Ostatni raz podwójna zaliczka w podatku dochodowym! Jak zmniejszyć jej ciężar i dotkliwość?

20 grudnia 2011 r. podatnicy po raz ostatni wpłacą zaliczkę na podatek dochodowy w podwójnej wysokości. Rok 2011 jest ostatnim rokiem kiedy płatność zaliczki grudniowej przypada jeszcze miesiąc wcześniej i jest uzależniona nie od dochodu grudniowego tylko od listopadowego. Podatnicy mają więc po raz ostatni szansę by skorzystać z dostępnych instrumentów służących optymalizacji zaliczki listopadowej. Jednak wszelkie działania optymalizacyjne należy, podjąć z odpowiednim wyprzedzeniem.

W praktyce takie podwójne obciążenie przedsiębiorców pod sam koniec roku może skutkować poważnymi problemami finansowymi. Z tego powodu warto zwrócić uwagę by zaliczka na podatek dochodowy za miesiąc listopad była jak najmniejsza, ponieważ oznacza to w konsekwencji mniejszy podatek do zapłaty w grudniu. Podatnik, który wygeneruje wysoki dochód w listopadzie w konsekwencji nadpłaci podatek, tym samym niepotrzebnie zamrażając pieniądze w kasie fiskusa.

Wobec powyższego bez trudu można stwierdzić, że obowiązujące obecnie przepisy podatkowe dotyczące płatności zaliczek na podatek dochodowy z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej są niezwykle niekorzystne dla firm. A przecież wystarczy tylko by przedsiębiorcy pamiętali o fundamentalnej zasadzie, mówiącej o tym że im wyższe koszty uzyskania przychodu, tym niższa podstawa opodatkowania. A im niższa podstawa opodatkowania, tym przecież mniejsze zobowiązania przedsiębiorców wobec fiskusa.

Istnieje kilka sposobów optymalizacji, ale wydaje się, że najlepszym, najprostszym i zarazem najmniej ryzykownym działaniem jest wygenerowanie możliwie jak największych kosztów prowadzenia działalność gospodarczej. Warto zwrócić uwagę na to, żeby przedsiębiorcy decydujący się na nabycie składników majątkowych, w tym środków trwałych, pamiętali by ich jednostkowa cena nie przekraczała 3 500,00 zł. Wydatki takie można bowiem jednorazowa zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Należy jednak pamiętać by były one koniecznie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą i służyły zwiększeniu przychodów lub zabezpieczeniu obecnych źródeł przychodu, ponieważ tylko wtedy pozwolą na zmniejszenie obciążeń podatkowych przedsiębiorcy w ostatnim miesiącu roku. Takie zakupu należy zaplanować najpóźniej na koniec listopada, aby pomniejszały przychód odpowiedniego okresu.

Innym bardzo popularnym sposobem optymalizacji jest planowanie przychodu. Jeśli w związku ze zbliżającym się końcem roku planujemy np. wyprzedaże, akcje marketingowe które mogą spowodować większe zainteresowanie naszymi produktami i mogą nam przynieść większy zysk warto zastanowić się ich organizacją w np. w grudniu a nie w listopadzie. Jeżeli więc tylko mamy możliwość sprzedaży oferowanego towaru lub usługi w grudniu, a nie w listopadzie, to warto wziąć to pod uwagę. Wykorzystując tą metodę należy z kolei zwrócić uwagę na moment powstania przychodu, czyli chwilę wydania rzeczy. Koniecznie należy pamiętać, że przychód co do zasady nie może powstać później niż w dniu wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Podsumowując, należy jeszcze raz przypomnieć, że do 20 grudnia podatnicy zobowiązani są do zapłaty podwójnej zaliczki na podatek dochodowy za listopad. Z tego względu przedsiębiorcy odpowiednio wcześniej powinni pomyśleć o zastosowaniu metod optymalizacji, by ta zaliczka była jak najmniejsza. Istnieje kilka sposobów służącym optymalizacji podatkowej w końcówce roku, jednak najpopularniejszymi od lat są: maksymalne zwiększenie kosztów w listopadzie oraz przesunięcie sprzedaży na grudzień. Należy podkreślić, że te działania są jak najbardziej zgodne z literą prawa. Natomiast w przyszłym roku takie działania nie będą już potrzebne, ponieważ zaliczkę za ostatni miesiąc roku podatnicy zapłacą już na takich samych zasadach jak pozostałe.

Justyna Zając-Wysocka

Radca prawny, Dyrektor Departamentu Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Masz wątpliwości czy słusznie zaliczyłeś wydatek w koszty podatkowe? Co może być kosztem? Kiedy koszt ma charakter pośredni a kiedy bezpośredni? Na te i inne pytania możesz uzyskać odpowiedź zadając je ekspertom Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w trakcie bezpłatnego dyżuru mailowego, który odbędzie się 23-24 listopada 2011 r. Pytania należy przesyłać na adres poradypodatkowe@misp-modzelewski.pl wpisując w tytule "Zapytaj eksperta- koszty w firmie". Organizatorzy zastrzegają sobie prawo odmowy odpowiedzi na pytanie jeśli będzie ono nieprecyzyjne lub wymagać będzie sporządzenia rozbudowanej odpowiedzi, analizowania dokumentów. Pytanie wraz ze stanem faktycznym nie może przekroczyć 500 znaków, odpowiedz zostanie udzielona w terminie do 5 dni roboczych.
Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »