2015 to rok znaczących zmian potwierdzających sukces strategii realizowanej przez Grupę Hotelową Orbis

- W 2015 roku, po przejęciu od AccorHotels hoteli w Europie Wschodniej, staliśmy się międzynarodową Grupą Hotelową zorientowaną na dalszy rozwój na nowych rynkach regionu. Jednocześnie Orbis potwierdził realizację strategicznego planu, opartego na optymalizacji bilansu spółki, dążeniu do doskonałości operacyjnej i stosowaniu zasad społecznej odpowiedzialności biznesu. Pragnę, by zrównoważony rozwój był fundamentem budowy najlepiej prosperującej i wartościowej grupy hotelowej w Europie Wschodniej - tak podsumował 2015 rok Gilles Clavie, prezes zarządu i dyrektor generalny Orbis SA.

- W 2015 roku, po przejęciu od AccorHotels hoteli w Europie Wschodniej, staliśmy się międzynarodową Grupą Hotelową zorientowaną na dalszy rozwój na nowych rynkach regionu. Jednocześnie Orbis potwierdził realizację strategicznego planu, opartego na optymalizacji bilansu spółki, dążeniu do doskonałości operacyjnej i stosowaniu zasad społecznej odpowiedzialności biznesu. Pragnę, by zrównoważony rozwój był fundamentem budowy najlepiej prosperującej i wartościowej grupy hotelowej w Europie Wschodniej - tak podsumował 2015 rok Gilles Clavie, prezes zarządu i dyrektor generalny Orbis SA.

Wyniki finansowe i operacyjne

Dobre wyniki finansowe Orbisu potwierdza wzrost sprzedaży netto o +8,3 proc. do poziomu 1 263 mln zł oraz wskaźnika EBITDAR o +11,2 proc. (do poziomu 431 mln zł) w porównaniu do wyników pro forma z roku 2014. EBITDA operacyjna wyniosła 329 mln zł i przewyższyła prognozę, która kształtowała się w przedziale 310-320 mln zł.

W ostatnim roku wzrosła także rentowność działalności spółki (marża EBITDAR - o 0,9 pp., do 34,2 proc., a marża operacyjna EBTIDA osiągnęła poziom 26,1 proc., co oznacza wzrost o 1,3 pp. w porównaniu do wyników pro forma w roku 2014). Orbis zanotował też bardzo dobre wyniki operacyjne - wskaźnik RevPAR (przychód na jeden dostępny pokój) w całej grupie wzrósł o + 10,6 proc., do poziomu 150,8 zł. Tak wysoki wynik został osiągnięty dzięki wyższej średniej cenie za pokój (ARR) o +1,5 proc., jak również większej frekwencji (o 5,7 pp., na poziomie 69,7 proc.) we wszystkich krajach regionu.

Reklama

Rozwój sieci hoteli i zarządzanie aktywami

2015 był dla spółki rokiem dynamicznego rozwoju skali działalności. Orbis koncentrował się na powiększeniu sieci hotelowej i optymalizacji zaangażowanego kapitału.

Pod względem ekspansji niewątpliwie najistotniejszym wydarzeniem tego okresu było przejęcie w styczniu hoteli AccorHotels w Europie Wschodniej oraz ich integracja z hotelami grupy. W wyniku tej transakcji portfel hoteli powiększył się o 38 działających obiektów, a działalność grupy objęła swoim zasięgiem sześć nowych państw: Bułgarię, Czechy, Macedonię, Rumunię, Słowację i Węgry.

Zgodnie z przyjętą strategią, w celu zwiększenia zakresu oferty i rozpoznawalności marek, ekspansja sieci hotelowej odbywała się zarówno poprzez zawieranie umów franczyzy, jak i umów o zarządzanie. W ubiegłym roku spółka podpisała piętnaście nowych umów, w wyniku których trzy hotele dołączyły do grupy. Niezależnie od ekspansji sieci na podstawie umów franczyzy i o zarządzanie Orbis kontynuuje własne przedsięwzięcia inwestycyjne, tj. Mercure Kraków Centrum i ibis Gdańsk.

Otwarcie tych hoteli jest planowane w drugiej połowie 2016 roku. Trzeci projekt, ibis Styles Szczecin, jest w fazie uzyskiwania pozwoleń administracyjnych. W rezultacie, w 2016 roku łącznie 10 hoteli (1100 pokoi) powiększy portfolio Grupy, a w ciągu 30 miesięcy nie mniej niż 31 hoteli dołączy do sieci.

W 2015 roku łączne wydatki inwestycyjne na środki trwałe (capex) wyniosły 122,4 mln zł, z czego nakłady inwestycyjne w wysokości 58,3 mln zł zostały przeznaczone na nowe projekty inwestycyjne. W związku z optymalizacją możliwości finansowych spółka zakończyła pomyślnie emisję obligacji korporacyjnych o wartości 300 mln zł, co umożliwiło częściową spłatę kredytu w wysokości 480 mln zł zaciągniętego na sfinansowanie nabycia hoteli AccorHotels w Europie Wschodniej i dywersyfikację długoterminowego zadłużenia grupy.

Dalszy rozwój

- Chcemy widzieć w teraźniejszości początek następnego etapu rozwoju i przekształcania naszej działalności - wciąż mamy ambitne cele do osiągnięcia. W 2016 roku będziemy nadal powiększać naszą sieć hoteli w regionie, przyspieszając optymalizację portfela aktywów, jak i możliwości finansowania. Skupimy się także na kluczowych obszarach działalności, aby stać się organizacją w stu procentach zorientowaną na klienta - powiedział Gilles Clavie

Opr. MD

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Orbis SA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »