Nowe rozporządzenie w sprawie komunikacji elektronicznej z ZUS

W dniu 20 maja 2010 r. weszło w życie nowe rozporządzenie dotyczące wymagań, jakie muszą spełnić płatnicy, którzy będą chcieli przekazywać dokumenty do ZUS, przez internet.

W dniu 20 maja 2010 r. weszło w życie nowe rozporządzenie dotyczące wymagań, jakie muszą spełnić płatnicy, którzy będą chcieli przekazywać dokumenty do ZUS, przez internet.

Jest to rozporządzenie z dnia 1 kwietnia 2010 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełnić płatnicy składek przekazujący dokumenty ubezpieczeniowe w formie dokumentu elektronicznego poprzez transmisję danych (Dz. U. z 2010 r. Nr 75, poz. 479). Poprzednie rozporządzenie, regulujące tę kwestie, straciło moc obowiązującą 22 stycznia 2009 r. - w związku z treścią art. 63 ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2005 r. Nr 64, poz. 565 z późn. zm.). Nowe rozporządzenie ma doprowadzić zasady obiegu informacji dokonywanego pomiędzy płatnikami a ZUS do standardów, które ta ustawa wprowadza. Dotyczą one głownie stosowania (wyłącznie) podpisu elektronicznego weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym. Dotychczas w użyciu pozostawał certyfikat niekwalifikowany.

Reklama

Rozporządzenie określa wymagania, jakie muszą spełnić płatnicy składek przekazujący zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, imienne raporty miesięczne, deklaracje rozliczeniowe oraz inne dokumenty niezbędne do prowadzenia kont płatników składek i kont ubezpieczonych oraz korekty tych dokumentów w formie dokumentu elektronicznego poprzez transmisję danych. Dokumenty te przekazywane być mogą przez internet, przy użyciu oprogramowanie umożliwiającego łączenie i wymianę danych w komunikacji pomiędzy systemami teleinformatycznymi, którego zgodność z wymaganiami określonymi przez ZUS została potwierdzona w sposób określony w rozdziale 4, ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

ZUS ma obowiązek potwierdzić otrzymanie ww. dokumentów oraz poinformować o błędach krytycznych, które uniemożliwiają przetworzenie dokumentów w systemie teleinformatycznym. Będzie również przekazywał dane wygenerowane z rejestru ZUS, przeznaczone do weryfikacji i usunięcia rozbieżności pomiędzy danymi w systemie teleinformatycznym płatnika składek i w rejestrach ZUS. Potwierdzenia, informacje i dane, o którym mowa, płatnik pobiera samodzielnie przez internet, w terminie 30 dni od przekazania (droga elektroniczną) dokumentów do ZUS. Jednocześnie, jeśli przesłany do ZUS zestaw dokumentów zawiera chociaż jeden błąd krytyczny - traktuje się go jako nieprzekazany. ZUS ma obowiązek opublikować wykaz błędów krytycznych w Biuletynie Informacji Publicznej, bądź udostępnić go w inny sposób.

Równocześnie płatnik składek otrzymujący w komunikacie dane wygenerowane z rejestru ZUS, o których mowa wyżej, zobowiązany jest do używania wskazanych lub udostępnionych przez ZUS metod uwierzytelniania oraz ochrony przekazywanych danych.

Justyna Zając-Wysocka

Radca prawny, Dyrektor Departamentu Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Dowiedz się więcej na temat: internet | ZUS
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »