W dyskontach najwięcej

Rynek prywatnych marek detalistów w Polsce rozwija się nadal bardzo dynamicznie. Detaliści, którzy już od dawna oferują produkty sygnowane własnym logo powiększają ich udział w swym asortymencie. Marki własne pojawiają się w ofercie kolejnych graczy - polskich sieci supermarketów oraz sklepów małego formatu.

Marki własne w Polsce

Dziś oprócz najniższej i średniej półki cenowej dostępne są już w Polsce nawet produkty segmentu premium. Świadczy to o stopniowym dojrzewaniu rynku i pozwala sądzić, iż wraz z rosnącą jakością produktów marki własnej poprawi się również jej nadal nie najlepszy w Polsce wizerunek.

W dyskontach najwięcej

Za największą część sprzedaży marek handlowych w Polsce odpowiadają sklepy dyskontowe, w których private labels stanowią nawet 85% oferty. PMR szacuje, iż generują one prawie 66% obrotów całego rynku. W istotny sposób przyczyniają się do popularyzacji produktów marki własnej, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach. Tak samo wpływa na to rozwój sklepów mniejszych rozmiarów otwieranych w mniej zaludnionych lokalizacjach przez operatorów hipermarketów. W przyszłości należy spodziewać się zatem rosnącego znaczenia supermarketów w dystrybucji marek własnych.

Reklama

Dodatkowo PMR spodziewa się powolnego wzrostu udziału handlu tradycyjnego na skutek marek własnych wprowadzanych na rynek małych sklepów przez duże grupy handlowe takie jak Emperia Holding czy Eurocash.

Rynek marek własnych w Polsce ma przed sobą dobre perspektywy wzrostu. Do jego rozwoju przyczyni się nie tylko przewidywany dalszy wzrost znaczenia kanału nowoczesnego, ale również szybko postępująca konsolidacja handlu tradycyjnego. Ponadto, dalsza poprawa jakości oferowanych produktów w najniższym segmencie oraz rozwój wyżej pozycjonowanego asortymentu powinien zachęcić konsumentów do częstszego sięgania po produkty z logo detalisty. Z drugiej strony, w krótkiej perspektywie czasowej, na przeszkodzie w tym rozwoju może stanąć nadal niekorzystne postrzeganie private label przez polskich konsumentów oraz ich przywiązanie do marek producenckich, a także rosnąca zamożność polskiego społeczeństwa.

Więcej i lepiej

W ciągu ostatnich dwóch lat nastąpił znaczny rozwój marek własnych pozycjonowanych w średnim segmencie cenowym w porównaniu do tylko nieznacznego poszerzenia asortymentu najniższej półki. Największy postęp w tej dziedzinie poczyniły wiodące sieci hipermarketów Tesco i Carrefour. Oferta marki własnej należąca do średniej półki cenowej w Tesco (linia Tesco) urosła z około 2 000 artykułów w 2006 roku do 7 000 na początku 2008 roku. Dwu i półkrotnie wzrosła w tym czasie liczba produktów linii Wiodąca Marka w sieci E.Leclerc.

Oprócz rozwoju ilościowego nastąpił również postęp jakościowy marki własnej w Polsce. Dziś oprócz marek pierwszej ceny i średniego segmentu cenowego dostępne są już marki premium. Produkty tego typu charakteryzują się wysoką jakością i ceną porównywalną z cenami wiodących produktów markowych lub wyższą, oraz ciekawszymi i bardziej atrakcyjnymi, niż w przypadku tańszych private labels, opakowaniami.

Wśród sieci hipermarketów Tesco i Carrefour oferują marki własne pozycjonowane w najwyższym segmencie cenowym. W Tesco produkty premium - sygnowane marką Tesco Finest - pojawiły się w 2007 roku. W marcu 2008 linia ta obejmowała ok. 170 indeksów, głównie wśród artykułów przemysłowych. Produkty Tesco Finest dostępne są w wybranych hipermarketach, głównie w dużych miastach.

W ofercie Carrefour, segment premium reprezentowany jest między innymi przez importowane z Francji organiczne produkty pod marką Bio oraz wyroby kuchni francuskiej pod marką Reflets de France i asortyment Carrefour Selection. Inne marki premium dostępne na rynku to Krakowski Kredens w sieci delikatesów Alma i Specjały Konesera w sklepach dyskontowych Plus Discount.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Marek | logo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »