UOKiK nałożył 20 mln zł kary na biuro podróży. Exim Tours odwołał się od decyzji
Exim Tours z gigantyczną karą od UOKiK. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta poinformował, że spółka Exim została obciążona 20 mln zł kary za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy klientów. Osoby korzystające z oferty biura miały nie tylko zmieniane hotele. "Konsumenci, którzy nie godzili się na zmiany i rezygnowali z wyjazdów, byli niesłusznie obciążani opłatami za odstąpienie od umowy" - wyjaśnia UOKiK. Biuro podróży odwołało się do sądu.
Popularne biuro podróży z karą od UOKiK. Urząd zareagował na sygnały od klientów skarżących się na praktyki Exim Tours. Podczas postępowania wykazano, że spółka bezprawnie wprowadzała jednostronnie zmiany w warunkach wycieczek, nie mając do tego podstaw w zawartej z konsumentem umowie. Kwota kary liczona jest w milionach złotych.
UOKiK opublikował komunikat dotyczący nałożenia kary na Exim Tours. Popularne biuro podróży znalazło się pod lupą urzędników z racji praktyk stosowanych wobec klientów. Modyfikacje, które działały na szkodę klientów kupujących wycieczki turystyczne u spółki, dotyczyły zmian takich jak modyfikacja docelowego hotelu, wyłączenia basenu z użytku, czy brak klimatyzacji w pokoju.
Co więcej, same zmiany nie byłyby tak dużym problemem, gdyby przeprowadzano je zgodnie z literą prawa, a tego zdaniem UOKiK zabrakło. Exim Tour miał nie informować klientów "o możliwości bezkosztowego rozwiązania umowy, a także wprowadzała w błąd do co warunków uzyskania uzasadnienia wysokości opłaty za odstąpienie od umowy".
UOKiK w poniedziałek, 17 lutego przekazał, że spółka Exim została ukarana za swoje praktyki karą w wysokości 20 mln zł. To jednak nie koniec sprawy.
"Konsumenci muszą mieć pewność, że warunki umów, które podpisują, będą przestrzegane. Kupując zorganizowany wyjazd nie mogą czuć się jak podróżujący w nieznane. Niedopuszczalne jest wprowadzanie jednostronnych zmian w warunkach wycieczek bez podstawy w umowie, brak rzetelnych informacji o prawach konsumentów, w tym o możliwości bezkosztowego rozwiązania umowy w przypadku zmiany istotnych postanowień. Działania Exim ograniczały prawa konsumentów i podważały ich zaufanie do spółki" - wyjaśnia Tomasz Chróśtny, prezes UOKiK.
Sama kara wynosząca 20 mln zł i decyzja urzędu nie jest jeszcze prawomocna. Chociaż Exim Tours zaniechało już praktyk podnoszonych jako wadliwe, to biuro podróży skorzystało z możliwości odwołania się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dopiero po uprawomocnieniu się decyzji, klienci poszkodowani w wyniku działań Exim Tours otrzymają wiadomość o decyzji i o tym, iż na ich konta wrócą niesłusznie pobrane opłaty poniesione wskutek rzekomego odstąpienia od umowy.
"Klienci, którzy nie wykorzystali otrzymanych voucherów lub nie skorzystali z zastępczych wydarzeń, będą również mogli żądać zwrotu pieniędzy" - dodaje UOKiK w komunikacie.
Zarzuty stawiane przez UOKiK wobec Exim Tours dotyczyły między innymi tego, jakie wiadomości trafiały do klientów. Urząd wskazał, że bezprawne praktyki biura podróży dokonywał jednostronnych zmian w warunkach umowy zakupionych wycieczek bez właściwej klauzuli w dokumentach.
Z racji braku zapisu Exim Tours mógł wprowadzać zmiany w przedstawionych na początku warunkach tylko po zgodzie klienta, a do takich sytuacji miało nie dochodzić. Wówczas konsumenci, którzy rezygnowali z wyjazdów z racji braku zgody na zmiany, byli obciążani opłatami za odstąpienie od umowy, a nie powinno mieć to miejsca.
“Biuro podróży nie udzielało konsumentom pełnej informacji, powiadamiając ich o propozycji wprowadzenia do umowy zmian o charakterze znaczącym. W sytuacji, gdy organizator proponuje konsumentowi istotną modyfikację warunków kontraktowych (np. zmianę terminu wycieczki, miejscowości zakwaterowania), powinien jednocześnie poinformować o prawie do rezygnacji i zwrocie wszystkich wpłaconych środków. Ponadto organizator musi poinformować konsumenta, że brak udzielenia w terminie odpowiedzi na propozycję zmiany umowy również będzie skutkował jej rozwiązaniem i zwrotem wpłaconych pieniędzy. W kierowanych przez Exim powiadomieniach tych informacji zabrakło. Konsumenci dowiadywali się, że albo mogą zmianę przyjąć, albo zrezygnować z wyjazdu i przyjąć voucher bądź inną wycieczkę z oferty. Takie działanie wprowadzało konsumentów w błąd poprzez stosowanie procedur, które zachęcały do akceptacji proponowanej zmiany bądź do wyboru bonów zamiast uzyskania zwrotu w formie pieniężnej" - wyjaśnia w obszernym komunikacie UOKiK.