Reklama

Debiut Allegro na giełdowym parkiecie

W poniedziałek, 12 października, na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie zadebiutowała spółka Allegro.eu. Kurs akcji na otwarciu w debiucie na GPW wzrósł 51,2 proc. do 65 zł. Cena akcji spółki w ofercie publicznej wynosiła 43 zł. Obroty przekroczyły już 1,5 mld zł.

Wartość przeprowadzonej oferty publicznej akcji Allegro wyniosła 9 mld 182 mln 608 tys. 677 zł. zł - poinformowała spółka w komunikacie. IPO Allegro przebiło dotychczasowe rekordy - ofertę PZU, która była dotychczas największym debiutem w historii polskiej giełdy. IPO ubezpieczyciela warta była 8,1 mld zł i przebiła następną ofertę PKO BP 7,9 mld zł.

ALLEGRO

85,3700 +1,2000 1,43% akt.: 22.10.2020, 17:51
  • Otwarcie 83,8400
  • Max 89,0000
  • Min 83,7200
  • Kurs odniesienia 84,1700
  • Suma wolumenu 5 133 134
  • Suma obrotów 443 246 854,2300
  • Widełki dolne 75,4600
  • Widełki górne 92,2200
Zobacz również: GAMFACTOR GAMEOPS SELVITA

Reklama

"Zysk netto spółki z IPO wyniósł około 900,5 mln zł po odjęciu kosztów i wydatków związanych z IPO z wyłączeniem 25,5 milionów zł kosztów bezgotówkowych związanych z przyznaniem akcji pracownikom spółki i jej spółek zależnych. Przychody netto spółki z IPO zostaną przeznaczone na refinansowanie długu spółki w celu uzyskania lepszej dźwigni finansowej netto, co w ocenie grupy pozwoli jej na większą elastyczność finansową. Pozostałe kwoty po refinansowaniu zostaną przeznaczone na ogólne cele korporacyjne grupy" - dodano w komunikacie.

'Zarząd Giełdy postanowił wprowadzić do obrotu giełdowego na rynku podstawowym 1.023.255.814 akcji zwykłych spółki Allergo.eu o wartości nominalnej 0,01 zł  każda (...)" - podała w komunikacie GPW.

Średnia stopa redukcji dla zleceń kupna złożonych przez inwestorów detalicznych w ofercie Allegro wyniosła około 84,85 proc. - Inwestorom detalicznym przydzielono łącznie 9.342.771 akcji, a inwestorom instytucjonalnym przydzielono łącznie 236.238.624 akcje (uwzględniając akcje dodatkowego przydziału).

Grupa prowadzi największą platformę handlową w Polsce, jaką jest Allegro.pl, oraz porównywarkę cenową w Polsce - Ceneo.pl.

Zysk netto Allegro w I półroczu 2020 r. wzrósł rdr do 289,7 mln zł z 195,7 mln zł.

Grupa zamierza zatrzymać przyszłe zyski w celu ograniczenia dźwigni finansowej i skorzystać z różnych dostępnych możliwości rozwoju i wzmocnienia swojej konkurencyjności. Grupa będzie na bieżąco weryfikować swoją politykę w zakresie dywidendy, ale nie przewiduje ogłoszenia ani wypłaty dywidendy "w przewidywalnej przyszłości". Allegro dotychczas nie wypłacało dywidendy.

Wydatki kapitałowe Allegro w 2020 roku wynieść mają 230-270 mln zł, w 2021 roku wzrosną do 425-475 mln zł, a w 2022 roku do 550-650 mln zł.

Platforma e-commerce Grupy dysponuje bazą użytkowników obejmującą około 12,3 mln aktywnych kupujących, którzy mają dostęp do oferty około 117 tys. firm, dzięki czemu na platformie Allegro.pl zawierane są średnio 32 mln transakcji miesięcznie.

Według wyliczeń PAP Biznes Allegro miało na koniec 2019 roku ponad 40-proc. udział w polskim segmencie e-commerce

Platforma e-commerce uruchomi program motywacyjny dla pracowników. Planuje się, że ruszy on w 2021 roku. Koszty księgowe tego programu mają wynieść 40 mln zł, a w średnim terminie wzrosną do 110 mln zł - poinformowała spółka w prospekcie emisyjnym. Spółka pracownikom przyzna nieodpłatne akcje o wartości 10 000 zł.

Przypomnijmy, ze Allegro istnieje od 1999 r., kiedy holenderski przedsiębiorca Arjan Bakker założył serwis. Zdaniem ekspertów, to właśnie wtedy rozpoczął się polski e-commerce.

Dziś ponad 85 proc. kupowanych przedmiotów to rzeczy nowe i sprzedawane po stałej ustalonej cenie. Każdego dnia na Allegro sprzedaje się blisko 760 tysięcy przedmiotów, a społeczność liczy ponad 14 mln użytkowników.

Według "Rzeczpospolitej" jednym z podmiotów, które mogą być zainteresowane naszym gigantem jest eBay. W grę wchodzi kwota 2-2,2 mld dolarów. Według nieoficjalnych szacunków, serwis aukcyjny jest drugim, po Biedronce (39,2 mld zł obrotów) największym sprzedawcą detalicznym w Polsce z obrotami na poziomie 13 mld zł, przy czym zysk netto wynosi ok. 600 mln zł. Dla porównania eBay ma ok. 80 mln dolarów globalnych przychodów, a zysk przekracza 2 mld dolarów.

Choć perspektywy rozwoju grupy są optymistyczne jak oceniają analitycy są i zagrożenia Dla pozycji konkurencyjnej, związane są z potencjalnym wejściem Amazona na polski rynek.

Mocnymi stronami Allegro jest na pewno jego dominująca pozycja na rynku e-commerce w Polsce, który od wielu lat jest silnie rosnący ze względu na digitalizację gospodarki i przenoszenie się handlu z przestrzeni tradycyjnej do cyfrowej.

Pomimo dynamicznego wzrostu rynku e-commerce w ostatnich latach, nadal jego penetracja pozostaje na dość niskim poziomie 8 proc. - jeśli porównamy do Niemiec, gdzie jest 12 proc. lub UK - gdzie jest 18 proc., zgodnie z danymi z prospektu Allegro - ocenia analityk Konrad Księżopolski z Haitong Bank.

Według Allegro, udział sprzedaży internetowej w polskim rynku handlu detalicznego istotnie wzrósł w ostatnich latach - z poziomu około 5,8 proc. w 2016 r. do około 8,4 proc w 2019 r. Grupa jest przekonana, że w dalszym ciągu istnieje duży potencjał wzrostu w tym obszarze, ponieważ udział sprzedaży internetowej w Polsce w całym rynku sprzedaży detalicznej znajduje się wciąż na stosunkowo niskim poziomie w porównaniu z innymi rynkami, w tym Wielką Brytanią (18 proc.) i Chinami (27 proc.).

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Jarosław Gowin: Giełdowy debiut Allegro to dobra informacja dla każdego z nas

- Giełdowy debiut Allegro to dobra informacja dla każdego z nas; na warszawską giełdę wchodzi internetowy serwis, zatrudniający ponad 2 tys. pracowników i wspierający ponad 4 mln sprzedających - powiedział w poniedziałek wicepremier, minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin.

Minister wyraził oczekiwanie, że w przyszłości Allegro będzie szerzej otwartym, wirtualnym oknem na świat, i umożliwi polskim firmom rozwój ich biznesu za granicą.

- Giełdowy debiut Allegro to jest dobra informacja dla każdego z nas. Na warszawską giełdę wchodzi bowiem internetowy serwis, który zatrudnia ponad 2 tys. pracowników i który wspiera ponad 4 mln sprzedających - powiedział Gowin, który uczestniczył na GPW w uroczystości podczas debiutu Allegro.

Jak mówił, w ostatnich miesiącach, "w tym czasie, tak trudnym dla gospodarki polskiej, światowej, rola branży e-commerce zdecydowanie wzrosła".

Zaznaczył, że zakupy przez internet to bezpieczna alternatywa w czasach pandemii. "Nic dziwnego, że Allegro wciąż zatrudnia nowych pracowników. Jako minister rozwoju, pracy i technologii, i jako wicepremier tego rządu mam nadzieję, że po wejściu na giełdę będziecie państwo zatrudniać jeszcze więcej osób" - dodał Gowin.

Jak wskazał, Allegro inwestuje także w nowe technologie. "Liczę na to, że po wejściu na giełdę będziecie państwo jeszcze mocniej, jeszcze dynamicznej w ten obszar inwestować" - powiedział.

Zdaniem Gowina rozwój handlu internetowego pozytywnie wpływa na wiele innych branż, jak np. kurierska czy płatności elektronicznych.

Paweł Borys: Debiut Allegro na GPW to dobra wiadomość dla rynku kapitałowego

- Udany debiut Allegro na Giełdzie Papierów Wartościowych to dobra wiadomość dla polskiego rynku kapitałowego i pośrednio też uczestników Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) - ocenił w poniedziałek prezes Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) Paweł Borys.

- Wraz z debiutem Allegro polska Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie powoli odchodzi od wizerunku "tylko banki, surowce i SSP" (spółki Skarbu Państwa - PAP) na rzecz "gaming, IT i e-commerce+" - napisał na Twitterze Borys.

Jak dodał, "ten udany debiut to dobra wiadomość dla polskiego rynku kapitałowego i pośrednio też uczestników Pracowniczych Planów Kapitałowych".

--------------------------

Jakie mogą być skutki poniedziałkowego wejścia Allegro na giełdę, prognozują eksperci branży E-commerce:

Krzysztof Krawczyk, CEO Shoper

Debiut Allegro na GPW będzie miał większe znaczenie dla rynku finansowego niż dla samej branży e-commerce. Tutaj relacje między sklepami i marketplace’ami są już dość dobrze poukładane, a inwestycje w sektor powinny wpłynąć pozytywnie na całą branżę e-commerce w Polsce.

Allegro jest jednym z kanałów sprzedaży także dla sklepów internetowych. Dla firm, takich jak nasza, dostarczających rozwiązania do sprzedaży przez internet, Allegro jest partnerem biznesowym. Zachęcamy sklepy internetowe używające naszej platformy, by sprzedawały wszędzie tam, gdzie są klienci, a więc także na Allegro. Nasze oprogramowanie zostało przygotowane tak, by umożliwiało zarządzanie wieloma kanałami sprzedaży, zarówno własnym sklepem, jak i kontem w serwisie aukcyjnym. Na początku 2020 r. dodatkowo zacieśniliśmy nasze relacje z Allegro, dzięki czemu właściciele sklepów internetowych mogą teraz korzystać z kampanii reklamowych Allegro Ads. Zauważyliśmy także, iż sprzedawcy z Allegro zaczęli częściej uruchamiać własny kanał i integrować go z obsługą sprzedaży w marketplace, aby mieć wszystko w jednym miejscu. Dzięki tym ruchom, liczba sklepów z integracją z Allegro wzrosła od początku roku o 39 proc.

Paweł Szewczyk, Wiceprezes Zarządu merce.com

Debiut Allegro jest lokalnym potwierdzeniem tego co się dzieje na globalnych giełdach. Spółki związane z e-commerce zaczynają aktywnie poszukiwać środków na dalszy, dynamiczny rozwój. Za oceanem w sierpniu zadebiutowała na giełdzie platforma BigCommerce, a kilka tygodni temu o podobnych planach poinformował marketplace Wish.

Inwestorzy przychylnym wzrokiem patrzą na mniejsze (w porównaniu do Allegro i amerykańskich gigantów) spółki e-commerce, bo to one potrafią zapewnić duże stopy zwrotu. Choć uwagę mediów przyciąga najbardziej majątek Jeffa Bezosa, to największymi wzrostami na światowych giełdach pochwalić się może nie Amazon, a mniejsze od niego lokalne spółki e-commerce’owe. Przykładem takiej spółki może być szwedzki Boozt, niemiecki Home24 czy polskie SFD. To wszystko powinno zachęcić kolejnych polskich graczy do wchodzenia na parkiet. Zapowiedział to już Answear.

Na tym tle wejście Allegro na GPW jest nie tyle zwiastunem nowej ery dla handlu internetowego, co wpisuje się w aktualny trend inwestowania w e-commerce’owe biznesy, który pandemia Covid-19 dodatkowo nasila. Istotny zaś może okazać się czynnik psychologiczny, jeżeli zgodnie z przewidywaniami poznański serwis okaże się najwyżej wycenianą spółką na giełdzie i utrzyma dłużej tą pozycje, detronizując dotychczasowego lidera, CD Projekt. Może wówczas pójść w jego ślady jako popularyzator swej branży w zbiorowej wyobraźni. Podobnie było z gamingiem, który dzięki giełdowym sukcesom warszawskiego studia zaczął być postrzegany już nie tylko z perspektywy nowych technologii, ale również w kontekście biznesowym i inwestycyjnym.

Ewa Bartnik, Dyrektor ds. Finansów i HR firmy IMKER

Obawiamy się, że termin wejścia Allegro na giełdę jest nie bez znaczenia. Prawdopodobnie wkrótce na polskim rynku zacznie funkcjonować e-commersowy gigant - Amazon, którego obecność negatywnie wpłynie na wycenę polskiej spółki. Dziś akcje Allegro wydają się okazyjne, ale bardzo szybko może się okazać, że wejście na giełdę było opłacalne jedynie z perspektywy obecnych inwestorów.

Dowiedz się więcej na temat: polska giełda | allegro | rynek pierwotny

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »