Analitycy Noble Securities o AB SA
DM Noble Securities w raporcie z 8 marca obniżył rekomendację dla AB SA do "akumuluj" z "kupuj", podnosząc jednocześnie cenę docelową o 6 proc., do 29,05 zł.
Pomimo aprecjacji kursu akcji w ostatnich miesiącach AB w dalszym ciągu posiada znaczny
potencjał wzrostu. Spółka po raz kolejny zaprezentowała bardzo dobre wyniki finansowe, które
skłoniły nas do rewizji w górę prognoz przychodów i zysków. Szczególnie pozytywnie wyróżnia
się dynamiczny wzrost sprzedaży w Polsce. Uwzględniając wyższą premię za ryzyko związaną z
obecnie wymagającym otoczeniem rynkowym decydujemy się na podniesienie ceny docelowej o
6% oraz wydanie rekomendacji akumuluj.
Grupa AB zanotowała w 4 kwartale 2010 roku 22,1%-owy wzrost przychodów ze sprzedaży rok do roku.Przyrost dotyczył głównie dystrybucji w Polsce. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami zainicjowana w III kwartale 2010 roku odbudowa popytu na sprzęt IT była kontynuowana w tym okresie. O wzroście całego rynku świadczą również wyniki ABC DATA, która zanotowała 29%-ową dynamikę wzrostu sprzedaży (dane skonsolidowane). Istotne dla potencjału sprzedażowego AB były urozmaicenie oferty produktowej, osiągane synergie przychodowe (dodatkowe przychody, uzyskiwane odpowiednio w Polsce i Czechach przez Grupę dzięki fuzji z ATC) oraz rozwój rynku Enterprise. Nieznacznemu obniżeniu uległa marża netto w ATC z 2,2% do 2,1%. Po wyłączeniu wpływu zdarzeń jednorazowych na wyniki 2009 roku możemy mówić o stabilizacji jej poziomu.
Oczyszczając kwartalne wyniki jednostkowe AB o dywidendę od ATC oraz o rozwiązanie rezerwy na sprawę z Raiffeisenem, nastąpił wzrost marży netto z 1,25% do 1,33%, co cieszy szczególnie w obliczu 32,1%-owego wzrostu przychodów r/r.
W dłuższym horyzoncie pokazuje, że jest to kolejny kwartał wzrostu marży netto (w IV kwartale 2008 roku marża netto wyniosła 0,64%). Przypominamy, że Grupa AB osiąga nieco niższą od
konkurencyjnych dystrybutorów IT (ABC Data, Action) marżę brutto na sprzedaży, co wynika między
innymi ze struktury sprzedaży (głównie hurt do resellerów, inna struktura mixu produktowego).
Niższy poziom marży rekompensowany jest dzięki konsekwentnej polityce kosztowej. Spółka notuje
bardzo niski poziom wskaźnika SG&A (stosunek kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu do przychodów ze sprzedaży).
AB zaksięgowała ok. 9,1 mln zł jednorazowych przychodów związanych z korzystnym rozstrzygnięciem sprawy sądowej z Raiffesenem (7,5 mln odwróconej rezerwy + 1,6 mln odsetek ustawowych).
Uwagę zwraca wysokie saldo pozostałych kosztów operacyjnych w minionym półroczu (dwukrotny wzrost) w łącznej kwocie 17 mln zł. 5,2 mln zł stanowiły przewidywane inne koszty, które będą podlegać refakturowaniu (wsparcie sprzedażowe sklepów przez producentów sprzętu IT, w którym pośredniczy AB). Ze względów księgowych nie można ich było bezpośrednio przypisać w koszty sprzedaży okresu. Wyższe koszty obciążenia sieci oraz marketów dają się wytłumaczyć wzrostem wielkości sprzedaży.
ATC podpisała w ostatnich miesiącach umowy dystrybucyjne na sprzedaż produktów między innymi z takimi producentami jak Apple, Dell i Xerox. Według naszej wiedzy umowa z Apple ma charakter
pilotażowy w Europie. Amerykanie co do zasady prowadzą sprzedaż detaliczną za pośrednictwem
wyłącznych pośredników. Czeska Spółka Grupy AB na przestrzeni ostatnich lat sukcesywnie umacniała swoją pozycję na rodzimym rynku. Najbliższa konkurencja ATC, tj. eD' System i Tech Data, wg opublikowanych wyników sprzedaży za 2010 rok, nie skorzystała na ożywieniu gospodarczym. Rynkowy lider eD` System zanotował lekki spadek sprzedaży, zaś przychody Tech Daty w Czechach i na Słowacji wyraźnie spadły. Spółka eD` System w 2009 roku połączyła się z 3 innymi podmiotami przez co jej wyniki sprzedażowe nie są do końca porównywalne z konkurentami.