Prawie 90 proc. firm nie otrzymuje zapłaty na czas

Kryzys gospodarczy ma coraz gorszy wpływ na kondycję polskich przedsiębiorstw. Coraz więcej z nich ma problemy z otrzymywaniem należności za swoje usługi.

Tylko w I kwartale tego roku 88 proc. przedsiębiorstw miało kłopoty z otrzymaniem w terminie pieniędzy od swoich kontrahentów - wynika z najnowszych badań przeprowadzonych przez Krajowy Rejestr Długów (KRD) wspólnie z Konferencją Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.

Badania przeprowadzone przez Krajowy Rejestr Długów pokazały, że aż co trzeci przedsiębiorca mający problemy z odzyskiwaniem swoich należności nie dostał aż połowy pieniędzy z wystawionych przez siebie faktur. Pod koniec 2008 roku odsetek takich przedsiębiorców wynosił nieco ponad 20 proc. Z 4 miesięcy do 4,2 miesiąca wydłużył się również średni okres oczekiwania na zapłatę.

Reklama

- Opóźnienia w otrzymaniu na czas zapłaty od kontrahentów stają się realnym problemem. Do tej pory otrzymywaliśmy wynagrodzenie po upływie 7-14 dni od dostarczenia towaru lub wykonania usługi. Teraz od niektórych kontrahentów otrzymujemy informacje, że podjęli jednostronnie decyzje o tym, że będą płacić po 60 lub 90 dniach - mówi dr Wojciech Warski, prezes spółki informatycznej Softex Data.

Część partnerów biznesowych w zamian za dokonanie płatności w normalnym czasie żąda opustów w wysokości 4-5 proc. ceny towaru lub usługi. Roszczenia takie przedstawiają głównie firmy z kapitałem zagranicznym, które realizują nakazy oszczędzania.

Krzysztof Tomaszewski

Zaplanuj wakacje już teraz - tanie bilety lotnicze, promocyjne oferty turystyczne.

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: problemy | kryzys gospodarczy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »