja minimum nie przewiduje zelektryfikowania odcinka ani przebudowy wiaduktu nad skrzyżowaniem trasy kolejowej z drogą. Ponieważ sieć nie jest naszą własnością, Urząd Marszałkowski Mazowsza zadeklarował, że sfinansuje inwestycję. Później PLK mogłyby nią zarządzać - wyjaśnia Janusz Czarnocki, dyrektor regionalnego oddziału PKP PLK w Warszawie. W wycenie PLK nie znalazł się też koszt przygotowania lotniskowego terminalu kolejowego. Podobno środki na ten cel ma mieć PPL.

2 mln za dwa lata

Udziałowcy mają konkretne oczekiwania co do wyników spółki. - Inwestycja zwróci się PPL w ciągu 12 lat - zapowiada Marek Sidor. Lotnisko ma zaoferować o połowę niższe stawki opłat lotniskowych niż Okęcie. Powinien być to więc poważny argument dla linii. - Myślę, że w ciągu dwóch lat eksploatacji z lotniska będzie korzystało 2 mln osób rocznie - ocenia prezes PLM. Modliński obiekt ma ogromne rezerwy terenu. AMW posiada tam jeszcze kolejne 300 ha. - Po pierwszym okresie eksploatacji zapadnie decyzja, czy warto rozbudowywać obiekt do skali pełnowymiarowego lotniska. Wtedy moglibyśmy przejąć funkcję lotniska centralnego - mówi Marek Sidor.

Marta Filipiak, KK

Puls Biznesu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »