ADMIRAL BOATS podsumowuje rok 2014

ADMIRAL BOATS S.A., jedyna spółka reprezentująca polski przemysł jachtowy i stoczniowy na warszawskiej giełdzie, w IV kwartale 2014 r. wypracowała zysk netto w wysokości 32 tys. zł wobec straty na poziomie 479 tys. zł w IV kwartale 2013 r. To m.in. efekt ograniczenia kosztów o ponad 40% r/r. Cały 2014 rok Spółka zakończyła z zyskiem netto w wysokości niemal 0,7 mln zł. ...

ADMIRAL BOATS S.A., jedyna spółka reprezentująca polski przemysł jachtowy i stoczniowy na warszawskiej giełdzie, w IV kwartale 2014 r. wypracowała zysk netto w wysokości 32 tys. zł wobec straty na poziomie 479 tys. zł w IV kwartale 2013 r. To m.in. efekt ograniczenia kosztów o ponad 40% r/r. Cały 2014 rok Spółka zakończyła z zyskiem netto w wysokości niemal 0,7 mln zł. ...

W ciągu trzech ostatnich miesięcy 2014 r. ADMIRAL BOATS sprzedał 123 łodzie, a w całym mijającym roku łącznie 773 sztuki.

- 2014 rok był okresem ważnych zmian w działalności ADMIRAL BOATS. Konsekwentnie rozwijaliśmy produkcję wyrobów ze stali i laminatu technicznego, zdobyliśmy także pierwsze kontrakty na remonty dużych jednostek rzecznych, tj. lodołamaczy.

Są to rentowne zlecenia, które pozwalają nam prowadzić zyskowną działalność w okresach martwych dla producentów łodzi. Z kolei wyniki obciążyły koszty modernizacji Zakładu Produkcyjnego w Tczewie, a na wielkość sprzedaży wpłynęło duże zatowarowanie naszych kontrahentów na łodzie motorowe jeszcze w 2013 r. - mówi Andrzej Bartoszewicz, Prezes Zarządu ADMIRAL BOATS.

Reklama

Inwestycje w modernizację Zakładu w Tczewie, zwiększanie zatrudnienia oraz utrzymania obiektów znacząco wpłynęły na ponoszone przez spółkę koszty, m.in. koszty ogólnego zarządu (wzrost r/r o 14,5% do poziomu 6,4 mln zł) i pozostałe koszty operacyjne (wzrost r/r o 210,3% do poziomu 9,6 mln zł). O 41,3%, w stosunku do wartości z końca 2013 r., wzrosła również amortyzacja.

W 2014 roku spółka utrzymała marże zbliżone poziomem do 2013 r. O 10,0 p.p. wzrosła marża brutto na sprzedaży (wynosząca na koniec 2014 r. 36,3%). Marża EBITDA osiągnęła poziom 10,4% (spadek o 0,9 p.p. r/r).

W 2015 r. w obszarze produkcji łodzi celem jest wzmacnianie pozycji na rynkach Europy Zachodniej i Północnej oraz rozpoczęcie kooperacji z partnerami handlowymi na rynkach duńskim i fińskim. Obecnie eksport stanowi ponad 92% przychodów spółki za 2014 r. Jednocześnie rozwijana będzie produkcja elementów konstrukcyjnych ze stali oraz wyrobów z laminatu technicznego. ADMIRAL BOATS zamierza również aktywnie starać się o zlecenia z branży budowlanej, i w tym celu spółka pozyskała w ubiegłym roku szereg certyfikatów w zakresie produkcji ze stali od organizacji certyfikująych TŰV SŰD i DNV.

Atutem ADMIRAL BOATS jest bezpośredni dostęp do transportu drogą wodną, umożliwiający dostarczenie odbiorcom dużych elementów konstrukcyjnych.

- Dzięki nowym kompetencjom z obszaru produkcji konstrukcji stalowych możemy stać się atrakcyjnym podwykonawcą przy dużych projektach infrastrukturalnych i stoczniowych, gdzie naszą przewagą jest możliwość transportu elementów konstrukcyjnych czy sekcji okrętowych drogą wodną - mówi Bartoszewicz. - Oczywiście nadal podstawową działalnością ADMIRAL BOATS pozostanie produkcja łodzi motorowych. Jesteśmy dobrze przygotowani do nadchodzącego sezonu sprzedaży, który rozpocznie się na przełomie marca i kwietnia. Potwierdza to wysoka ocena naszych modeli wystawianych podczas targów Boot Dusseldorf przez zagranicznych specjalistów z branży i zainteresowanie ze strony odwiedzających targi klientów, m.in. naszym nowym modelem łodzi OceanMaster 680 Cabin - podsumowuje Bartoszewicz.

ADMIRAL BOATS S.A., spółka produkująca i dystrybuująca łodzie motorowe, jest jedynym reprezentantem polskiego przemysłu jachtowego i stoczniowego notowanym na rynku kapitałowym. Od lipca 2011 r. akcje spółki są notowane na rynku NewConnect a obligacje na rynku Catalyst. 7 sierpnia 2014 r. Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła prospekt emisyjny spółki w związku z planami przeniesienia notowań akcji na rynek podstawowy Giełdy Papierów Wartościowych.

Strategicznym akcjonariuszem posiadającym największy pakiet akcji jest Pan Wiesław Kleba, który bezpośrednio posiada akcje stanowiące 32,13% w kapitale zakładowym, a pośrednio, działając w porozumieniu (domniemanie ustawowe) z akcjonariuszami powiązanymi osobowo tj. Panią Haliną Kleba i Panią Pauliną Kleba posiada 24.358.985 głosów stanowiących 34,61% kapitału zakładowego, uprawniających do takiego samego udziału w głosach na walnym zgromadzeniu.

Od momentu zawiązania spółki w 2010 r. ADMIRAL BOATS stale rozwija swoją działalność. W 2010 r. spółka miała w ofercie 12 modeli łodzi. W 2011 r. oferta została poszerzona do 25 modeli łodzi, w 2012 r. spółka oferowała już 40 modeli. Aktualnie w jej ofercie znajduje się ponad 60 modeli łodzi.

Polska posiada bogatą tradycję w produkcji jachtów i małych łodzi, a polscy konstruktorzy cieszą się od wielu lat międzynarodowym uznaniem. Szacuje się, że potencjał polskich stoczni, to produkcja 22.000 jednostek pływających rocznie. Pod względem produkcji łodzi motorowych do 9 metrów długości polskie stocznie są na drugim miejscu za Stanami Zjednoczonymi.

Strategia rozwoju ADMIRAL BOATS przewiduje wejście na nowe rynki zbytu. W latach 2009 - 2010 spółka nawiązała współpracę z największymi importerami łodzi z Holandii, a także z dealerami z Norwegii, co pozwoliło na zwiększenie sprzedaży.

ADMIRAL BOATS eksportuje na rynki Europy Zachodniej i Północnej ponad 92% produkcji, m.in. do Holandii (rynek strategiczny), Norwegii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Polski. Ponadto od 2013 r. spółka realizuję również sprzedaż na nowych rynkach zbytu, tj. w Szwajcarii, Słowenii, Austrii, Francji i na Cyprze.

Aktualnie w ofercie znajdują się:

- łodzie motorowe z serii Sport - "Ocean Master Line", od 4,7 m długości do ponad 7 m długości, które mogą być wyposażone w silnik lub silniki o łącznej mocy 300 KM,

tradycyjne łodzie typu sloep - "Admiral Line -: sloep", które są bardzo popularne na rynku holenderskim. Modele łodzi typu "sloep" obejmują jednostki od długości 3,6 m aż po jednostki dochodzące do 10 m,

- łodzie z typu Fish - "Fish Line" ukierunkowane w szczególności dla miłośników wędkarstwa,

- łodzie z serii "Classic Line",

- łodzie pontonowe typu RIB (ang. Rigid Inflatable Boat - hybryda łodzi z pontonem, tj. pneumatyczna łódź ze sztywnym dnem).

ADMIRAL BOATS prowadzi działalność w zakładzie w Bojanie (woj. pomorskie) oraz w halach produkcyjnych w pobliskiej miejscowości Kamień. W czerwcu 2013 r. Spółka nabyła majątek Stoczni Tczew (w jego w skład wchodzą nieruchomości, majątek ruchomy, maszyny i urządzenia oraz wyposażenie). W efekcie, w drugiej połowie 2013 r. część produkcji została przeniesiona do nowego zakładu produkcyjnego. Docelowo inwestycja ta pozwoli na zminimalizowanie sezonowości produkcji poprzez zdywersyfikowanie portfela zamówień poprzez świadczeniu usług remontowych dla przemysłu stoczniowego oraz wykonywanie zleceń konstrukcji stalowych, a w przyszłości konstrukcji aluminiowych.

Ponadto w celu minimalizacji sezonowości w stosunku do przychodów ze sprzedaży spółka od sierpnia 2012 r. rozpoczęła produkcję komponentów z laminatu dla transportu autobusowego. Uruchomiono także dział produkcję przyczep podłodziowych, który wykonuje przyczepy zarówno dla produkowanych przez spółkę łodzi, jak i stanowi odrębny produkt dystrybuowany przez dealerów. W celu zwiększenia mocy produkcyjnej spółka planuje również uruchomienie dodatkowych wydziałów produkcyjnych.

opr MZB

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: polski przemysł
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »