Obowiązek płatnika a nagroda dla przedsiębiorcy

W obecnej sytuacji gospodarczej każdy z przedsiębiorców podejmuje różne działania w celu utrzymania kontaktów handlowych ze swoimi dotychczasowymi kontrahentami. Często spotykanym w praktyce sposobem jest organizowanie akcji promocyjnych w postaci loterii. Zakresem takich loterii objęci są zazwyczaj sami kontrahenci, ich pracownicy, czy też inne podmioty współpracujące z klientami przedsiębiorcy, które biorą udział w towary bądź usługi organizatora loterii.

W obecnej sytuacji gospodarczej każdy z przedsiębiorców podejmuje różne działania w celu utrzymania kontaktów handlowych ze swoimi dotychczasowymi kontrahentami. Często spotykanym w praktyce sposobem jest organizowanie akcji promocyjnych w postaci loterii. Zakresem takich loterii objęci są zazwyczaj sami kontrahenci, ich pracownicy, czy też inne podmioty współpracujące z klientami przedsiębiorcy, które biorą udział w towary bądź usługi organizatora loterii.

Zasady takich loterii przewidują najczęściej różnego rodzaju nagrody rzeczowe. Przedsiębiorcy organizując tego typu akcje promocyjne niejednokrotnie zastanawiają się czy przyznając nagrody osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą muszą z tego tytułu pobierać zryczałtowany podatek jako płatnicy.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz.176 z późn. zm. - dalej jako "ustawa o PIT") osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m. in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Z kolei w myśl powołanego wyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Dochodów (przychodów), o których mowa w zdaniu poprzednim, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (tj. na zasadach ogólnych). Art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 złotych, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Z kolei art. 14 ust. 2 pkt 8 tej ustawy stanowi, iż przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, iż osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą wartość nagrody wygranej w loterii organizowanej przez swojego kontrahenta winna zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. W analizowanym przypadku nie będą miały zastosowania przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Uzyskany przez przedsiębiorcę z tego tytułu przedmiotowej nagrody winien być opodatkowany wraz z innymi uzyskanymi z pozarolniczej działalności gospodarczej przychodami. W konsekwencji, na przedsiębiorcy organizującym loterie nie będą ciążyć w analizowanym przypadku obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Prezentowane wyżej stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji z dnia 13 października 2009 r. wydanej przez Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB1/415-524/09-4/EC).

Marcin Parulski

Konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Dowiedz się więcej na temat: PIT | podatek | przedsiębiorcy | nagroda | nagrody
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »