Niska rata = większa sprzedaż
Kalkulacja raty do dochodów to klucz do sukcesu na zdobywanie rynku.
Analiza brytyjskiego rynku leasingowego skłania do wniosków, że najważniejszym elementem, który decyduje o rozmiarach rynku i udziale w nim jest odpowiednia kalkulacja raty.
Rynek leasingowy na Wyspach jest dużo lepiej rozwinięty niż w Polsce, choćby dlatego, że bardzo popularny jest tam leasing dla osób fizycznych. Usługa taka nie ma charakteru fiskalnego, a bliższa jest uproszczonemu kredytowaniu.
Dzięki temu rotacja samochodów jest większa - korzyścią dla państwa jest to, że na wysokim poziomie utrzymuje się sprzedaż nowych samochodów. Klienci dzięki temu ciągle jeżdżą nowymi, bezpiecznymi samochodami.
W zasadzie niezależnie od modelu samochodu, większość rat w firmach nieproducenckich oscyluje w wysokości około 200 funtów miesięcznie - odpowiada to mniej więcej trzem dniom pracy Brytyjczyka.
Za tę kwotę ma on do dyspozycji dowolnie wybrany przez siebie samochód. Po okresie umownym, którego długość uzależniona jest od wartości samochodu, może on wykupić użytkowany samochód lub zwrócić go firmie i wziąć nowy.
Polskie realia znacząco odbiegają od tego standardu, leasingując średniej klasy samochód Polak na spłatę miesięcznej raty musi pracować dużo dłużej niż Brytyjczyk. W konsekwencji jeśli zdecyduje się na taką formę finansowania jego płynność finansowa jest znacząco ograniczana. Jeśli rata byłaby mniejszym ciężarem w miesięcznych finansach, znacząco zwiększyłby się zasięg tej firmy finansowania.