Unijne odliczanie VAT-u
Odliczanie VAT-u od paliwa w Polsce wymaga nie tylko posiadania firmy oraz firmowego auta zakwalifikowanego jako ciężarówka, ale też i znajomości arytmetyki. Aby wiedzieć, czy można odliczyć VAT wystarczy podstawić dane do wzoru matematycznego i porównać wynik z wynikiem, jaki w tym działaniu fiskus uznał za słuszny. Proste? Niekoniecznie. Do wszystkiego jednak można przywyknąć.
Tymczasem Unia także i w tej dziedzinie nie skonstruowała jednolitych przepisów. Najlepsze w tym względzie warunki przewidziano dla przedsiębiorców z Hiszpanii, Holandii, Luksemburga, Szwecji oraz Wielkiej Brytanii - mogą oni odliczyć całość podatku obrotowego zapłaconego przy zakupie paliwa i to bez względu na jego rodzaj.
Belgijskie firmy odzyskują już tylko połowę zapłaconego VAT-u. Jeszcze bardziej restrykcyjne przepisy obowiązują w Portugalii. Tam odliczenia dotyczą wyłącznie oleju napędowego, przy zakupie którego można odzyskać także połowę zapłaconego podatku.
Charakter polskich przepisów jest więc inny. Nie ustanawiają one bowiem ograniczeń ilościowych (np. połowa kwoty), czy jakościowych (tylko oleje napędowe), ale raczej wielkościowe - w myśl zasady duży może więcej - rodzimi przedsiębiorcy odliczają podatek VAT od paliwa, pod warunkiem posiadania samochodu o odpowiednio dużej ładowności.