VAT uderza w konkretne branże
Wydawcy, firmy budowlane oraz branża leasingowa i turystyczna walczą o zmiany w projekcie ustawy o VAT.
Przepisy ustawy o VAT dotyczą wszystkich branż. Kilka poczuło się jednak szczególnie zagrożonych propozycjami rządowymi.
Wydawnictwa
Wydawcy sprzeciwiają się podniesieniu stawki na druk z 0 do 22-proc. Wolą 7 proc. Na podobny kompromis liczą telewizje kablowe i platformy cyfrowe. Media obawiają się niejasnego zapisu nakładającego 22-proc. VAT na wydawnictwa, których "znaczna część przeznaczona jest na reklamę". Proponują limit 67 proc. powierzchni.
Budownictwo
Ten sektor także ma być objęty 22-proc. VAT. Dotychczas materiały budowlane obłożone były stawką 7 proc. Branża liczyła, że rząd zaproponuje rekompensaty dla inwestorów indywidualnych.
Leasing i motoryzacja
Firmy obu branż zabiegają o jak najkorzystniejsze opodatkowanie leasingu pojazdów oraz o elastyczną definicję samochodu ciężarowego. Niepokój rodzi przyjęta przez sejmową komisję propozycja opłacania całego VAT z góry, a nie wraz z kolejnymi ratami leasingowymi.
Turystyka i transport
Branże twierdzą, że zapisy nowej ustawy o VAT są sprzeczne z prawem europejskim, np. projekt nałożenia 7 proc. stawki na transport lotniczy i morski pomiędzy państwami UE. Zdaniem Polskiej Izby Turystyki we wszystkich państwach UE stawka wynosi zero. Biura podróży bają się też opodatkowania marży od imprez organizowanych w Polsce dla zagranicznego touroperatora.