Walczymy o e-zakupy bez granic i niebieski guzik

Wielu Polaków próbując zrobić zakupy w sklepach internetowych zachodniej Europy spotkało się z odmową. Rząd chce przeforsować w Unii przepisy, dzięki którym towary z Zachodu będziemy mogli kupować za pośrednictwem sieci już bez kłopotu - informuje "Metro".

Z dyskryminacją internautów chce rozprawić się minister sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski, który sam przekonał się, że część zagranicznych sklepów traktuje nas jak klientów drugiej kategorii. Podobnych historii jest więcej. Są szanse, by to się zmieniło. Z wyliczeń Komisji Europejskiej wynika, że aż 61 proc. ofert sklepów internetowych jest niedostępnych dla klientów z Europy Środkowo-Wschodniej.

- Zagraniczne firmy, zwłaszcza małe, nie znają naszego prawa. Boją się, że w razie problemów spory z klientem toczyłyby się przed polskimi sądami - mówi szef resortu sprawiedliwości.

Reklama

Dlatego chce on forsować w Brukseli pomysł na tzw. niebieski guzik (ang. blue button). Chodzi o stworzenie zbioru zasad i przepisów regulujących tylko handel w Internecie, które nie byłyby zależne od prawa żadnego z krajów Unii Europejskiej. Regulowałyby one np. sprawy reklamacji, zwrotu towarów, rozstrzygałyby, gdzie toczyłby się ewentualny proces sądowy. Stosowanie zasad e-handlu byłoby dobrowolnie.

Sposobu na likwidację handlowej dyskryminacji szuka też Komisja Europejska. I ona również zastanawia się nad niebieskim guzikiem, ale ma też w zanadrzu drugi pomysł: wprowadzenie w całej Unii takiego samego prawa cywilnego. Na to jednak nie ma szans, bo "nie" temu pomysłowi mówi choćby nasz rząd.

Pobierz: program do rozliczeń PIT

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: zakupy | niebieski | przepisy | Metro | rząd | zakupy online | minister
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »