Podatki i prawo naszą słabością

Największą barierą w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw jest zła jakość stanowionego prawa - twierdzi większość uczestników sondażu przeprowadzonego na zlecenie Krajowej Izby Gospodarczej, którego wyniki otrzymała w poniedziałek.

Niemal 70 proc. ankietowanych przedsiębiorców za najważniejszy problemem uznało złą jakość stanowionego prawa, przejawiającą się niejasnymi i nieprecyzyjnymi ustawami.

57 proc. przedsiębiorców wskazało na niestabilny systemem prawny, niemal tyle samo - 56 proc. - za jedną z głównych przeszkód uznało niestabilny system podatkowy.

Prawie 54 proc. wymienia niedostosowanie prawa pracy do warunków funkcjonowania firm. Taki sam odsetek ankietowanych obawia się nieuczciwej konkurencji i szarej strefy.

47 proc. badanych wymienia wysokie pozapłacowe koszty pracy, 40,5 proc. - wysokie koszty kredytów. Po 35 proc. przedsiębiorców wymienia, jako bariery, dostęp do źródeł finansowania oraz funkcjonowanie administracji skarbowej.

Reklama

36 proc. krytykuje korupcję, a 35 proc. prawo budowlane i prawo zagospodarowania przestrzennego. 29 proc. przedsiębiorców wymieniło wśród najważniejszych barier poziom kursu euro.

Wielu uczestników sondażu KIG uważa, że obecny rząd robi zbyt mało w kierunku poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej.

48 proc. ankietowanych jest zdania, że działania władz ograniczają się do deklaracji, 35 proc. - że władze nie są zainteresowane usuwaniem barier. Według 11,2 proc. przedstawicieli firm - rząd podejmuje ograniczone działania. Tylko 3,2 proc. sądzi, że władze są aktywne.

Na pytanie: jakie istotne bariery udało się według Pani/Pana usunąć w ciągu ostatniego roku?" prawie 70 proc. stwierdziło, iż żadne istotne dla nich bariery nie zostały usunięte.

Do powszechnych barier zaliczany jest również ogólny klimat dla prowadzenia działalności gospodarczej. Tylko 14 proc. ankietowanych twierdzi, że klimat ten się poprawił, 67 proc. badanych uważa, że klimat biznesowy nie uległ zmianie, a pozostali (17 proc.) uznają, że jest coraz gorzej.

Jednak, mimo trudności, firmy z sektora MSP chcą się rozwijać. Aż 69 proc. badanych firm chce podjąć nowe inwestycje, 62 proc. - zwiększyć zatrudnienie i wprowadzić nowe produkty czy usługi na rynek, natomiast 60 proc. przedsiębiorców planuje wejścia na nowe rynki. 62 proc. firm chce wprowadzić na rynek nowe produkty lub usługi. Badanie dla Krajowej Izby Gospodarczej wykonała na początku lutego Agencja Badań Rynku Opinia, wśród 599 firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, zatrudniających od 10 do 249 pracowników.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: podatki | bariery | klimat | Twierdzi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »