Ważny komunikat ZUS. Wejdź na konto i sprawdź saldo
Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydał komunikat skierowany do ponad 3,3 mln płatników składek. Poinformowano w nim o rozpoczęciu przekazywania informacji o stanie rozliczeń za 2024 roku. Płatnicy dowiedzą się, czy na ich koncie odnotowano saldo zerowe, nadpłatę czy niedopłatę.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął przekazywanie płatnikom składek informacji o stanie rozliczeń na ich kontach za 2024 rok. W tym roku informację otrzyma ponad 3,3 mln płatników składek na swój profil w PUE/eZUS - przekazał we wtorek, 7 stycznia ZUS.
Płatnik, który rozliczał i wpłacał składki w 2024 roku, otrzyma informację o tym, czy na jego koncie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych jest nadpłata, niedopłata czy też saldo zerowe. "W informacji podamy również, w jakiej wysokości płatnik przekazał wpłaty w roku 2024 i jakie należności rozliczyliśmy tymi wpłatami. Płatnicy, którzy spłacają zadłużenie w ratach, otrzymają informację o kwocie, która pozostała jeszcze do spłaty" - poinformował rzecznik ZUS Wojciech Dąbrówka.
Płatnikiem składek jest np. osoba prowadząca działalność gospodarczą - czyli taka, która odprowadza składki za siebie i pracowników. Od 1 stycznia 2023 roku, każdy płatnik - nawet ten, który nie zatrudnia innych osób, musi posiadać profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZU.
Przedsiębiorcy, którzy mają zaległości w uiszczaniu składek, mogą wnioskować o ich rozłożenie na raty. "Zachęcamy do skorzystania ze wsparcia doradców do spraw ulg i umorzeń. Doradcy przedstawią najkorzystniejsze warunki spłaty zadłużenia, pomogą wypełnić wniosek i skompletować niezbędne dokumenty" - dodał rzecznik ZUS. Na raty można rozłożyć płatności z tytułu:
- Ubezpieczenia społecznego
- Ubezpieczenie zdrowotnego
- Funduszu Pracy oraz Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- Funduszu Emerytur Pomostowych
Po złożenia wniosku o rozłożenie zadłużenia na raty ZUS od następnego dnia wstrzymuje naliczanie odsetek, zastępując je opłatą prolongacyjną, która wynosi 50 proc. stawki odsetek za zwłokę obowiązującej w dniu podpisania umowy.
Rzecznik ZUS zaznaczył, że w przypadku nadpłaty płatnik może pomniejszyć kwotę bieżącej wpłaty w najbliższym terminie kolejnej płatności składek. Może również wystąpić z wnioskiem o zwrot środków (wniosek RZS-P) na platformie PUE. Pieniądze trafią wówczas na rachunek bankowy zapisany na koncie płatnika w ZUS. Nadpłata jest zwracana w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku lub raportu korygującego za ubezpiecznonego.
(INTERIA.PL/PAP)