Nowa jakość badań Internetu w Polsce
Polskie Badania Internetu Sp. z o.o. (PBI) i firma badawcza Gemius S.A. zawarły długoterminową umowę o współpracy w zakresie realizacji badania tworzącego standard pomiaru oglądalności witryn i aplikacji internetowych w Polsce.
Badanie o nazwie "Megapanel PBI/Gemius" jest pierwszym projektem badawczym obejmującym wszystkie witryny internetowe, z których korzystają polscy użytkownicy i najpopularniejsze aplikacje internetowe.
Unikalna w skali światowej metodologia badania Megapanel PBI/Gemius jest efektem prac koncepcyjnych, badawczych i analitycznych wspólnego zespołu roboczego PBI i Gemius.
Jak wyjaśnia Marcin Pery, Wiceprezes Gemius S.A. - "Jest to przełom dla polskiego rynku internetowego i wspólny sukces całej polskiej branży internetowej".
"Dzięki badaniu Megapanel PBI/Gemius Internet zyska większą wiarygodność wśród reklamodawców, agencji reklamowych i domów mediowych jako medium reklamowe." - dodaje Marcin Pery.
Megapanel PBI/Gemius jest badaniem oglądalności typu Reach/Frequency i polega na stworzeniu i utrzymaniu panelu polskich użytkowników Internetu (tzw. badanie user-centric).
Badanie rozpoczyna się wypełnieniem ankiet rekrutacyjnych na wybranych metodą losowania systematycznego komputerach użytkowników Internetu oraz pobraniem i zainstalowaniem programu netPanel. Program ten zbiera i przekazuje do firmy badawczej informacje o adresach stron internetowych, na które wchodzi użytkownik oraz o czasie korzystania z Internetu.
Wojciech Guzik, Prezes Zarządu PBI odpowiada na nasze pytania dotyczące badania Megapanel PBI/Gemius:
- Dlaczego uruchomienie badania Megapanel PBI/Gemius jest tak ważne dla rynku internetowego?
- Internet był dotychczas w Polsce stosunkowo słabo zbadanym medium, pomimo iż jest zdecydowanie najnowocześniejszym i najszybciej rozwijającym się sposobem komunikowania. Tylko po części wynikało to jego specyfiki: anonimowości a nawet anarchiczności użytkowników, którzy nie chcieli łatwo dać się policzyć. Powstanie standardów badań mediów zwykle jest motywowane przede wszystkim potrzebami rynku reklamowego. Tutaj mieliśmy zaś do czynienia z błędnym kołem: ponieważ internet był postrzegany jako medium słabo poznane, miał stosunkowo niewielki udział w rynku reklamy i służył jedynie jako uzupełnienie w kampaniach reklamowych prowadzonych przy użyciu innych mediów, a firmy badań rynku nie były skłonne inwestować w rozwój technik badań oglądalności internetu. Dotychczas na polskim rynku mieliśmy więc dostęp jedynie do bardzo prostych wyników badań sondażowych, które mogły jedynie w dużym przybliżeniu odpowiedzieć na pytanie, ilu użytkowników ma kilkadziesiąt największych witryn internetowych. Badanie, które dokładnie mierzyłoby oglądalność internetu i spełniłoby wymagania rynku, musiało być wyrafinowane technologicznie. Dlatego najważniejsze podmioty rynku zawiązały kilka lat temu spółkę Polskie Badania Internetu, której zadaniem było wypracowanie metodologii badań internetowych, które zasługiwałyby na miano standardu. Efekty tej pracy będziemy mogli w niedługim czasie zaprezentować wszystkim zainteresowanym.
-Na czym polega wyjątkowość badania Megapanel PBI/Gemius?
-Megapanel PBI/Gemius łączy dwie filozofie badawcze: pomiaru zachowań aktywności internautów w sieci za pomocą zainstalowanego na ich komputerach oprogramowania (model user-centric) oraz obserwacji ruchu na serwerach (site-centric). Dzięki temu jest to badanie o niespotykanym dotąd poziomie dokładności. Uzyskujemy precyzyjne dane o oglądalności wielu tysięcy witryn internetowych, wraz z serwisami tematycznymi w przypadku portali. Oprócz witryn badanie obejmuje również aplikacje internetowe (np. komunikatory).
-W jaki sposób badanie jest prowadzone?
-W trakcie swoich wędrówek w cyberprzestrzeni losowo wybrani internauci napotkają naszą ankietę. Po jej wypełnieniu i pobraniu oprogramowania badawczego, wchodzą w skład panelu badawczego, który systematycznie dostarcza informacji o odwiedzanych witrynach.
Uczestnictwo w badaniu nie absorbuje w istotny sposób ani uwagi panelisty, ani zasobów jego komputera czy łącza internetowego. Badanie zapewnia panelistom całkowitą anonimowość; dostarczane informacje służą jedynie do zbiorczych zestawień statystycznych. Wyniki badań są łączone z informacjami pochodzącymi z audytu site-centric, zawierającego informacje o rzeczywistych liczbach wizyt na witrynach internetowych, oraz z wynikami badań pokazujących strukturę demograficzną użytkowników internetu w Polsce.
-Jakie korzyści niesie ze sobą badanie Megapanel PBI/Gemius dla rynku internetowego i dla użytkowników internetu?
-Nie mam wątpliwości, że wprowadzenie standardu badań oglądalności zrewolucjonizuje rynek internetowy. Nareszcie będzie możliwe wiarygodne określenie pozycji poszczególnych uczestniczących w nim podmiotów. Powinno wzrosnąć również zaufanie reklamodawców do tego medium, mierzone wielkością ich inwestycji w reklamę internetową. Po prostu będą mogli oni porównać stosunek cen do efektywności reklamy internetowej z reklamą w innych mediach. Powinno to doprowadzić w szybkim tempie do wzrostu udziału internetu w całości wydatków reklamowych w Polsce. Dzięki wynikom tych badań również prowadzący witryny będą w stanie lepiej dopasować swoją ofertę do potrzeb odwiedzających je użytkowników, co powinno przełożyć się na zwiększenie satysfakcji i lojalności ich użytkowników. Wierzymy, że wielu internautów będzie chciało zaangażować się w projekt badawczy Megapanel PBI/Gemius, aby mieć swój udział w dojrzewaniu polskiego internetu i doprowadzić do tego, aby zajął on należne sobie miejsce w gospodarce.