Agros przekaże marki Polmosom

W piątek Polmosy podpiszą porozumienie z giełdowym Agrosem. Zgodnie z jego projektem stołeczny holding odda producentom zagraniczne rejestracje około 20 marek alkoholi. W zamian za to francuski Pernod Ricard, główny akcjonariusz Agrosu, za około 400 mln zł będzie mógł kupić od MSP 80 proc. akcji Polmosu Poznań.

W piątek Polmosy podpiszą porozumienie z giełdowym Agrosem. Zgodnie z jego projektem stołeczny holding odda producentom zagraniczne rejestracje około 20 marek alkoholi. W zamian za to francuski Pernod Ricard, główny akcjonariusz Agrosu, za około 400 mln zł będzie mógł kupić od MSP 80 proc. akcji Polmosu Poznań.

W najbliższy piątek Polmosy - kończąc dziesięcioletnią batalię - mają podpisać ugodę z Agrosem. Zgodnie z projektem umowy, stołeczny holding przekaże krajowym producentom prawa do zagranicznych rejestracji około 20 marek, wśród których prym wiodą Żubrówka, Krakus i Extra-Żytnia.

Okres przejściowy będzie obowiązywał natomiast w przypadku oddania przez Agros polskim spółkom światowych praw do znaków Polmos i Husarz. Zgodnie z porozumieniem Polmosy mają też zrezygnować z używania w jakimkolwiek kontekście nazwy "wyborowa". W zamian za oddanie marek francuski koncern Pernod Ricard, inwestor strategiczny giełdowego Agrosu, nie napotka już przeszkód w nabyciu akcji Polmosu Poznań - krajowego właściciela marki Wyborowa. Yves Flaissier, prezes Agrosu i przedstawiciel francuskiego koncernu w Polsce, zapewnia, że Pernod Ricard przejmie 80 proc. akcji poznańskiego producenta. Do 20 maja Francuzi posiadają wyłączność na negocjacje. Nieoficjalnie mówi się, że marki, które producentom odda Agros, nie będą traktowane jako rozliczenie za przejęcie przez Francuzów walorów poznańskiej spółki. Pernod Ricard ma zapłacić za nie około 100 mln USD (396 mln zł).

Reklama



Lepszy rydz niż...



Wstępne spotkanie przedstawicieli wszystkich stron odbyło się w resorcie skarbu 11 maja. Większość spirytusowych firm już wówczas była gotowa do podpisania porozumienia. Szefowie Polmosów nie mogą jednak oficjalnie wypowiadać się na ten temat.

- Nie mogę komentować szczegółów porozumienia. Do jego projektu zostały zgłoszone pewne poprawki - mówi Jan Małachowski, prezes Polmosu Białystok.

Henryk Wnorowski, wiceprezes tej spółki, dodaje, że zastrzeżenia dotyczą jedynie drobnych spraw.

- Dużo większe znaczenie mają załączniki do porozumienia. W naszym przypadku jest ich około 400, bo Pernod Ricard zgłosił w około 150 krajach rejestrację należącej do nas w Polsce marki Żubrówka. Teraz trzeba będzie przerejestrować marki na producentów, co może potrwać kilka lat - dodaje Henryk Wnorowski.

Podobnego zdania jest Józef Kapela, szef Polmosu z Bielska-Białej.

- Przypuszczam, że nie dość, iż ten proces będzie czasochłonny, to narazi jeszcze polskie firmy na spore wydatki. Lepsze jest jednak takie porozumienie niż żadne - mówi szef firmy z Bielska-Białej.



...a kokosów nie widać



Nie jest jednak wcale pewne, że oddanie przez stołeczny holding marek Polmosom spowoduje, że po ich akcje ustawi się długa kolejka strategicznych partnerów, a resort skarbu zagwarantuje sobie spore wpływy z prywatyzacji. Już pojawiają się pierwsze wątpliwości. Na Polmos Białystok chętnych na razie nie widać - mimo że jest on krajowym właścicielem najlepiej sprzedającej się za granicą Żubrówki. Początkowo zainteresowanie fabryką deklarował Pernod Ricard. Yves Flaissier zapewnia jednak, że decyzja już zapadła i Francuzi nie będą starać się jego przejęcie.

Przez lata Polmosy zapewniały też, że wielkie znaczenie ma odebranie Agrosowi praw do znaków Krakus i Extra-Żytnia. Tymczasem na Polmos Wrocław (należy do niego krajowy znak znak Krakus) nie było chętnych i MSP przedłużyło okres składania ofert. Krajowym właścicielem marki Extra-Żytnia jest natomiast - obok Polmosu Józefów - spółka z Bielska-Białej, na której przejęcie ostateczne oferty złożyły Grupa Jabłonna i Warszawska Grupa Budowlana Atlas. I raczej nie należy spodziewać się, że potencjalni inwestorzy obiecali wysoką premię w zamian za perspektywę korzystania - za kilka lat - z zagranicznej rejestracji marki Extra-Żytnia.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: Polmos | Holding | MSP | przejęcie | Marek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »