UOKiK nałożył 20 mln zł kary na biuro podróży. Exim Tours odwołał się od decyzji

Exim Tours z gigantyczną karą od UOKiK. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta poinformował, że spółka Exim została obciążona 20 mln zł kary za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy klientów. Osoby korzystające z oferty biura miały nie tylko zmieniane hotele. "Konsumenci, którzy nie godzili się na zmiany i rezygnowali z wyjazdów, byli niesłusznie obciążani opłatami za odstąpienie od umowy" - wyjaśnia UOKiK. Biuro podróży odwołało się do sądu.

Popularne biuro podróży z karą od UOKiK. Urząd zareagował na sygnały od klientów skarżących się na praktyki Exim Tours. Podczas postępowania wykazano, że spółka bezprawnie wprowadzała jednostronnie zmiany w warunkach wycieczek, nie mając do tego podstaw w zawartej z konsumentem umowie. Kwota kary liczona jest w milionach złotych. 

Exim Tours z karą od UOKiK

UOKiK opublikował komunikat dotyczący nałożenia kary na Exim Tours. Popularne biuro podróży znalazło się pod lupą urzędników z racji praktyk stosowanych wobec klientów. Modyfikacje, które działały na szkodę klientów kupujących wycieczki turystyczne u spółki, dotyczyły zmian takich jak modyfikacja docelowego hotelu, wyłączenia basenu z użytku, czy brak klimatyzacji w pokoju. 

Reklama

Co więcej, same zmiany nie byłyby tak dużym problemem, gdyby przeprowadzano je zgodnie z literą prawa, a tego zdaniem UOKiK zabrakło. Exim Tour miał nie informować klientów "o możliwości bezkosztowego rozwiązania umowy, a także wprowadzała w błąd do co warunków uzyskania uzasadnienia wysokości opłaty za odstąpienie od umowy". 

UOKiK w poniedziałek, 17 lutego przekazał, że spółka Exim została ukarana za swoje praktyki karą w wysokości 20 mln zł. To jednak nie koniec sprawy. 

Biuro podróży odwołało się od kary UOKiK

"Konsumenci muszą mieć pewność, że warunki umów, które podpisują, będą przestrzegane. Kupując zorganizowany wyjazd nie mogą czuć się jak podróżujący w nieznane. Niedopuszczalne jest wprowadzanie jednostronnych zmian w warunkach wycieczek bez podstawy w umowie, brak rzetelnych informacji o prawach konsumentów, w tym o możliwości bezkosztowego rozwiązania umowy w przypadku zmiany istotnych postanowień. Działania Exim ograniczały prawa konsumentów i podważały ich zaufanie do spółki" - wyjaśnia Tomasz Chróśtny, prezes UOKiK. 

Sama kara wynosząca 20 mln zł i decyzja urzędu nie jest jeszcze prawomocna. Chociaż Exim Tours zaniechało już praktyk podnoszonych jako wadliwe, to biuro podróży skorzystało z możliwości odwołania się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dopiero po uprawomocnieniu się decyzji, klienci poszkodowani w wyniku działań Exim Tours otrzymają wiadomość o decyzji i o tym, iż na ich konta wrócą niesłusznie pobrane opłaty poniesione wskutek rzekomego odstąpienia od umowy. 

"Klienci, którzy nie wykorzystali otrzymanych voucherów lub nie skorzystali z zastępczych wydarzeń, będą również mogli żądać zwrotu pieniędzy" - dodaje UOKiK w komunikacie. 

Zabrakło kluczowych informacji

Zarzuty stawiane przez UOKiK wobec Exim Tours dotyczyły między innymi tego, jakie wiadomości trafiały do klientów. Urząd wskazał, że bezprawne praktyki biura podróży dokonywał jednostronnych zmian w warunkach umowy zakupionych wycieczek bez właściwej klauzuli w dokumentach

Z racji braku zapisu Exim Tours mógł wprowadzać zmiany w przedstawionych na początku warunkach tylko po zgodzie klienta, a do takich sytuacji miało nie dochodzić. Wówczas konsumenci, którzy rezygnowali z wyjazdów z racji braku zgody na zmiany, byli obciążani opłatami za odstąpienie od umowy, a nie powinno mieć to miejsca. 

“Biuro podróży nie udzielało konsumentom pełnej informacji, powiadamiając ich o propozycji wprowadzenia do umowy zmian o charakterze znaczącym. W sytuacji, gdy organizator proponuje konsumentowi istotną modyfikację warunków kontraktowych (np. zmianę terminu wycieczki, miejscowości zakwaterowania), powinien jednocześnie poinformować o prawie do rezygnacji  i zwrocie wszystkich wpłaconych środków. Ponadto organizator musi poinformować konsumenta, że brak udzielenia w terminie odpowiedzi na propozycję zmiany umowy również będzie skutkował jej rozwiązaniem i zwrotem wpłaconych pieniędzy. W kierowanych przez Exim powiadomieniach tych informacji zabrakło. Konsumenci dowiadywali się, że albo mogą zmianę przyjąć, albo zrezygnować z wyjazdu i przyjąć voucher bądź inną wycieczkę z oferty. Takie działanie wprowadzało konsumentów w błąd poprzez stosowanie procedur, które zachęcały do akceptacji proponowanej zmiany bądź do wyboru bonów zamiast uzyskania zwrotu w formie pieniężnej" - wyjaśnia w obszernym komunikacie UOKiK.

Agata Jaroszewska

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »