Reklama

Bogdanka zadowolona z wyników mimo trudnej sytuacji

Grupa Kapitałowa Lubelskiego Węgla Bogdanka, której jednostką dominującą jest Lubelski Węgiel Bogdanka S.A. wypracowała w I kwartale 2014 roku dobre wyniki finansowe, pomimo trudnej sytuacji rynkowej.

Przychody ze sprzedaży sięgnęły 481,5 mln zł (wzrost o 11,8 proc.), EBITDA wyniosła 174,1 mln zł (wzrost o 0,9 proc.) a wynik EBIT wyniósł blisko 86 mln zł (spadek o 4,2 proc.). Zysk netto sięgnął natomiast 62,6 mln zł (spadek o 10,7 proc.). Pomimo wpływu spadku cen węgla na rentowność, wskaźniki rentowności spółki pozostają na ponadprzeciętnym dla branży poziomie, czego przykładem jest marża EBITDA sięgająca po I kwartale 36,2 proc.

Reklama

Poziom produkcji węgla handlowego w I kwartale 2014 roku był zgodny z planem i sięgnął 2,24 mln ton, co oznacza, że był o 10,2 proc. wyższy niż rok wcześniej i o 6,2 proc. wyższy niż w IV kwartale 2013 roku. LW Bogdanka podtrzymuje założenia produkcyjne na cały 2014 rok na poziomie 9,3-10 mln ton.

Osiągnięty poziom wydobycia i realizowana sprzedaż przekładają się na silną pozycję rynkową spółki. Na koniec I kwartału 2014 roku udziały rynkowe LW Bogdanka sięgnęły 18,6 proc. w przypadku rynku węgla energetycznego w Polsce (wobec 14,8 proc. na koniec 2013 roku) i 24,8 proc. dla rynku węgla energetycznego sprzedanego do energetyki zawodowej (wobec 19,3 proc. na koniec 2013 roku).

Spółka konsekwentnie kontynuuje wdrażanie strategii na lata 2013-2020, której najważniejsze elementy to finalizacja, do 2015 roku, programu inwestycyjnego mającego na celu podwojenie zdolności produkcyjnych w stosunku do roku 2011 oraz dwukrotne zwiększenie zasobów operatywnych spółki w Lubelskim Zagłębiu Węglowym, i tym samym przedłużenie żywotności kopalni do około 2050 roku.

Ok. 90 proc. ze zrealizowanej sprzedaży węgla (w ujęciu wartościowym) w I kwartale 2014 roku odbywało się na podstawie długoterminowych umów handlowych zawartych między LW Bogdanka S.A. a jej głównymi odbiorcami, tj. m.in. Elektrownią "Kozienice" S.A., GDF Suez Energia S.A., PGNiG Termika, Elektrownią Ostrołęka S.A. i Zakładami Azotowymi Puławy.

Pierwszy i drugi kwartał 2014 r. są w branży okresem trudnym pod względem negocjacji w zakresie wolumenów węgla dostarczanego do elektrowni, ze względu na zmniejszoną produkcję energii oraz dużą ilość węgla na zwałach w elektrowniach i kopalniach śląskich. W efekcie wskaźniki rentowności spółki w I kwartale 2014 roku były pod presją spadku cen węgla (które spadły o 15 proc. od początku 2013 roku). Warto jednak podkreślić, że wskaźniki te pozostają na ponadprzeciętnym poziomie dla branży, czego przykładem jest marża EBITDA sięgająca 36,2 proc.

Spółka sukcesywnie wdraża proces optymalizacji kosztów, by osiągnąć poziom zakładany w strategii. Koszty ogółem wzrosły o 6,5 proc., podczas gdy produkcja brutto wzrosła o 12,8 proc. a długość wykonanych wyrobisk chodnikowych - o 36,8 proc.

Produkcja i sprzedaż węgla

W I kwartale 2014 roku poziom produkcji węgla handlowego spółki wzrósł o 10,2 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej, sięgając 2,24 mln ton. Osiągnięty w I kwartale 2014 roku poziom uzysku wyniósł 66,9 proc. wobec 68,6 proc. w I kwartale 2013 roku i 66,4 proc. w IV kwartale 2013 roku.

Sprzedaż węgla handlowego w I kwartale 2014 roku była zgodna z harmonogramami dostaw do klientów i osiągnęła poziom 2,23 mln ton, czyli była o 19,7 proc. wyższa od zanotowanej w tym samym okresie rok wcześniej. Spółka stale realizuje prace udostępniające nowe wyrobiska. W I kwartale 2014 roku wykonano 9,3 km chodników wobec 6,8 km rok wcześniej, co oznacza wzrost o 36,8 proc.

Stan zapasów węgla na poziomie 229,3 tys. ton na koniec marca 2014 roku odpowiadał w przybliżeniu 8-dniowej produkcji spółki i był zgodny z założeniami.

Strategia

Spółka konsekwentnie realizuje strategię rozwoju na lata 2013 - 2020. Najważniejsze jej elementy to finalizacja, do 2015 roku, programu inwestycyjnego mającego na celu podwojenie zdolności produkcyjnych w stosunku do roku 2011 oraz dwukrotne zwiększenie zasobów operatywnych spółki w Lubelskim Zagłębiu Węglowym, i tym samym przedłużenie żywotności kopalni do około 2050 roku. W efekcie zwiększenia wydobycia firma zamierza do 2015 roku osiągnąć 20 proc. udziału w rynku sprzedaży węgla energetycznego w kraju.

LW Bogdanka zamierza także pozostać liderem efektywności w górnictwie, między innymi poprzez budowę "inteligentnej kopalni". Będzie to możliwe dzięki dalszemu rozwojowi systemu zarządzania gospodarką złoża oraz dalszej informatyzacji i automatyzacji ciągu produkcyjnego w kopalni. W połączeniu z ciągłym usprawnianiem organizacji pracy i rozwojem outsourcingu, ma to zaowocować zmniejszeniem jednostkowego gotówkowego kosztu wydobycia (Unit Mining Cash Cost) o 15 proc. do 2017 roku (w ujęciu realnym).

- Pierwszy kwartał tego roku był dla branży okresem bardzo trudnym, charakteryzującym się spadkiem produkcji energii opartej na węglu kamiennym, co spowodowane było m.in. łagodną zimą i spadkiem konsumpcji energii w I kwartale, jak i wzrostem produkcji energii opartej na tańszym węglu brunatnym. Choć zapasy na zwałach w kopalniach śląskich nieznacznie spadły, widoczny był wzrost zapasów na zwałach w energetyce zawodowej. W efekcie pierwszy i drugi kwartał 2014 roku są w branży okresem trudnym pod względem negocjacji w zakresie wolumenów węgla dostarczanego do elektrowni, na co nałożył się spadek cen węgla - od początku 2013 roku ceny spadły aż o 15 proc. Oceniam, że Bogdanka poradziła sobie dobrze w tej trudnej sytuacji, wypracowując solidne wyniki finansowe i wskaźniki rentowności na ponadprzeciętnym dla branży poziomie. Konsekwentnie realizując plan sprzedaży, umocniliśmy także naszą pozycję rynkową - na koniec I kwartału nasze udziały w rynku węgla energetycznego sprzedanego do energetyki zawodowej sięgnęły 24,8 proc., wobec 19,3 proc. na koniec 2013 roku. - powiedział Zbigniew Stopa, prezes zarządu LW Bogdanka S.A.

Konsekwentnie koncentrujemy się na realizacji naszych planów strategicznych - w tym roku naszym priorytetem jest uruchomienie Zakładu Przeróbki Mechanicznej Węgla, planowane na wrzesień 2014 roku. Kontynuujemy także działania mające na celu pozyskanie nowych koncesji wydobywczych, w celu zwiększenia naszych zasobów operatywnych z 237 mln ton obecnie do ok. 450 mln ton. Podtrzymujemy także nasze założenia produkcyjne na 2014 rok na poziomie 9,3-10 mln ton, czyli co najmniej o 1 mln ton wyższym niż wydobycie w 2013 roku - dodał Zbigniew Stopa.

Notowania spółki Lubelski Węgiel Bogdanka S.A

Lubelski Węgiel Bogdanka S.A. jest najnowocześniejszą i jedną z największych kopalń węgla kamiennego w Polsce oraz krajowym liderem rynku producentów węgla energetycznego. W 2013 r. produkcja węgla handlowego Bogdanki wyniosła 8,35 mln ton. LW Bogdanka prowadzi przede wszystkim działalność górniczą w zakresie wydobywania, wzbogacania i sprzedaży węgla kamiennego.

Kopalnia Bogdanka zaopatruje przede wszystkim odbiorców przemysłowych, zlokalizowanych we wschodniej i północno-wschodniej Polsce. Rynek odbiorców jest ustabilizowany, a sprzedaż realizowana jest głównie w oparciu o umowy wieloletnie. Główne kierunki zbytu węgla handlowego z LW Bogdanka to energetyka zawodowa i energetyka przemysłowa.

Spółka wyróżnia się na tle branży pod względem osiąganych wyników finansowych, wydajności wydobycia węgla kamiennego oraz planów inwestycyjnych. LW Bogdanka zatrudnia ok. 4,8 tys. pracowników.

Opr. MM

Dowiedz się więcej na temat: GK Lubelski Węgiel Bogdanka SA | górnictwo

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »