W umowach brakuje troski o klientów

Zasady ubezpieczeń są często niejasne, a klient nie jest w stanie zorientować się, jakie koszty poniesie w związku z zawarciem umowy. Wiele do życzenia pozostawia również praca agentów ubezpieczeniowych, którzy nie zawsze potrafią porównać swój produkt z konkurencyjnym - wynika z raportu Federacji Konsumentów.

Zasady ubezpieczeń są często niejasne, a klient nie jest w stanie zorientować się, jakie koszty poniesie w związku z zawarciem umowy. Wiele do życzenia pozostawia również praca agentów ubezpieczeniowych, którzy nie zawsze potrafią porównać swój produkt z konkurencyjnym - wynika z raportu Federacji Konsumentów.

Na zlecenie Federacji Konsumentów przeprowadzono test ubezpieczeń na życie z funduszem kapitałowym, oferowanych przez znaczące na rynku zakłady ubezpieczeń. Takie ubezpieczenie pozwala na inwestowanie przez towarzystwo ubezpieczeniowe części wpłacanych składek w różne fundusze i czerpanie z tego zysków. Łączy więc w sobie możliwość zabezpieczenia rodziny na wypadek śmierci i innych zdarzeń losowych z oszczędzaniem. Inwestowanie nie jest zwykłym oszczędzaniem - wymaga wiedzy, doświadczenia i czasu - mówi Ariadna Auriuga-Borówko - współautorka raportu. Dlatego zasady ubezpieczenia powinny być przejrzyste dla tzw. przeciętnego konsumenta, który nie jest specjalistą w zakresie finansów. Niestety, zbyt często pozostaje to tylko w sferze życzeń.

Zbadano m.in. ogólne warunki ubezpieczenia (OWU), w których pojawiają się stwierdzenia niejednoznaczne i zawiłe. Żadne z towarzystw nie prezentuje OWU na stronie internetowej, nie mówiąc o tym, że łamany jest podstawowy obowiązek dostarczania klientowi ogólnych warunków umowy, przed jej zawarciem.

Analizowano również sposób zawierania umów, a także kompetencje i pracę agentów. Z badań wynika, że głównym celem agentów jest zawarcie umowy, a nie jak najlepsze dostosowanie jej do potrzeb klienta. Często zdarza się, że agenci ubezpieczeniowi, nie znając potrzeb klientów, przynoszą gotowe symulacje ubezpieczenia. Trudno również o kompleksowe zestawienie praw i obowiązków klientów.

Raport wykazał, że w wielu przypadkach ciężko zorientować się, jaki jest rzeczywisty poziom składki i ponoszonych przez klienta kosztów. Niejasne jest również określenie sposobu liczenia wysokości kwoty, jaka zostanie wypłacona na wypadek śmierci ubezpieczonego.

Badane ubezpieczenia, wraz z liczbą przyznanych punktów (na 100 możliwych):

- Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Spółka Akcyjna Commercial Union Polska - ubezpieczenie "Perspektywa" - 69 pkt,
- Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Warta Vita S.A. - "Indywidualne Ubezpieczenie Uniwersalne" - 67 pkt,
? Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie ING Nationale-Nederlanden Polska S.A. - ubezpieczenie "Strategia Lwa" - 60 pkt,
- AIG Amplico Life - Ubezpieczeniowy Fundusz Kapitałowy "Kapitał na przyszłość" połączony z ubezpieczeniem na życie i dożycie "Życie+" - 58 pkt,
- Towarzystwo Ubezpieczeń Allianz Życie Polska S.A. - ubezpieczenie "Specjalnie dla Ciebie" - 57 pkt.

Badane ubezpieczenia nie mogą zostać ocenione na trójkę z plusem, gdyż żadne z nich nie osiągnęło 70 punktów (na 100 możliwych) - mówił Sławomir Wymysłowski - wiceprezes Federacji Konsumentów.

Reklama
Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: ubezpieczenie | ubezpieczenia | towarzystwo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »