Poprawić bezpieczeństwo obywateli

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych, po przyjęciu przez Sejm, trafił do Senatu.

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych, po przyjęciu przez Sejm, trafił do Senatu.

Projekt ustawy dotyczy poprawy bezpieczeństwa przez zapewnienie szybkiego i skutecznego dostępu do służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy przy wykorzystaniu numerów alarmowych poprzez stworzenie sieci zintegrowanych ośrodków zarządzania działalnością ratowniczą podmiotów ratowniczych funkcjonujących na poziomie lokalnym, zintegrowania służb dyżurnych poszczególnych podmiotów ratowniczych, skrócenia czasu alarmowania służb i podmiotów ratowniczych, umożliwienia przepływu informacji do zarządzania zasobami ratowniczymi.

Celem proponowanych zmian jest poprawa bezpieczeństwa obywateli poprzez zapewnienie uzyskania szybkiego i skutecznego dostępu do służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy przy wykorzystaniu numerów alarmowych, a także z poprawą możliwości współdziałania tych służb poprzez stworzenie sieci zintegrowanych ośrodków zarządzania działalnością ratowniczą podmiotów ratowniczych funkcjonujących na poziomie lokalnym, realizujących funkcje obsługi zgłoszeń alarmowych, kwalifikacji, dysponowania, organizacji i koordynacji działań ratowniczych, a także inicjowanie mechanizmów niezbędnych do uruchomiania zarządzania kryzysowego.

Reklama

Poprawa bezpieczeństwa obywateli ma zostać osiągnięta poprzez maksymalne zintegrowanie służb dyżurnych poszczególnych podmiotów ratowniczych funkcjonujących w powiatach i województwie oraz skrócenie czasu i zwiększenie skuteczności alarmowania służb i podmiotów ratowniczych. Stworzono narzędzia do uzyskiwania i przepływu informacji niezbędnej do zarządzania zasobami ratowniczymi na wszystkich szczeblach organizacji systemu powiadamiania ratunkowego. Przepisy minimalizują koszty organizacji i utrzymania systemu powiadamiana ratunkowego oraz ograniczają ryzyko awarii systemu powiadamiania ratunkowego skutkującego brakiem możliwości alarmowania podmiotów ratowniczych na dużym obszarze.

Zapewniony został wymagany poziom bezpieczeństwa komunikacji pomiędzy podmiotami ratowniczymi i ośrodkami zarządzania ich działalnością interwencyjną. Na podstawie nowelizujących przepisów zostaną stworzone ośrodki sprawnej koordynacji działań ratowniczych na poziomie wojewódzkim oraz zwiększony zostanie nadzór nad funkcjonowaniem systemów ratownictwa przez organy władzy publicznej wszystkich szczebli.

W obowiązującym stanie prawnym, tj. zgodnie z ustawą z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 września 2007 r. w sprawie szczegółowej organizacji centrów powiadamiania ratunkowego (Dz. U. Nr 178, poz. 1263), centra powiadamiania ratunkowego umiejscowione są w urzędach wojewódzkich, a ich funkcje sprowadzają się jedynie do obsługi numeru alarmowego 112 i przekierowywania zgłoszeń o zdarzeniu do właściwych służb, ustawowo powołanych do niesienia pomocy (obsługujących pozostałe numery alarmowe - 998, 999). W konsekwencji prowadzić to mogło do chaosu informacyjnego w sytuacji, w której przy jednoczesnym przyjmowaniu zgłoszeń dotyczących tego samego zdarzenia, informacja o tym zdarzeniu trafiała zarówno do centrum powiadamiania ratunkowego jak i do pozostałych służb ratowniczych.

Zmiana koncepcji funkcjonowania systemu powiadamiania ratunkowego następuje poprzez wpisanie do ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej regulacji dotyczącej systemu powiadamiania ratunkowego i stosownej zmiany w ustawie z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym. System powiadamiania ratunkowego zorganizowany zostanie i będzie funkcjonować na dwóch poziomach. Poziom lokalny ma zapewnić obsługę numerów alarmowych (112, 998, 999) oraz organizację przedsięwzięć ratowniczych na wskazanym obszarze działania poprzez centra powiadamiania ratunkowego tworzone przez zintegrowane stanowiska dyspozytorskie Państwowej Straży Pożarnej i Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz ewentualnym udziałem innych służb i podmiotów ratowniczych.

Natomiast poziom wojewódzki ma zapewnić koordynację działań o charakterze ponadlokalnym oraz wsparcie techniczne dla centrów powiadamiania ratunkowego poprzez zintegrowane stanowiska kierowania komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej oraz stanowisk lekarza koordynatora ratownictwa medycznego. Lekarz koordynator, w obecnym stanie prawnym, działa w ramach wydziałów zarządzania kryzysowego województwa. W ocenie projektodawcy, bieżąca działalność lekarza koordynatora znacznie odbiega od zadań przypisanych wydziałom zarządzania kryzysowego, a lepsze wykorzystanie lekarza koordynatora ratownictwa medycznego nastąpi w wyniku połączenia jego stanowiska ze stanowiskiem kierowania komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej.

SerwisPrawa
Dowiedz się więcej na temat: obywatelstwo | bezpieczeństwo | ustawy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »