U pośrednictwa handlowego

Spółką zawarła umowę o pośrednictwo handlowe z firmą zagraniczną powiązaną. W ramach umowy.

Spółką zawarła umowę o pośrednictwo handlowe z firmą zagraniczną powiązaną. W ramach umowy.

Spółka będzie prowadzić sprzedaż produktów spółki zagranicznej i otrzyma miesięcznie ryczałtowo, co przewyższa wartość wydatków związanych w realizacją tej usługi. Koszty te dotyczą wynagrodzeń 3 pracowników, eksploatacji 2 samochodów służbowych, wynajmu biura, opłat pocztowych i telekomunikacyjnych.

Spółka prosi o przedstawienie implikacji na gruncie prawa podatkowego.

Otrzymanie od kontrahenta środków pieniężnych na podstawie wystawionej faktury bądź noty obciążeniowej z tytułu zawartej umowy pośrednictwa stanowić będzie po stronie Spółki przychód podatkowy. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zwanej dalej: PDOP) za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane. Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt ustalenia ryczałtowego wynagrodzenia za wykonaną usługę.

Reklama

Za datę powstania przychodu, zgodnie z art. 12 ust. 3a ww ustawy, uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1) wystawienia faktury albo

2) uregulowania należności.

W sytuacji, gdy Podatnik otrzyma środki pieniężne na podstawie wystawionej przez siebie noty obciążeniowej, za moment powstania przychodu należy uznać datę jego faktycznego otrzymania (datę wpływu do kasy lub na bieżący rachunek bankowy Spółki).

Równocześnie ponoszone przez Spółkę wydatki na realizację zawartej umowy stanowić będą koszty podatkowe. Spełniają one bowiem przesłanki zawarte w art. 15 ust.1 PDOP, tzn. ponoszone są w celu osiągnięcia przychodu, widoczny jest również związek pomiędzy ponoszonymi przez Podatnika wydatkami a osiąganym przychodem.

Podatnik więc wydatki poniesione w celu realizacji umowy pośrednictwa handlowego, tj. wynagrodzeń 3 pracowników, eksploatacji 2 samochodów służbowych, wynajmu biura, opłat pocztowych i telekomunikacyjnych, będzie mógł zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów Spółki.

Zasada współmierności - określona w art. 6 ust. 2 ustawy o rachunkowości - nakazuje dla zapewnienia współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego zaliczyć koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres koszty, które jeszcze nie zostały poniesione. Odbicie tej zasady znaleźć można w prawie podatkowym. Prawo podatkowe nakłada bowiem na Podatniku obowiązek powiązania konkretnego kosztu z osiągniętym przychodem. Ponieważ przedmiotowe wydatki stanowią koszty pośrednie prowadzonej działalności Spółka może zaliczać je do kosztów podatkowych w momencie ich poniesienia.

Należy pamiętać ponadto, iż w przypadku gdy łączna wartość świadczonych usług, sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i prawnych przekroczy próg 30.000 euro istnieje obowiązek sporządzania dokumentacji transakcji (art. 9a ust. 2 PDOP).

Patrycja Mikuła Europejskie Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej Sp. z o.o.

Europejskie Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej sp. z o. o.
Dowiedz się więcej na temat: wydatki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »