Amica jest niedowartościowana

Zainteresowanie inwestorów Amiką w ostatnim czasie rośnie, a kurs zbliża się do maksimum z ostatnich 12 miesięcy, które w styczniu br. wyniosło 34,50 zł. W samych superlatywach o producencie sprzętu AGD z Wronek wyrażają się analitycy, którzy coraz częściej zalecają kupno jego walorów.

Zainteresowanie inwestorów Amiką w ostatnim czasie rośnie, a kurs zbliża się do maksimum z ostatnich 12 miesięcy, które w styczniu br. wyniosło 34,50 zł. W samych superlatywach o producencie sprzętu AGD z Wronek wyrażają się analitycy, którzy coraz częściej zalecają kupno jego walorów.

Kolejną tego typu rekomendację odtajniono wczoraj. CDM Pekao podwyższył zalecenie dla papierów Amiki z ponad rynek do kupuj. Bogna Sikorska, która sporządziła raport, uważa, że miniony rok pokazał, że Amica potrafi sobie świetnie radzić na coraz trudniejszym rynku AGD w Polce. W efekcie w 2001 r. zdobyła w kraju pozycję niekwestionowanego lidera. Obecnie udział w rynku kuchni wynosi ponad 40%. W przypadku lodówek jest to prawie 20%, a pralek ponad 12%. Zdaniem analityków, tej pozycji nie powinno zagrozić wejście Whirlpoola do Polaru.

Reklama

Ubiegły rok Amica z pewnością może zaliczyć do udanych. Sprzedaż firmy wyniosła 856 mln zł i była prawie o 2% wyższa niż rok wcześniej. Spółce udało się o 5% obniżyć koszty ogólnego zarządu. Zysk operacyjny wyniósł 38,6 mln zł, wobec 11,1 mln zł w 2000 r. Wynik netto ukształtował się na poziomie 5,3 mln zł i był o 1,2 mln zł niższy niż rok wcześniej. Negatywnym zjawiskiem był natomiast bardzo duży wzrost (o 63%) kosztów finansowych - do 57,5 mln zł. Stąd też decyzja zarządu Amiki o sprzedaży w tym roku przynajmniej części pakietu własnych akcji - spółka chce zaoferować inwestorom około 1 mln walorów. Pozostałe 2 mln papierów powinny trafić do partnera strategicznego z Dalekiego Wschodu, którym najprawdopodobniej będzie koreański LG. Na ten rok zarząd spółki z Wronek prognozuje 955 mln zł przychodów ze sprzedaży i 14,9 mln zł zysku netto.

Głównym rynkiem zbytu wyrobów spółki jest Polska. Z roku na rok rośnie jednak udział eksportu w łącznych przychodach, który obecnie wynosi około 40% (w ub.r. było to ponad 31%). Jest to spowodowane kurczeniem się krajowego popytu. Dotychczas marże realizowane w kraju były znacznie wyższe od eksportowych. Opłacalność sprzedaży za granicę ograniczał także silny złoty. Z powodu dużej konkurencji w Polsce marże wyrównały się, a czasami nawet więcej można uzyskać z eksportu. W 2001 r. głównym rynkiem zbytu pozostały Niemcy (47%), a na drugim miejscu jest Rosja z ponad 18-proc. udziałem. W tym roku te proporcje mogą ulec diametralnym zmianom, w grudniu 2001 r. bowiem Amica kupiła pion produkujący lodówki duńskiej firmy Gram i zamierza mocno wejść na rynek skandynawski.

Według analityków, papiery Amiki są niedowartościowane. CDM Pekao oszacował wartość jednego waloru metodą zdyskontowanych przepływów pieniężnych na 54 zł, czyli o 3/4 wyżej od aktualnej wyceny rynkowej. Zdaniem B. Sikorskiej, notowanie papierów z takim dyskontem do wyceny fundamentalnej nie wynika z problemów operacyjnych firmy z Wronek, ale z niejasnej struktury właścicielskiej i stosunków handlowych z Magotrą, przez którą realizowana jest większość eksportu. "Uważamy, że sukcesywne porządkowanie tych niuansów wpłynie na znaczne obniżenie dyskonta" - podsumowuje raport.

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: sprzęt AGD | firmy | pekao | Amica
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »