Asset Management chcą nowych norm

Usługi świadczone przez Asset Management skierowane są do klientów, którzy dysponują kwotą wynoszącą co najmniej100 tys zł, jest to graniczna ilość pieniędzy pozwalająca na zarządzanie nimi przez specjalistów. W przypadku utworzenia osobnego portfela z indywidualną strategią, kwota ta nierzadko sięga miliona złotych.

Usługi świadczone przez Asset Management skierowane są do klientów, którzy dysponują kwotą wynoszącą co najmniej100 tys zł, jest to graniczna ilość pieniędzy pozwalająca na zarządzanie nimi przez specjalistów. W przypadku utworzenia osobnego portfela z indywidualną strategią, kwota ta nierzadko sięga miliona złotych.

Firmy zarządzające papierami wartościowymi na zlecenie w odróżnieniu od funduszy inwestycyjnych gwarantują ścisły kontakt między klientem a zarządzającym. Oddając aktywa w zarządzanie klient wybiera ryzyko inwestycyjne jakie akceptuje a zarządzający dopasowuje je do strategii jednego z portfeli jakie ma w ofercie. W firmach typu Asset Management zarządzający nie ogranicza się tylko do inwestowania, ale utrzymuje on kontakt z klientem i doradza rozpoczęcie lub zakończenie inwestycji. Dodatkowo więc, do wiedzy stricte finansowo-inwestycyjnej powinien on posiadać umiejętności, jakie powinien posiadać psycholog .

Reklama

- Dobre wyniki inwestycyjne osiągane przez firmy zarządzające aktywami to efekt kilku splatających się czynników. Rozpoznanie rynku, udana decyzja inwestycyjna oraz dyscyplina i konsekwencja. Właśnie od tych ostatnich bardzo często zależy osiągnięcie dobrej stopy zwrotu. Ważne jest aby omawiając z klientem inwestycje określić zysk i uprzedzić o możliwych spadkach. Należy też ustawić wartości brzegowe po osiągnięciu, których powinno się zamykać pozycje.

Dość często przy spadkach, co do których jest bardzo prawdopodobne, że są przejściowe klasa doradcy objawia się w przekonaniu klienta wiarygodnymi argumentami, które odwiodą go od sprzedaży. Doradcy inwestycyjni powinni także poznać sytuacje finansową klienta i skierować jego pieniądze do odpowiedniego portfela.

Żaden z nas nie zainwestuje jedynej większej sumy średnio uposażonej osoby w portfel podwyższonego ryzyka z kredytem - uważa Alfred Adamiec, doradca inwestycyjny PBK Asset Management.

Standardy to przyszłość

Dzięki standardom AIMR i GIPS klient ma szanse na porównanie stóp zwrotu z portfeli o różnych strategiach danej firmy zarządzającej za wybrany okres w porównaniu z innymi instrumentami finansowymi o podobnym ryzyku.

Do tej pory zaudytowane wyniki działalności inwestycyjnej przedstawiły dwie firmy,PZA BIG BG oraz Credit Suisse AM. Audytorem były odpowiednio Deloitte&touche oraz PricewaterhouseCoopers.

Standardy AIMR-PPS zostały opracowane przez amerykańskie stowarzyszenie na rzecz badań i zarządzania inwestycjami, zaś standardy GIPS powstały na bazie standardów AIMR różniąc się od nich metodologią, która z założenia ma ułatwić ich wprowadzenie w krajach gdzie nie obowiązują żadne schematy prezentacji wyników.

- Mimo, że prezentacja wyników według tych standardów nie jest obowiązkowa w żadnym kraju na świecie, to nie wątpię, że wkrótce prawie wszystkie firmy będą tak przedstawiać efekty swojej działalności. Ponieważ audyt wyników należy robić od co najmniej 5 lat, lub początku działalności, główne problemy przy audycie związane są z ewidencją prowadzonych transakcji. Według wymienianych standardów firma musi zaszeregować każdy portfel do danej strategii, i każdy portfel pracuje na ogólny wynik jaki jest prezentowany. Prowadzenie działalności według tych schematów pozwala na poprawę dyscypliny organizacyjnej oraz usprawnia kontrolę wewnętrzną a dla firmy mają one niebagatelne znaczenie marketingowe.

- twierdzi Mark Leszczyński, Audit Senior, Deloitte&Touche.

Dla potencjalnego klienta możliwość obserwacji dokonań firmy w okresie kilku lat to wskazówka jak mogą zachowywać się jego pieniądze w porównaniu do alternatywnej inwestycji. Audyt zaś zapobiega możliwości manipulacji wynikami i gwarantuje ich rzetelność. Prezentacja wyników według standardów nie jest obowiązkowe i nie wydaje się, żeby w przyszłości uległo to zmianie. Natomiast w przeciągu kilku lat można spodziewać się, że wszystkie poważniejsze firmy zarządzające wprowadzą takie procedury, bowiem bez nich przestaną się liczyć w walce o pieniądze klientów.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: firmy | portfel | standardy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »