Rozporządzenie ws. stażów urzędniczych

W dniu 10 marca wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 stycznia 2008 r. w sprawie szczegółowego trybu i sposobu przeprowadzania konkursów na staż urzędniczy w sądzie i prokuraturze.

W dniu 10 marca wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 stycznia 2008 r. w sprawie szczegółowego trybu i sposobu przeprowadzania konkursów na staż urzędniczy w sądzie i prokuraturze.

Określa ono szczegółowy tryb i sposób przeprowadzania konkursu na staż urzędniczy w sądzie lub prokuraturze, skład komisji konkursowej oraz sposób i tryb jej działania. Ponadto w rozporządzeniu zostały opisane etapy i przebieg konkursu, a także zakres i sposób udostępniania informacji kandydatowi na staż urzędniczy w sądzie lub prokuraturze.

Zgodnie z rozporządzeniem ogłoszenie o konkursie powinno zawierać nazwę i adres sądu lub prokuratury, oznaczenie konkursu, określenie wolnych stanowisk pracy, zakres zadań wykonywanych na stanowisku pracy oraz określenie wymagań związanych z danym stanowiskiem pracy, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe i wykaz dokumentów, termin oraz miejsce ich złożenia. Kandydat chcący wziąć udział w konkursie na staż urzędniczy w sądzie i prokuraturze musi złożyć wymagane dokumenty bezpośrednio w siedzibie sądu lub prokuratury. Istnieje również możliwość nadania dokumentów drogą pocztową - z podaniem oznaczenia konkursu. W przypadku nadania dokumentów drogą pocztową, za datę ich złożenia uważa się datę stempla pocztowego.

Reklama

Komisja konkursowa składa się z 3 do 5 osób. W przypadku sądu, w skład komisji mogą wchodzić - przewodniczący wydziału, wyznaczony sędzia, inspektor do spraw biurowości i inni pracownicy, natomiast w prokuraturze - naczelnik wydziału, wyznaczony prokurator, inspektor do spraw biurowości i statystyki i inni pracownicy. Komisja obraduje na posiedzeniach oraz podejmuje uchwały w drodze głosowania - przy obecności, co najmniej 3 członków komisji - zwykłą większością głosów, a w razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji. Zadaniem prezesa sądu lub prokuratora kierującego jednostką organizacyjną prokuratury jest określenie wymagań dotyczących stanowiska pracy, na które przeprowadzany jest konkurs. Wymagania te powinny uwzględniać w szczególności rodzaj kwalifikacji niezbędnych do wykonywania zadań, zakres wykonywanych zadań, zdobności analityczne, znajomość techniki pracy biurowej, w tym umiejętność posługiwania się sprzętem komputerowym, kreatywność, komunikatywność, odporność na stres, poziom wiedzy ogólnej i kultury osobistej oraz umiejętność pracy w zespole.

Konkurs na staż urzędniczy w sądzie i prokuraturze składa się z trzech etapów. Pierwszy z nich stanowi wstępną selekcje zgłoszeń kandydatów pod kątem spełnienia wymogów formalnych przystąpienia do konkursu. Drugi etap polega na praktycznym sprawdzaniu umiejętności, który przeprowadzony zostaje pod nadzorem, co najmniej dwóch członków komisji wyznaczonych przez przewodniczącego komisji. Natomiast ostatni - trzeci etap jest rozmową kwalifikacyjną, podczas której komisja w szczególności ocenia umiejętności kandydata dotyczące wykorzystania w praktyce jego wiedzy z zakresu zadań wykonywanych na stanowisku pracy, którego konkurs dotyczy. Komisja, po przeprowadzeniu pierwszego etapu konkursu, ustala listę kandydatów zakwalifikowanych do drugiego etapu konkursu. Sekretarz komisji - na polecenie przewodniczącego komisji - zawiadamia kandydatów o zakwalifikowaniu do drugiego etapu konkursu, terminie i miejscu jego przeprowadzenia - co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem. Zawiadomienia dokonuje się poprzez umieszczenie listy zakwalifikowanych kandydatów i informacji wymienionych powyżej na tablicy ogłoszeń lub na stronie internetowej właściwego sądu lub prokuratury. Komisja po przeprowadzeniu drugiego etapu konkursu dokonuje oceny każdego kandydata wyrażonej w skali punktowej w przedziale od 1 do 10 oraz ustala listę kandydatów zakwalifikowanych do trzeciego etapu konkursu, o ile to możliwe, w proporcji trzech kandydatów na jedno miejsce pracy, ze wskazaniem liczby uzyskanych punktów uszeregowanych w porządku malejącym. Analogicznie jak w pierwszym etapie sekretarz komisji na polecenie przewodniczącego komisji musi powiadomić kandydatów o zakwalifikowaniu się do trzeciego etapu konkursu, terminie oraz miejscu jego przeprowadzenia - co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem. Po przeprowadzeniu trzeciego etapu konkursu sekretarz komisji niezwłocznie sporządza protokół zawierający w szczególności listę kandydatów biorących udział w konkursie, listę kandydatów wybranych lub imię i nazwisko kandydata wybranego na stanowisko, na które przeprowadzany był konkurs oraz wyniki i oceny poszczególnych kandydatów. Sekretarz komisji zobowiązany jest do przekazania prezesowi lub prokuratorowi dokumentacji z przebiegu konkursu w ciągu 7 dni od dnia sporządzenia protokołu. Kandydat ma prawo do wglądu protokołu w części dotyczącej jego wyników i oceny w siedzibie sądu lub prokuratury.

SerwisPrawa
Dowiedz się więcej na temat: prokuratura | Staże | konkurs | staż
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »