Reklama

Moja pierwsza mikrofirma. Najczęstsze błędy, przez które nie zdobywasz nowych klientów

Brak planu działania, wybranie złej docelowej grupy klientów, brak obecności w internecie czy niedoszacowanie kosztów – to tylko kilka błędów, które często popełniają początkujący przedsiębiorcy. W części przypadków ryzyko poniesienia porażki można jednak zminimalizować, a innych pułapek w prosty sposób uniknąć.

Jeden skuteczny przepis na odniesienie sukcesu w biznesie nie istnieje. Jeśli przyjrzysz się osobom, które znalazły się na szczycie, szybko dojdziesz do wniosku, że dla każdego z nich wiodąca tam droga była inna. Na rynku istnieje mnóstwo poradników, które podpowiadają, jak odnieść sukces. Nic jednak tak skutecznie nie pomaga w dotarciu na szczyt, jak analizowanie błędów. Warto więc pokusić się o wytypowanie najczęściej popełnianych pomyłek, a następnie - starać się ich uniknąć. 

Małe błędy, duże konsekwencje

Pomyłki najbardziej boleśnie odczuwają osoby stawiające w biznesie pierwsze kroki, małe firmy oraz właściciele start-upów. W tych przypadkach margines błędu jest bowiem bardzo niewielki, a najmniejsze nawet potknięcie szybko może przerodzić się w bankructwo. Jakie to błędy? 

Reklama

Spora grupa zakładających swoją pierwszą działalność, błędy popełnia już na etapie biznesplanu. Zastanówmy się zatem, jak powinien on wyglądać. Dobry biznesplan powinien odnosić się zarówno do krótko, jak i długoterminowych planów twojej firmy oraz zawierać ich szczegółowy opis. Przede wszystkim musisz skupić się na usługach, które chcesz oferować oraz produktach, które pragniesz wytwarzać bądź sprzedawać. W planie na biznes musisz uwzględnić sytuację panującą na rynku (zwróć uwagę na swoją branżę) oraz cele, jakie chcesz osiągnąć (z uwzględnieniem konkretnych sposobów ich realizacji). Wszystko to warto umieścić w kontekście swoich możliwości finansowych (w tym celu pomocny okaże się kosztorys) oraz rynkowych realiów. Pominięcie biznesplanu to prosta recepta na porażkę. Sam pomysł na działalność, choćby nawet świetny, nie wystarczy. 

Równie ważnym aspektem pozostaje oszacowanie wydatków. Musisz więc dokładnie wyliczyć, ile potrzebujesz środków i w jaki sposób będziesz je wydawać. Przygotowanie realnego budżetu pozwoli ci na uniknięcie wielu problemów w przyszłości, m.in. zminimalizuje możliwość szybkiego bankructwa. Konkretne wydatki są mocno uzależnione od profilu twojej działalności, ale wśród najważniejszych wymienić można: utrzymanie pracowników oraz biura, koszt zakupu towaru, materiałów bądź surowców do produkcji, promocję czy szeroko rozumianą logistykę. Pamiętaj zarówno o bieżących wydatkach, jak i dalszych inwestycjach. 

Konkretny klient w centrum uwagi

Największym błędem wydaje się jednak przekonanie, że samo założenie firmy bądź działalności gospodarczej automatycznie zagwarantuje napływ klientów. W rzeczywistości musisz do nich dotrzeć i zachęcić do korzystania z oferowanych przez siebie usług. Kluczowa jest też świadomość, że proces ten jest zarówno pracochłonny, jak i czasochłonny. I mimo że zdarzają się firmy, które nie miały z tym większego problemu - należy to raczej potraktować jako wyjątek od reguły. 

Brak dokładnej analizy potencjalnych klientów, ich potrzeb, oczekiwań oraz sposobów na dotarcie do nich - to najbardziej bolesne w skutkach błędy popełniane przez właścicieli mikrofirm. Warto równocześnie wiedzieć, że nie zawsze trzeba dotrzeć do możliwie największej grupy odbiorców. Dlaczego? Ponieważ obecnie większe znaczenie wydaje się mieć specjalizacja. Innymi słowy: swoją komunikację, reklamy i strategię marketingową lepiej skierować do konkretnej grupy odbiorców. Starannie wyselekcjonowane grono klientów może przełożyć się na większe zyski. 

Najprostszym i jednocześnie najskuteczniejszym sposobem na dotarcie do klientów jest obecność w internecie. Choć może się wydawać, że wiąże się to ze wysokimi kosztami - wcale tak być nie musi. Interia Pakiet dla Firm oferuje prostą stronę www wraz z pocztą bez reklam we własnej domenie już od 9 zł za pierwszy rok. Za pomocą kilkudziesięciu profesjonalnych szablonów możesz mieć własną stronę już w kilka minut. Strona internetowa dla firmy może być bardziej złożona, jednak pamiętaj, że to spory koszt. Często popełnianym przez początkujących przedsiębiorców błędem, jest inwestowanie wszystkich dostępnych środków. A to oznacza pozbycie się oszczędności, które zawsze warto mieć, choćby na wypadek kryzysu w branży lub innych trudnych do przewidzenia okoliczności. 

Małymi kroczkami do pozyskania klientów

W przypadku niewielkich firm i jednoosobowych działalności gospodarczych strona www przede wszystkim pełni rolę wizytówki (strona wizytówkowa). Powinna robić dobre pierwsze wrażenie i zachęcać klientów do zapoznania się z oferowanymi przez ciebie usługami czy produktami.  

Łatwa i intuicyjna w obsłudze strona internetowa dla firmy przynosi spore korzyści zwłaszcza w przypadku małych firm i jednoosobowych działalności. Mowa tutaj przede wszystkim o przedsiębiorstwach zatrudniających od jednego do kilku pracowników, firmach budowlanych, niewielkich restauracjach, branży kosmetycznej, zakładach fryzjerskich, stomatologach, prawnikach czy doradcach finansowych. Tutaj kluczowe znaczenie ma szybkość odnalezienia potrzebnej klientowi informacji: lokalizacji lokalu, godzin otwarcia, listy oferowanych usług, numeru telefonu bądź adresu e-mail.  

Prosta strona www nie oznacza jednak rezygnacji z wielu przydatnych w dzisiejszym świecie funkcji i rozwiązań. Chodzi tu zwłaszcza o różnego rodzaju kanały komunikacji, które udostępnisz klientom. Mogą to być choćby odnośniki do social mediów, komunikatory (Messenger czy WhatsApp) oraz konkretne miejsca na komentarze czy przyznawanie ocen. Współcześni internauci przykładają ogromną wagę do opinii o danym przedsiębiorstwie, na które natrafiają w sieci. Wyraźnie widać to choćby na przykładzie serwisu Allegro, gdzie kilka krytycznych komentarzy o sprzedawcy może skutecznie odwieść od zakupu potencjalnych nabywców. Kupujący wręcz potrzebują świadomości, że w razie ewentualnej reklamacji nie natrafią na problemy. 

Jeśli zależy ci na możliwie największych oszczędnościach, Interia Pakiet dla Firm możesz połączyć z Google Workspace Essentials Starter. W jego skład wchodzą m.in. dokumenty, prezentacje i arkusze kalkulacyjne online. Dlaczego to dobry pomysł? Ponieważ podstawowy pakiet jest bardzo przydatny, ale nie obejmuje poczty we własnej domenie. Jak to zrobić? Szczegóły znajdziesz w artykule Google Workspace z pocztą we własnej domenie i www za 9 zł rocznie

Kolejną opcją na oszczędności jest połącznie Interia Pakiet dla Firm z Booksy (branża beauty). Jeśli posiadasz gabinet kosmetyczny czy salon fryzjerski zyskasz w ten sposób szansę na zdobycie nowych klientów. Jak to działa? Szczegóły poznasz w artykule “120 zł miesięcznie za dotarcie online do klientów dla salonu fryzjerskiego". 

(Czasem) mniej znaczy więcej

W dzisiejszym świecie, w którym każdy z nas jest zabiegany i regularnie brakuje nam czasu, szybkie znalezienie potrzebnych informacji jest nie do przecenienia. Innymi słowy: prosta, przejrzysta i intuicyjna witryna ma sporo przewag nad najbardziej nawet wymyślną i efektowną stroną www za kilka tysięcy złotych. 

Zobacz również:

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »