Najbardziej renomowane firmy świata

Gdy wysoko postawieni dyrektorzy postanawiają stworzyć dobrze postrzegane firmy, zaczynają najczęściej od swoich rodzimych krajów. Jeżeli odniosą sukces, to dobre zwyczaje i wypracowane tam wartości same rozprzestrzenią się po świecie.

Firmy stają się coraz bardziej zależne od siebie, a przedsiębiorstwa coraz bardziej międzynarodowe, więc wykreaowanie pierwszorzędnej opinii za granicami jest szczególnie istotne. Dla niektórych firm może to być element decydujący o sukcesie albo porażce.

Na zdjęciach: Najbardziej renomowane firmy świata

Powracające firmy

Firmy, które zatrudniają obecnie najwięcej nowych pracowników

Platynowe marki

20 najbardziej rentownych małych firm

Co jest więc sekretem wzbudzenia poważania na całym świecie? I jakim firmom udaje się to najlepiej? Reputation Institute, globalna prywatna firma konsultingowa z siedzibą w Nowym Jorku, przedstawia 28 firm cenionych na całym świecie. Na początku tego roku firma przeprowadziła ankietę, w której oceniono siłę 600 największych firm świata (pod względem przychodów) w ich rodzinnych krajach. Następnie konsumenci z 24 krajów, od Brazylii i USA po Hiszpanię i Koreę Południową, ocenili pierwsze 54 spółki, wystawiając im ponad 181 tys. opinii w skali od 0 do 100 oceniając ich produkty i usługi, innowacyjność, zarządzanie, postawę obywatelską, wyniki finansowe i kadrę kierowniczą, a także oceniając je jako miejsce pracy.

Firmy ze szczytu listy mają jedną wspólną cechę - innowacyjność

Na pierwszych dwóch miejscach uplasowały się spółki Google i Sony (z wynikami na poziomie 78,62 i 78,47). Zyskały uznanie klientów z powodu nowych technologii, które zmieniają życie konsumentów. Obie spółki od dawna tworzą innowacyjne produkty, które cieszą się uznaniem ze względów emocjonalnych i racjonalnych. W pierwszym kwartale 2010 r. Google zarobił 6,7 mld dol. na wpływach z reklam (wzrost o 23 proc. w stosunku do tego samego okresu w roku ubiegłym). Oferuje też darmowe usługi, m.in. ogólnodostępną pocztę elektroniczną i mapy. Sony, drugi największy po Samsungu producent elektroniki na świecie, od 54 lat tworzy świetnie sprzedające się odtwarzacze muzyki i telewizory. Obie firmy ogłosiły ostatnio, że znalazły partnerów, którzy pomogą im wprowadzić telewizję internatową.

Rewolucyjni meblarze

Na 6., 7. i 10. miejscu listy uplasowały się firmy: Apple, IKEA i Intel (z wynikami 76,29, 75,60 i 75,39). Klientów przekonały do siebie praktycznością swoich produktów. Apple z siedzibą w Cubertino w Kalifornii sprzedał ponad milion tabletów iPad w ciągu pierwszych 28 dni sprzedaży detalicznej. IKEA, szwedzki producent mebli obecny w 44 krajach, zrewolucjonizował branżę meblarską, produkując modne, tanie meble, na które mogą sobie pozwolić rodziny z całego świata. Mieszczący się w Santa Clara w Kalifornii Intel produkuje półprzewodniki używane w samochodach, komputerach a nawet telewizorach. - Innowacyjność jest potężnym narzędziem, by dotrzeć do klientów - mówi Kasper Nielsen, partner zarządzający w Reputation Institute.

Najbardziej renomowane spółki z miejsc 8., 9. i 25. - BMW, Daimler i Ferrero, utrwaliły swoją renomę kreując prestiż swoich marek. Włoski producent czekolady i słodyczy, Ferrero, pakuje każdą czekoladkę Ferrero Rocher osobno w złoty papierek, który nadaje jej elegancki wygląd. BMW i Daimler, będące własnością Niemców, produkują luksusowe samochody przeznaczone dla klientów, którzy szukają produktów i usług z najwyższej półki. Wykorzystują emocje kupujących samochody. W lutym BMW rozpoczął kampanię reklamową, która ma utrwalić wizerunek firmy uszczęśliwiającej ludzi. "To, jak ludzie się czują, jest równie ważne jak to, co się tworzy. A my tworzymy radość" - głosi jedna z reklam koncernu.

Postawa obywatelska

Szczególnie istotna jest postawa obywatelska. Założyciel Microsoftu, Bill Gates, stworzył w 2004 r. organizację filantropijną - Fundację Billa i Melindy - by za jej pośrednictwem prowadzić działalność medyczną i edukacyjną. Gigant w branży oprogramowania z Redmond w stanie Waszyngton, postrzegany kiedyś jako koncern monopolistyczny i monolityczny, jest obecnie kojarzony z przystępnością i działaniami charytatywnymi. Uplasował się na naszej liście na pozycji 11. Francuski producent kosmetyków L'Oreal, miejsce 16., także czerpie profity ze swoich działań dobroczynnych. W 1998 r. spółka ustanowiła fundusz stypendialny L'Oréal-UNESCO, z którego kobietom naukowcom przyznawane są granty po 100 tys. dol.

Świetnie się mają firmy prowadzące szeroko zakrojoną działalność międzynarodową. Johnson & Johnson, producent urządzeń medycznych, produktów konsumenckich i farmaceutycznych prowadzi sprzedaż w ponad 175 krajach. Koncern z New Brunswick w stanie Nowy Jork jest 12. najbardziej renomowaną firmą na świecie. Producentowi żywności Nestle opłaciło się rozwinięcie działalności w Ameryce Południowej, gdzie jest najbardziej renomowaną firmą w regionie. Koncern z siedzibą w Vevey w Szwajcarii uplasował się ogółem na 20. pozycji.

Wizerunek przejrzystości procedur

Kolejnym ważnym czynnikiem w budowaniu globalnej reputacji jest wizerunek przejrzystości procedur - w tej kategorii wygrywa Google. Wycofanie się pod koniec marca z Chin, by unikać cenzurowania wyników wyszukiwania było wysłaniem całemu światu sygnału, że firma z Mountain View w Kalifornii stawia wartości przed zyskami. Decyzja odbiła się głośnym echem w Europie Środkowej i Północnej, Ameryce Środkowej i Południowej oraz Ameryce Północnej, gdzie konsumenci ocenili firmę w pierwszej piątce najbardziej renomowanych przedsiębiorstw.

Zobacz wskaźniki dla firm na naszych stronach

Gdy wokół działalności Google rodzą się kwestie ochrony prywatności, firma najczęściej reaguje bardzo szybko. Gigant wyszukiwarek powiedział ostatnio, że jego samochody Street View nie będą już odbierały danych z sieci bezprzewodowych, ponieważ Google ujawniło, że samochody gromadziły treści komunikacji internetowej użytkowników z otwartych sieci Wi-Fi.

Najważniejsza jest świadomość, że liczy się globalny konsument - twierdzi Nielsen. - Posiadanie globalnej reputacji jest naprawdę trudne, ale przyszły wzrost zrodzi się na rynkach międzynarodowych - twierdzi Nielsen. - Firmy muszą wiedzieć, jak wzbudzić zaufanie poza własnymi krajami.

Najlepsze młode firmy chińskie

Laurie Burkitt

Forbes
Dowiedz się więcej na temat: firma | innowacyjność | partner | wizerunek | Apple | świata | koncern | Sony | samochody | Google | firmy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »