Reklama

Poradnik: Firma w Sieci czyli od czego zacząć

Tworzenie biznesu w Sieci zaczyna się od kilku podstawowych kroków - najpierw trzeba znaleźć dobry i w miarę tani hosting, zbudować pierwszą stronę internetową przy użyciu darmowego CMS-a i stopniowo ją rozwijać. Potem należy użyć do zbudowania jej widoczności w Necie zarówno bezpłatnych i płatnych kanałów dostępu do odbiorców jak serwisy społecznościowe i AdWords.

Niemal połowa populacji świata (46 proc. czyli 3,419 mld osób) korzysta w różny sposób z Internetu. Do końca 2016 roku liczba ta wzrośnie o następne 10 proc. i nie wydaje się aby ta dynamika wzrostu miała się zmienić. W Polsce użytkownicy sieci to 67 proc. populacji, spędzający około 1,3 godziny na urządzeniach mobilnych i 4,4 godz. na komputerach. Co ciekawe, już 51 proc. stron internetowych polskich domen wgrywano przez smartfon lub tablet, co oznacza iż Polska znajduje się na 6 miejscu w Europie pod względem udziałów w ruchu mobilnym w Sieci.

Reklama

Oznacza to iż zasada znana z USA "nie ma twojej firmy w Necie, to tak jakby w ogóle jej nie było", zaczyna się sprawdzać także na rynku polskim. Obecnie jakikolwiek biznes - usługowy, produkcyjny czy handlowy lub pośrednictwo finansowe wszelkich typów musi także korzystać z kanałów internetowych i to optymalizowanych nie tylko dla kanału Internetu stacjonarnego, ale i dla mobilnego.

Od czego jednak zacząć? Na początek koniecznie trzeba znaleźć dobry i w miarę tani hosting. Oczywiście, są firmy, które kusza bardzo tanim hostingiem, ale zwykle oznacza to brak gwarancji usług. Hosting www nie jest drogi, zwłaszcza jeśli na początku firma ma działać lokalnie. Następną koniecznością jest rejestracja domeny. Tu bardzo potrzebna jest kreatywność, bowiem dobra domena musi spełniać trzy warunki: unikalności czyli różnić się od tych, których w Internecie już pełno, związku z firmą, którą oznacza oraz związku z branżą, w której ta firma prowadzi działalność podstawową. Warto rozejrzeć się też w Internecie - wiele firm hostingowych posiada specjalne pakiety dla małych i średnich przedsiębiorstw, w których znajduje się m.in. zbudowanie prostej strony internetowej.

Taka strona jest dobra jednak tylko na początek. Warto jak najszybciej stworzyć samodzielnie lub poprzez zamówienie usługi w firmie zewnętrznej lub u prowadzących taką działalność informatyków, bardziej rozbudowaną stronę, opartą o darmowy system zarządzania treścią internetową tzw. CMS. Najczęściej spotykanym rozwiązaniem tego typu jest Joomla! Darmowy, to nie znaczy przy tym "maksymalnie uproszczony i kiepski". Na Joomla! budowanych jest wiele serwisów i witryn amerykańskich agencji rządowych i stanowych, które muszą przy tworzeniu własnych stron www zachowywać bardzo rygorystyczne standardy. Dzięki systemowi CMS będziemy mogli regularnie dokonywać zmian na stronie, tym razem już własnymi siłami, zaś witryna czy serwis zaczną rosnąć wraz z firmą.

W przypadku bardziej rozwiniętego kanału online dotarcia do klientów i planów prowadzenia tą drogą choć części sprzedaży, warto zastanowić się nad założeniem sklepu internetowego już na początku działalności. Tu warto będzie zainwestować w certyfikat, który zwiększy wiarygodność sklepu oraz w aplikację z modułem magazynowym. Nie są to jednak duże wydatki przy obecnych cenach oprogramowania dla firm MSP.

Przygotowanie dobrej strony internetowej, nawet jeśli nie jest ona nazbyt rozbudowana, musi się wiązać z przemyśleniem i dopracowaniem takich jej elementów jak: ilość i jakość treści na stronie, częstotliwość ich dodawania - optymalna częstotliwość wynosi przynajmniej jedną zmianę w treści tygodniowo. Istotna jest także unikalność prezentowanego contentu; im bardziej jest on dedykowany konkretnej firmie i jej działalności, nie zaś pochodzi z innych serwisów, tym łatwiej przyciągnie się uwagę internautów. Istotne są też kwestie techniczne jak optymalizacja kodu (zwykle przy stronach tworzonych od podstaw, nie poprzez CMS) oraz taka konstrukcja strony, aby ładowała się jak najszybciej.

Następnym ważnym krokiem jest wykorzystanie strony do dotarcia do nowych klientów. Jednak trzeba zwiększyć jej widoczność w wynikach wyszukiwania, poprzez pozycjonowanie. Tutaj istotne są treści na stronie, ich działanie, odsyłanie do strony firmowej z innych stron, które zamieszczają do niej linki. Im wyższej jakości i bardziej popularne, są odsyłające strony, tym lepiej - rośnie wtedy szansa na zwiększenie widoczności firmowej strony w sieci. Te działania, najlepiej powierzyć specjalistom SEO (Search Engine Optimization), którzy stale się nimi zajmują. Zależności jakie istnieją pomiędzy odsyłającymi stronami, treścią na stronie firmowej i wynikami wyszukiwania są na tyle skomplikowane, że ich poznanie i opanowanie wymaga obecnie lat nauki i terminowania, na co w biznesie po prostu nie ma czasu.

Następnym krokiem jest odpowiednia reklama. Tutaj może pomóc usługa Google AdWords, ułatwiająca dotarcie do klientów w wybranych regionach, miastach czy nawet krajach. Pozwala ona ponadto na rozróżnienie promocji ze względu na typ witryny lub rodzaj odbiorców.

Jednak SEO i AdWords to nie wszystko. Zanim zacznie się eksploatować płatne kanały promocji, warto pomyśleć o bezpłatnych. Najlepszymi narzędziami są media społecznościowe jak Facebook, Twitter, Google+ czy Instagram. Szczególnie istotny jest ten pierwszy serwis, gdzie stworzenie społeczności wokół marki bądź firmy jest dość dużą sztuką. Internauci są bowiem bardzo krytyczni i nie zapominają oraz nie wybaczają lekceważenia czy braku profesjonalizmu. W działaniach w takim medium liczy się więc spontaniczność, autentyczność, zaangażowanie i bezpośrednia interakcja z klientem. Warto wspomnieć, że to właśnie firmy MSP często radzą sobie lepiej na Facebooku niż wielkie firmy obciążone korporacyjnymi regułami postępowania.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »