Cena akcji Gorenje przeliczona na złote wynosi 18,10 zł
Cena oferowanych akcji spółki Gorenje, producenta sprzętu AGD, przeliczona na złote na potrzeby zapisów przez inwestorów detalicznych wynosi 18,10 zł - poinformowała spółka w piątkowym komunikacie. Producentowi AGD Gorenje w trakcie budowy księgi popytu nie udało się pozyskać deklaracji na zakup całego pakietu 10,4 mln nowych akcji - wynika z informacji agencji Reuters.
Oferta publiczna Gorenje obejmuje do 10.440.835 akcji. Cena jednej akcji w ofercie została wcześniej ustalona na 4,31 euro, co oznacza, że maksymalna wartość oferty wyniesie 45 mln euro.
Oferta publiczna będzie realizowana w Słowenii i w Polsce. Obecnie akcje Gorenje notowane są na głównym rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Lublanie.
Zapisy dla inwestorów detalicznych odbędą się od 6 do 11 grudnia.
Budowanie księgi popytu dla inwestorów instytucjonalnych w Polsce i zaproszonych inwestorów w Słowenii odbędzie się od 9 do 11 grudnia. Zapisy w transzy dla inwestorów instytucjonalnych w Polsce i w transzy dla zaproszonych inwestorów w Słowenii potrwają od 12 do 17 grudnia. Globalnym koordynatorem oferty oraz współprowadzącym książkę popytu jest DM BZ WBK.
Spółka podała, że oferta zostanie przeprowadzona w dwóch turach. W pierwszej akcje zostaną zaoferowane dotychczasowym akcjonariuszom Gorenje. Akcje, które nie zostaną subskrybowane i opłacone w pierwszej turze, zostaną zaoferowane w drugiej - pracownikom spółki, a następnie nowym inwestorom. Oferta składać się będzie z oferty publicznej skierowanej do inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych w Polsce oraz do zaproszonych inwestorów w Słowenii.
Grupa Gorenje jest producentem sprzętu AGD i sprzedaje swoje produkty w ok. 90 krajach. Portfolio dużego sprzętu AGD pod markami Gorenje, Atag, Asko, Pelgrim, Mora, Upo, Etna i K"rting uzupełnia oferta małego AGD oraz innych produktów wykorzystywanych w domu, takich jak pompy ciepła, urządzenia grzewcze i meble kuchenne.
Działalność Grupy obejmuje również usługi w zakresie zagospodarowania odpadów niebezpiecznych, wytwarzania narzędzi i usługi inżynieryjne. 92 proc. przychodów grupy generowanych jest w Europie.
Głównymi rynkami są: Niemcy, Rosja, kraje Beneluksu, Ukraina, Skandynawia, Czechy, Słowenia i Europa Południowo-Wschodnia. Spółka podała, że planuje wzmocnić swoją obecność na rynkach poza Europą, o wyższej dynamice wzrostu, w tym głównie w Australii, USA, na rynkach azjatyckich, w tym w Indiach, w Turcji oraz Brazylii.
Skonsolidowane przychody w 2012 roku wyniosły 1,26 mld euro, czyli spadły 9 proc. rdr. W I połowie 2013 roku przychody wyniosły 590,1 mln euro, co oznaczało spadek o 3 proc. rdr.
Strata netto w I połowie 2013 roku wynosiła 7,8 mln euro. Zgodnie z prognozą w 2013 roku przychody wynieść mają 1,27 mld euro. Strata netto wynieść ma 8,8 mln euro, a planowany zysk z działalności kontynuowanej 2,4 mln euro. Strategia grupy Gorenje zakłada kilka scenariuszy, a głównym celem jest redukcja wskaźnika zadłużenia długu netto do EBITDA do poziomu nieprzekraczającego 3,0, co spodziewane jest w 2015 roku.
Grupa planuje także zwiększyć wartości sprzedaży poza Europę z 40 mln euro w I połowie 2013 roku do blisko 170 mln euro w 2018 roku.
Obecnie największym akcjonariuszem spółki jest posiadający 19 proc. akcji Kapitalska Druzba, d.d. - podmiot kontrolowany przez Republikę Słowenii, zarządzający największym słoweńskim funduszem emerytalnym.
W wyniku pierwszego podwyższenia kapitału drugim co do wielkości akcjonariuszem został Panasonic Corporation, który ma 12,73 proc. akcji. Kolejnym istotnym akcjonariuszem, z 10,3-proc. udziałem jest International Finance Corporation (należący do Grupy Banku Światowego).