Ograniczenia VAT wróciły

Tajemnicze sformułowanie "dla obliczenia proporcji" pozbawiło podatników złudzeń, że może stanie się cud. "Pulsowi Biznesu" udało się dotrzeć do pełnej treści zmienionego w komisji senackiej zapisu, stanowiącego o możliwości odliczeń VAT od paliw i samochodów, w których znajduje się więcej niż jeden rząd siedzeń.

Przypomnijmy, że jego pierwotna wersja w praktyce dawała możliwość pełnego zwrotu podatku (pisał o tym "PB" 18 marca). Mamy złą wiadomość dla podatników. Nowa treść przepisu, którą zdobyliśmy w Senacie, idzie po myśli rządu, a to za sprawą tajemniczego sformułowania "dla obliczenia proporcji". Dotąd wydawało się, że "część przeznaczona do przewozów" jest obliczana od przedniej do tylnej szyby, co dawałoby 100-proc. odpis. Teraz nowy zwrot ogranicza liczbę uprawnionych modeli do minimum.

- W związku z tym nadal niewiele samochodów z dwoma rzędami siedzeń będzie mogło korzystać z pełni praw podatkowych - alarmuje Jakub Faryś, dyrektor Związku Motoryzacyjnego SOIS.

Reklama

Jego zdaniem, ta zmiana zaspokaja intencje rządu i nie rozwiązuje żadnych problemów, które powstały po poprzedniej ustawie VAT. Przypomnijmy, że poprzednio stosowano wzór posła Lisaka, na który - jak twierdzi branża motoryzacyjna - "łapało się" więcej modeli niż obecnie. W środę branża motoryzacyjna przedstawi swoje oficjalne stanowisko w sprawie. Powodów do radości nie mają też leasingodawcy i leasingobiorcy. Nie ma bowiem przepisów przejściowych, jest jedynie swoiste vacatio legis do 1 września.

- Jesteśmy zdziwieni, że nie wprowadzono żadnych przepisów przejściowych. Nasi doradcy analizują dokumenty. Sądzę, że spójne stanowisko sektora w tej sprawie będziemy mogli przedstawić w drugiej połowie przyszłego tygodnia - mówi Witold Drożdż, rzecznik Związku Przedsiębiorstw Leasingowych. Z ewentualnym lobbingiem trzeba się spieszyć. Senat zajmie się sprawą na posiedzeniu, które odbędzie się 31 marca - 1 kwietnia.

Trefny zapis

Ograniczenia VAT nie dotyczą

"Pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków przekracza 50 proc. długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu mierzona jest po podłodze pomiędzy przednią szybą a tylną szybą lub drzwiami tyłu nadwozia pojazdu, w odniesieniu do dolnych krawędzi tych szyb lub najdalej wysuniętych punktów dolnych krawędzi tych szyb lub dolnej krawędzi drzwi tyłu nadwozia".

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: rząd | obliczenia | VAT
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »