2015 to rok znaczących zmian potwierdzających sukces strategii realizowanej przez Grupę Hotelową Orbis
- W 2015 roku, po przejęciu od AccorHotels hoteli w Europie Wschodniej, staliśmy się międzynarodową Grupą Hotelową zorientowaną na dalszy rozwój na nowych rynkach regionu. Jednocześnie Orbis potwierdził realizację strategicznego planu, opartego na optymalizacji bilansu spółki, dążeniu do doskonałości operacyjnej i stosowaniu zasad społecznej odpowiedzialności biznesu. Pragnę, by zrównoważony rozwój był fundamentem budowy najlepiej prosperującej i wartościowej grupy hotelowej w Europie Wschodniej - tak podsumował 2015 rok Gilles Clavie, prezes zarządu i dyrektor generalny Orbis SA.
Dobre wyniki finansowe Orbisu potwierdza wzrost sprzedaży netto o +8,3 proc. do poziomu 1 263 mln zł oraz wskaźnika EBITDAR o +11,2 proc. (do poziomu 431 mln zł) w porównaniu do wyników pro forma z roku 2014. EBITDA operacyjna wyniosła 329 mln zł i przewyższyła prognozę, która kształtowała się w przedziale 310-320 mln zł.
W ostatnim roku wzrosła także rentowność działalności spółki (marża EBITDAR - o 0,9 pp., do 34,2 proc., a marża operacyjna EBTIDA osiągnęła poziom 26,1 proc., co oznacza wzrost o 1,3 pp. w porównaniu do wyników pro forma w roku 2014). Orbis zanotował też bardzo dobre wyniki operacyjne - wskaźnik RevPAR (przychód na jeden dostępny pokój) w całej grupie wzrósł o + 10,6 proc., do poziomu 150,8 zł. Tak wysoki wynik został osiągnięty dzięki wyższej średniej cenie za pokój (ARR) o +1,5 proc., jak również większej frekwencji (o 5,7 pp., na poziomie 69,7 proc.) we wszystkich krajach regionu.
2015 był dla spółki rokiem dynamicznego rozwoju skali działalności. Orbis koncentrował się na powiększeniu sieci hotelowej i optymalizacji zaangażowanego kapitału.
Pod względem ekspansji niewątpliwie najistotniejszym wydarzeniem tego okresu było przejęcie w styczniu hoteli AccorHotels w Europie Wschodniej oraz ich integracja z hotelami grupy. W wyniku tej transakcji portfel hoteli powiększył się o 38 działających obiektów, a działalność grupy objęła swoim zasięgiem sześć nowych państw: Bułgarię, Czechy, Macedonię, Rumunię, Słowację i Węgry.
Zgodnie z przyjętą strategią, w celu zwiększenia zakresu oferty i rozpoznawalności marek, ekspansja sieci hotelowej odbywała się zarówno poprzez zawieranie umów franczyzy, jak i umów o zarządzanie. W ubiegłym roku spółka podpisała piętnaście nowych umów, w wyniku których trzy hotele dołączyły do grupy. Niezależnie od ekspansji sieci na podstawie umów franczyzy i o zarządzanie Orbis kontynuuje własne przedsięwzięcia inwestycyjne, tj. Mercure Kraków Centrum i ibis Gdańsk.
Otwarcie tych hoteli jest planowane w drugiej połowie 2016 roku. Trzeci projekt, ibis Styles Szczecin, jest w fazie uzyskiwania pozwoleń administracyjnych. W rezultacie, w 2016 roku łącznie 10 hoteli (1100 pokoi) powiększy portfolio Grupy, a w ciągu 30 miesięcy nie mniej niż 31 hoteli dołączy do sieci.
W 2015 roku łączne wydatki inwestycyjne na środki trwałe (capex) wyniosły 122,4 mln zł, z czego nakłady inwestycyjne w wysokości 58,3 mln zł zostały przeznaczone na nowe projekty inwestycyjne. W związku z optymalizacją możliwości finansowych spółka zakończyła pomyślnie emisję obligacji korporacyjnych o wartości 300 mln zł, co umożliwiło częściową spłatę kredytu w wysokości 480 mln zł zaciągniętego na sfinansowanie nabycia hoteli AccorHotels w Europie Wschodniej i dywersyfikację długoterminowego zadłużenia grupy.
- Chcemy widzieć w teraźniejszości początek następnego etapu rozwoju i przekształcania naszej działalności - wciąż mamy ambitne cele do osiągnięcia. W 2016 roku będziemy nadal powiększać naszą sieć hoteli w regionie, przyspieszając optymalizację portfela aktywów, jak i możliwości finansowania. Skupimy się także na kluczowych obszarach działalności, aby stać się organizacją w stu procentach zorientowaną na klienta - powiedział Gilles Clavie
Opr. MD