Usługi reklamowe - dowody wykonywania

Podatnicy często nabywają usługi reklamowe, mające na celu promowania ich marki, rozpowszechnianie informacji o produktach itp. W związku z powyższym na szczególną uwagę zasługuje konieczność właściwego udokumentowania faktu wykonania nabywanych usług.

Podatnicy często nabywają usługi reklamowe, mające na celu promowania ich marki, rozpowszechnianie informacji o produktach itp. W związku z powyższym na szczególną uwagę zasługuje konieczność właściwego udokumentowania faktu wykonania nabywanych usług.

Zgodnie z ogólną definicja wyrażoną w art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. ustawy o PDOP. Z powyższej definicji wynika, że jednym z podstawowych warunków kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów jest ich związek z przychodem (ewentualnie z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów).

Ponadto, jednym z warunków zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest ponadto, aby wydatek był odpowiednio udokumentowany. W szczególności warto przytoczyć wyrok NSA z dnia 24 lipca 2003 r., sygn. SA/Bd 1514/03: "Okoliczność, że podpisano kontrakt, wystawiono fakturę i dokonano zapłaty nie stanowi wcale przesądzającego dowodu, że czynność została wykonana". Powyższe nabiera szczególnego znaczenia w przypadku usług niematerialnych, w przypadku których dokumentacja zgromadzona przez podatnika powinna potwierdzać faktyczną ich realizację oraz związek nabywanych usług z działalnością i przychodami podatnika.

Reklama

Ponieważ usługi reklamowe mają charakter usług niematerialnych, to z punktu widzenia interesu podatników kluczowe jest właściwe udokumentowanie poniesionego na nie wydatku. Dowodami na faktyczne wykonanie usługi polegającej na zamieszczeniu reklamy w czasopiśmie będzie np. kserokopia odpowiedniej strony czasopisma. W przypadku innych usług reklamowych mogą to być zdjęcia, zrzuty ekranów (reklama internetowa), potwierdzenie emisji reklamy przez usługodawcę (reklama radiowa czy telewizyjna), raporty i sprawozdania z wykonanych usług itp.

Brak dowodów na wykonanie usług reklamowych wiąże się z ryzykiem wyłączenia poniesionych wydatków z kosztów uzyskania przychodu.

Katarzyna Fryczka

ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »