Zagranica sprawdza polskie firmy

Opinia taka znajduje potwierdzenie w twardych danych liczbowych wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska. W roku 2014 firmy z zagranicy zamówiły raporty handlowe dotyczące ponad 124 tys. polskich firm, badając je pod względem kondycji finansowej, ryzyka współpracy i działalności. To w porównaniu z rokiem 2013 stanowi wzrost o blisko 18 proc.

W roku 2014 polskie firmy były najczęściej sprawdzane przez przedsiębiorców z Niemiec. Ogółem Niemcy sprawdzili blisko 35 tys. polskich firm, co w porównaniu do roku ubiegłego stanowi wzrost o ok. 50 proc.

Kto sprawdza Polaków?

Niewiele mniej sprawozdań zamówili przedsiębiorcy z Wielkiej Brytanii, którzy każdego roku zamawiają ok. 25,6 tys. raportów o polskich firmach. Trzecie miejsce pod względem liczby sprawdzeń polskich przedsiębiorstw zajmują przedstawiciele Stanów Zjednoczonych, którzy zamówili w 2014 r. blisko 13,5 tys. raportów, co stanowi wartość zbliżoną do tej z roku 2013. Dalej znajdują się: Hiszpanie, Holendrzy, Włosi i Francuzi, którzy w 2014 r. zamówili kolejno od 9 tys. raportów do 4,6 tys.

Reklama

Na liście wysoko znajdują się także przedsiębiorcy z Japonii, którzy zamówili ponad 400 raportów o polskich firmach, przedsiębiorcy w Indii - 337 i Korei - 227. Uwagę zwraca niska liczba zamówionych raportów z Rosji - 150, Czech - 689 i Węgier - 578.

Aż osiem na 10 państw zamawiających raporty o polskich firmach w Bisnode Polska znajduje się na liście największych partnerów handlowych naszego kraju.

Co zawierają raporty?

Do sporządzenia raportów eksperci korzystają z wielu źródeł informacyjnych zarówno rejestrowych, branżowych, jak i typowo marketingowych. Pozwala to klientom uzyskać w bardzo krótkim czasie pełną informację na temat kontrahenta, począwszy od potwierdzenia jego danych rejestrowych (zgodne z KRS lub ewidencją działalności gospodarczej), informacji o danych finansowych (sprawozdania finansowe firm składających takie dane w sądach gospodarczych), zdarzeniach prawnych (rejestr upadłości i likwidacji), po dane zamieszczone w różnych portalach internetowych, prasie lub z wywiadu z kierownictwem firmy.

Wartość dodana

Dodatkowo informacja o firmie wzbogacona jest o dwa istotne źródła: informację o moralności płatniczej podmiotu oraz powiązania kapitałowe podmiotu z firmami zagranicznymi. Pierwsze z tych źródeł informuje o historii zaległości płatniczych podmiotów wobec partnerów Bisnode Polska, co daje naszym klientom unikalną wiedzę na temat obecnych i przyszłych kontrahentów. Drugie źródło to największa na świecie baza danych podmiotów i powiązań licząca w tej chwili ponad 240 mln firm, pozwalająca zbadać kondycję finansową spółki matki badanego kontrahenta, nawet gdy pochodzi ona z bardzo odległych krańców świata.

Oszczędność czasu i pieniędzy

Wywiadownia przygotowuje dla swoich klientów produkty zawierające z jednej strony pełny obraz działalności firm z całego świata, z drugiej gotową wiedzę w postaci rekomendacji dotyczącej wiarygodności tej firmy. Raporty spełniają więc dwie funkcje: informacyjną oraz wspomagającą zarządzenie ryzykiem w przedsiębiorstwie. Pierwsza z tych funkcji pozwala klientom zaoszczędzić czas związany z ich samodzielnym pozyskiwaniem ze źródeł publicznych, druga pomaga podjąć właściwą decyzję związaną z zawarciem współpracy z klientem na warunkach kredytu kupieckiego. Ten drugi element bazuje na wiedzy specjalistów z zakresu analizy finansowej oraz statystyki, którzy przygotowali modele scoringowe, pozwalające ocenić prawdopodobieństwo upadku firm działających na całym świecie. Jest to więc jeden ze sposobów wykorzystania know-how w samodzielnej analizie kondycji finansowej kontrahentów przez klientów.

Co może ustalić zamawiający?

Podstawową wartością raportu handlowego jest rekomendacja współpracy z danym partnerem handlowym. W przypadku negatywnej rekomendacji należy zastanowić się, czy takie ryzyko jest opłacalne. Posiadacz raportu może zauważyć również pogarszającą się sytuację finansową podmiotu na licznych wykresach, co pozwala na jeden rzut oka ocenić najbliższą przyszłość firmy. Ciekawym elementem raportu jest porównanie podmiotu do jego branżowej konkurencji przez pryzmat wskaźników porównawczych. Raport handlowy pozwala również dostrzec niebezpieczne symptomy istniejące u badanego kontrahenta, takie jak powiązania osób z kierownictwa z firmami w złej kondycji finansowej. Inny element, na jaki warto zwrócić uwagę, to tendencje w sezonowości moralności płatniczej podmiotu. Pozwala on dotrzeć do sytuacji finansowej spółki matki podmiotu.

Tomasz Starzyk

Autor jest ekonomistą, specjalistą ds. analizy danych ekonomicznych, ekspert Bisnode D&B Polska

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT

Gazeta Finansowa
Dowiedz się więcej na temat: Polskie | Bisnode
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »