AGD: Amica szykuje co najmniej 5-proc. podwyżkę cen
Największy polski producent AGD Grupa Amica odczuwa silną presją kosztową, która wraz z efektem wysokiej bazy porównawczej negatywnie wpłynęła na dynamiki rezultatów finansowych prezentowane w ujęciu rocznym. Gigant szykuje się do znacznych podwyżek cen.
Grupa Polsat Plus i Fundacja Polsat razem dla dzieci z Ukrainy
Największy polski producent AGD odczuwa silną presją kosztową, która wraz z efektem wysokiej bazy porównawczej negatywnie wpłynęła na dynamiki rezultatów finansowych prezentowane w ujęciu rocznym.
Wybrane skonsolidowane dane finansowe za I kw 2022 r.
Grupa Amica w pierwszym kwartale 2022 roku zwiększyła przychody o blisko 6 proc. rok do roku, do 844 mln zł. Jednocześnie jednak, podobnie jak cała branża, największy polski producent AGD istotnie odczuł skokowy wzrost bazy kosztowej, co w naturalny sposób mocno zmniejszyło osiągnięte w minionym kwartale wyniki finansowe.
- W pierwszym kwartale 2022 roku ceny surowców, komponentów czy frachtu były bardzo wysokie, na nasze koszty wpływają też wyższe wynagrodzenia pracowników. Tymczasem przed rokiem, w pierwszym kwartale 2021 roku, bazowaliśmy jeszcze w dużej części na umowach z dostawcami, które były wynegocjowane w roku 2020, dzięki czemu nie odczuwaliśmy jeszcze znacząco presji kosztowej - mówi Michał Rakowski, członek Zarządu Grupy Amica ds. finansowych i zasobów ludzkich.
Podwyzki cen próbują dogonić wzrost bazy kosztowej, ale ze względu na uwarunkowania rynkowe następuje opóźnienie w efektywności zmian cenników względem ponoszonych kosztów. To sprawia, że producenci AGD w naturalny sposób osiągają w takim okresie niższe marże.
Pod tym względem rok 2022 będzie na pewno bardzo wymagający, tym bardziej że trudno oszacować finalne skutki wojny na terytorium Ukrainy - dodaje CFO Grupy Amica. Na koniec marca 2022 roku wskaźnik długu netto do EBITDA pozostał na bezpiecznym poziomie, a Grupa Amica wykazała blisko 63 mln zł środków pieniężnych (poziom nieco wyższy rok do roku i kwartał do kwartału).
- W minionym kwartale, pomimo nieporównywalnych zysków, zaksięgowaliśmy porównywalne rok do roku przepływy pieniężne z działalności operacyjnej, które w głównej mierze były wypadkową znacznej redukcji należności i zobowiązań. Z kolei patrząc na całkowity cash flow, to o ile przed rokiem był na poziomie minus 38 mln zł, o tyle w pierwszym kwartale br. było to 2,5 mln zł na plusie - wskazuje Michał Rakowski.
Jednocześnie Grupa Amica kontynuuje swoją działalność społeczną, która od wybuchu wojny za wschodnią granicą w dużym stopniu koncentruje się na pomocy uchodźcom, w tym rodzinom swoich ukraińskich. Do tej pory firma zorganizowała zakwaterowanie dla blisko 50 osób, a także systemowe wsparcie, które umożliwi im szybką adaptację do nowego otoczenia.
Jednocześnie Grupa realizuje na dużą skalę darowizny sprzętu AGD, który trafił już m.in. do tymczasowego punktu na Międzynarodowych Targach Poznańskich, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej we Wronkach i Fundacji Barka. Ponadto, we współpracy z Fundacją Polskiego Funduszu Rozwoju producent wyposażył w zestawy AGD 70 mieszkań w Mińsku Mazowieckim, w sumie przekazując 280 sprzętów.
Blisko 200 kolejnych sprzętów trafiło do m. st. Warszawy, które organizuje miejsca pobytu dla uchodźców. W tym samym czasie, dzięki zaangażowaniu swoich pracowników, Grupa Amica wysłała do magazynu pod Lwowem środki opatrunkowe i produkty pierwszej potrzeby dla kobiet i dzieci.
- rynek AGD notuje popandemiczne spowolnienie dynamiki wzrostu do 5-10 proc.;
- spółka nie ma przeterminowanych należności, przygląda się należnościom z Ukrainy (16 mln PLN). Klienci z Ukrainy wracają, ponad 1 mln EUR zamówień;Q&A:
- czy spółka spodziewa się nasilenia presji konkurencyjnej w Europie w związku z zamknięciem rynku wschodniego
Wielu z tych konkurentów posiadało też zakłady w Rosji. Może wpłynąć na ceny, ale na razie trzeba
obserwować popyt na sprzęt AGD. Wiadomo było, że po pandemii ten popyt będzie spadał i ta presja będzie się nasilała;
- jak wygląda rotacja towarów u dystrybutorów - spółka widzi spowolnienie, ale w zależności od rynku jest różnie;
- presja surowcowa, czy szczyt kosztów już w 1Q’22 - różne sygnały, ciężko powiedzieć jak będą kształtować się
ceny/dostępność komponentów.
W kwietniu wchodzą najdroższe ceny i w 2Q’22 będą dotykać spółkę; - presja płacowa - rozmowy są trudne, oczekiwania płacowe wysokie. Nowe wynagrodzenia od lipca’22, może jednocyfrowy wzrost, spółka szuka optymalizacji;
- transport drogowy w Europie - Rynek kazachski był dużym wyzwaniem i tam rentowność się pogorszyła;
- ceny frachtu morskiego - Czy szczyt w 1Q’22 - te ceny również wpłynęły na wyniki, co widać na marży osiąganej
na towarach, w ujęciu r/r to wzrost o ok. 30 mln PLN r/r;
- rynek wschodniej Europy -30 proc., spadek większy niż w podczas pandemii
Konkurencja nie śpi, szczególnie teraz Turcy są aktywni. Rynek wschodni dotknięty wojną. Po drugie, rynek odpowiedział na wzrost cen;
- nacjonalizacja majątku firm, które opuściły Rosję - Prace nad nacjonalizacją rozpoczęły się na początku marca.
Spółka nie produkuje w Rosji, spółka handlowa sprzedawała magazyn. Na koniec roku 70 mln PLN, na koniec marca
30 mln PLN i do maja -30 proc..
Na koniec 2021 roku 140 mln PLN należności z tego rynku (od spółki rosyjskiej), na marzec 85 mln PLN, a na dzisiaj -40 proc. do ok. 45 mln PLN. Spółka rosyjska na koniec marca miała 125 mln PLN należności od klientów, ale systematycznie spłacane, nie było przeterminowanych. Ekspozycja na rynek systematycznie spada. Nie było żadnych odpisów.
Od początku marca Amica nie produkuje na rynek rosyjski, co jest trudne dla spółki (niska utylizacja zdolności);
- transport dalekomorski ? na dzień dzisiejszy nie ma problemów. Spółka korzysta z 10 portów, zamknięcie Szanghaju
jest bolesne ale spółka tego nie odczuwa;
- spadek w segmencie grzejnym - Czy należy się spodziewać pogłębienia spadku tej dynamiki - na sprzęt grzejny
będzie wpływała niższa utylizacja zdolności fabryki. W 1Q’22 mniejsza sprzedaż na Ukrainie, rynek rosyjski
nieprzewidywalny.
- polityka kontraktowania komponentów, stali - spółka zabezpiecza ceny na kwartał, spowolnienie powinno obniżać
ceny;
- jaki plan na redukcję kosztów pracy - ok. 300 pracowników we Wronkach zw. z agencjami pracy.
Współpraca z Agencjami daje większą elastyczność;
- optymalizacja kosztów - spółka będzie szukać oszczędności w różnych obszarach, także marketingu
- plan CAPEX w 2022 - 85-90 mln PLN czyli podobnie do 2021 roku, ale zarząd przygląda się wydatkom;
Krystian Brymora Analityk BDM
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami