7 mln Polaków musi uważać

Bank chce przez Internet potwierdzić twoje dane? A może prosi o podanie kolejnych liczb z karty kodów? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega: uważaj, to może być atak wirtualnych przestępców.

Prawie 7 mln osób do końca roku będzie korzystało w Polsce z internetowego dostępu do konta bankowego - wynika z danych Związku Banków Polskich. Nowe technologie, oprócz wygody niosą ze sobą również zagrożenia.

Jednym z nich jest phishing - przestępstwo polegające na kradzieży tożsamości, czyli wyłudzeniu danych osobowych takich jak numer karty kredytowej, hasło, dane dotyczące konta w celu dokonania nieuprawnionej transakcji.

Oszuści wysyłają do konsumentów e-maile sugerujące, że pochodzą one z banku lub innej organizacji godnej zaufania. Nakłaniają w nich do podania poufnych informacji, poprzez wskazaną stronę internetową, która jest odpowiednio przygotowana i do złudzenia przypomina witrynę banku, z którego usług korzysta konsument. Wykorzystywane jest oryginalne logo instytucji, zachowany jest styl korespondencji handlowej, mogą również pojawić się prawdziwe nazwiska osób należących do kierownictwa przedsiębiorstwa. Zabiegi te uwiarygodniają treść e-maila i strony www.

Reklama

W treści korespondencji konsumenci proszeni są o wypełnienie specjalnego formularza i potwierdzenie poufnych danych. Ich wprowadzenie na fałszywej witrynie naraża konsumentów na utratę pieniędzy zgromadzonych na rachunku bankowym.

UOKiK radzi, żeby w takiej sytuacji nie odpowiadać automatycznie na e-maile, w których zwrócono się o wprowadzenie danych osobowych. Instytucja finansowa nigdy nie poprosi nas o takie informacje za pośrednictwem poczty elektronicznej. Najlepiej w takiej sytuacji skontaktować się z bankiem. Ważne jest również regularne sprawdzanie konta bankowego, aby upewnić się czy wszystkie transakcje rzeczywiście przeprowadziliśmy.

Groźne e-maile mogą odwoływać się do kryzysu finansowego i informować o problemach z rachunkiem rozliczeniowym czy innymi płatnościami. Jeżeli coś wzbudzi naszą wątpliwość powinniśmy natychmiast powiadomić bank. Jeżeli staliśmy się ofiarą oszustwa konieczne jest zawiadomienie organów ścigania. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przestrzega przed pochopnym przesyłaniem swoich danych osobowych.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: urząd ochrony konkurencji i konsumentów | bank | karty | uważaj | konta | e-mail
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »